,

سیستم ESP یا کنترل پایداری الکترونیک چگونه کار می کند

سیستم ESP یا کنترل پایداری الکترونیک - کاربا


کنترل پایداری الکترونیک
یکی از مهمترین تجهیزات ایمنی برای رسیدن به مقصد از زمان بستن کمربند ایمنی می باشد. تا زمانی که با یک ماشین با کنترل پایداری الکترونیک و یک ماشین بدون این سیستم بر روی یک زمین آزمایشی و مقایسه تفاوت های آنها رانندگی نکنید، متوجه اهمیت بالای این سیستم نخواهید شد. هر تولید کننده ای اسم انحصاری برای این سیستم ایمنی دارد، تعریف برخی از آنها در اینجا برای کسانی که آشنایی با کنترل پایداری الکترونیک ندارند، آورده شده است.

کنترل پایداری الکترونیک یک بهبود ایمنی بیشتر برای سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم کنترل کشش (TCP) است. کنترل پایداری الکترونیک برای تشخیص تفاوت بین میزان کنترل راننده و پاسخ واقعی وسیله نقلیه طراحی شده است. با تشخیص تفاوت ها، سیستم با ایجاد ترمز اضطراری بر روی چرخ های مربوطه مسیر وسیله نقلیه را تصحیح می کند. این عکس العمل اتوماتیک برای بهبود پایداری وسیله نقلیه طراحی و مهندسی شده است. این سیