,

نگاهی به خودروی تازه‌ وارد نیسان جوک، متفاوت به سبک ژاپنی

بررسی نیسان جوک - کاربا

پس از موفقیت‌های برند ژاپنی و خوش‌نام نیسان در ایران با مدل‌هایی مانند پاترول، ماکسیما، قشقایی، رونیز، مورانو و تیانا، نیسان به‌طور کامل به‌عنوان برندی قابل‌اعتماد و بادوام شناخته شد و روز به‌روز به محبوبیت آن بین مردم افزوده می­شد اما متأسفانه به دلیل تحریم‌های انجام‌شده همکاری نیسان و پارس‌خودرو پایان یافت و از حضور این برند خوش آوازه به ایران محروم بودیم. البته مسلماً مناطق آزاد از این قاعده مستثنا بودند و در این مناطق شاهد حضور پررنگ این برند با مدل‌هایی مانند نیسان جوک بودیم. حال پس از گذشت چند سال با امضای توافق‌نامه برجام، شرکتی با نام جهان نوین آریا به‌عنوان نمایندگی رسمی نیسان، خود را معرفی کرد و خبر از واردات دو مدل جدید نیسان به ایران داد. این دو مدل شامل نیسان جوک و نیسان ایکس تریل می‌شوند که فعلاً فقط جوک مجوز واردات را دریافت کرده و فروش آن آغازشده است. حال قصد داریم تا به این بهانه نگاهی به این کراس اوور سنت شکن بیندازیم.

بررسی نیسان جوک - کاربا نیسان جوک

نیسان جوک با ابعادی نزدیک به سانگ یانگ تیوولی و یا رنو کپچر در کلاس خودروهای کراس اوور کامپکت قرار می‌گیرد که با چهره‌ای کاملاً متفاوت و منحصربه‌فرد نسبت به دیگر خودروها، توانسته در سطح جهانی و یا حتی در مناطق آزاد ایران نیز به محبوبیت و فروش بالایی دست یابد به‌طوری‌که به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای حال حاضر نیسان بدل شده است. این طراحی عجیب و متفاوت باعث شده تا با نگاه به این خودرو یا عاشق آن شوید و یا از آن متنفر باشید! کمتر فردی را می­توان پیدا کرد که بی‌تفاوت نسبت به این خودرو از آن بگذرد.

بررسی نیسان جوک - کاربا نیسان جوک

در نمای جلوی نیسان جوک چراغ‌های اصلی به‌صورت گرد درجایی که بیشتر در خودروهای عادی چراغ‌راهنما قرار دارد تعبیه‌شده و چراغ‌های مه شکن نیز به‌صورت برآمده و هماهنگ با چراغ‌های عقب در جایی که چراغ‌های اصلی در دیگر خودروها  قرارگرفته تعبیه شده که در کنار جلوپنجره‌ای که شبیه به لبخند سرتاسر سپر کشیده شده است، خاص‌ترین و متفاوت‌ترین بخش طراحی را رقم‌ می­زند. در نمای کناری با رینگ‌های ۱۷ اینچی روبرو هستیم که در مدل اسپرت جای خود را به رینگ‌های ۱۸ اینچی داده است. بر روی درب‌های عقب، برخلاف درب­های جلو خبری از دستگیره نیست چراکه مانند نیسان رونیز و یا آلفارومئو جولیتا دستگیره‌ها به بالای درب‌ها، کنار پنجره انتقال‌یافته است. این امر در کنار شیب سقف که شبیه به خودروهای کوپه در قسمت انتهایی به سمت پایین کشیده شده است باعث شده تا با نگاه به خودرو در ۲ و یا ۴ در بودن آن کمی شک کنید که بخش دیگری از سنت‌شکنی طراحی خودرو محسوب می­شود.

بررسی نیسان جوک - کاربا نیسان جوک

در طراحی داخلی نیسان جوک نیز کمی از طراحی موتورسیکلت‌های اسپرت الهام گرفته‌شده که با حال و هوای بیرونی اسپرت خودرو کاملاً هماهنگی دارد. برای زیبایی و سرزنده‌تر بودن فضای داخلی خودرو، بسته به رنگ بیرونی از رگه‌های رنگی مانند قرمز و یا زرد اطراف پنل‌ها، دسته دنده، روی درب­ها و نگه‌دارنده لیوان استفاده‌شده است.بررسی نیسان جوک - کاربا نیسان جوک

نیسان جوک توسط شرکت جهان نوین آریا در ۳ تیپ مختلف به بازار ایران عرضه می‌شود که شامل اسکای پک، پلاتینیوم و اسپرت می­باشد  ولی هنوز قیمت و زمان دقیقی برای عرضه­ی مدل اسپرت با پیشرانه­ی توربو اعلام‌نشده و مجوز وارداتی هم برای این مدل دریافت نشده است.

مدل اسکای پک و پلاتینیوم ازنظر مشخصات فنی هیچ تفاوتی با هم ندارند و تنها تفاوت این دو مدل در سطح تجهیزات و امکاناتی که بر روی آن‌ها قرارگرفته است می­باشد.

در زیر درپوش موتور نیسان جوک اسکای پک و پلاتینیوم پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجم ۱۵۹۸ سی‌سی تنفس طبیعی قرارگرفته است که می‌تواند ۱۱۷ اسب بخار را در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و حد اکثر گشتاور ۱۵۸ نیوتن متر را در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند که نسبت به جثه و وزن ۱۲۰۳ کیلوگرمی این خودرو به نظر برای آن قابل قبول می­باشد.

بررسی نیسان جوک - کاربا نیسان جوک

این ۱۱۷ اسب بخار توسط جعبه‌دنده‌ی CVT-Xtronic به چرخ‌های جلو انتقال می­یابد و به بیان نیسان می‌تواند ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۱۱.۵ ثانیه طی کند و به حد اکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

مدل اسپرت برای افرادی که خواهان قدرت بیشتر هستند طراحی‌شده که از پیشرانه­ی ۱۶۱۸ سی‌سی با توبوشارژ و سیستم تزریق مستقیم سوخت استفاده می­کند که می‌تواند ۱۹۰ اسب بخار را در ۵۶۰۰ دور بر دقیقه و حد اکثر گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر را در ۱۶۰۰ تا ۵۲۰۰ دور بر دقیقه تولید می­کند. مدل اسپرت نیز از همان جعبه‌دنده‌ی CVT-Xtronic بهره می‌برد ولی با این تفاوت که قدرت موتور به هر ۴ چرخ با سیستم توزیع متغیر گشتاور انتقال می­یابد. به بیان نیسان در مدل اسپرت، شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۸.۱ ثانیه و حداکثر سرعت به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ارتقا یافته است.

در کنار حجم باک ۴۶ لیتری نیسان جوک مصرف سوخت ترکیبی مدل های اسکای پک و پلاتینیوم ۶.۳ لیتر در هر صد کیلومتر و مدل اسپرت ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

بررسی نیسان جوک - کاربا نیسان جوک

 نیسان جوک در مدل پایه یا همان اسکای پک از تجهیزاتی همچون کیسه هوای راننده، سرنشین، جانبی و پرده‌ای، سیستم ABS , EBD, ESP، سیستم هشدار فشار باد لاستیک­ها، سیستم کنترل دینامیکی نیسان (NDCS)، ورودی USB و AUX، سیستم  Stop/Start (متناسب با وضعیت جعبه‌دنده)، سیستم تهویه هوای خودکار، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، سقف پانوراما، چراغ‌های روشنایی روز LED، آینه‌های جانبی جمع ‌شونده برقی و رینگ آلومینیومی ۱۷ اینچی اسپرت می باشد ولی مدل پلاتینیوم علاوه بر موارد بالا شامل تجهیزات دیگری همچون موقعیت‌یاب با صفحه نمایشگر ۸/۵ اینچ لمسی، سیستم هشداردهنده خروج از خط، سیستم هشداردهنده نقاط کور، سیستم شناسایی اشیاء متحرک، دوربین دید ۳۶۰ درجه (AVM)، سیستم هوشمند ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، صندلی و دسته صندلی‌های چرم، سنسور نور و باران، گرم‌کن صندلی‌های جلو و چراغ‌های جلو زنون مجهز به چراغ شور می­باشد.

بررسی نیسان جوک - کاربا نیسان جوک

همچنین لازم به ذکر است که مدل اسپرت ازنظر سطح تجهیزات به‌جز سیستم AWD همراه با کنترل دستی و رینگ‌های ۱۸ اینچی تفاوت دیگری با مدل پلاتینیوم ندارد.

در حال حاضر شرکت جهان نوین آریا مدل اسکای پک را با قیمت ۱۲۴ میلیون تومان و پلاتینیوم را با قیمت ۱۳۹ میلیون تومان با موعد تحویل ۳۰ روزه عرضه می­کند ولی همان طور که بیان شد هنوز قیمت و زمان دقیقی برای عرضه­ی مدل اسپرت با پیشرانه­ی توربوشارژ اعلام‌ نشده است.

بررسی نیسان جوک - کاربا نیسان جوک

در آخر باید بیان کرد که با توجه به محبوبیت این خودرو در بازار جهانی و مناطق آزاد ایران و همچنین پشتوانه­ی برند ژاپنی خوش‌نام و قابل اطمینان نیسان در ایران، پیش‌بینی فروش بالای این خودروی ساختارشکن، متفاوت و جوان‌پسند در بازار ایران چیزی دور از ذهن نیست ولی تا آن زمان باید دید که آیا با قیمتی گران تر از خودروهایی مانند رنو کپچر و یا سانگ یانگ تیوولی آیا توانایی رقابت با این خودروها را دارد یا خیر.

بررسی نیسان جوک - کاربا نیسان جوک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *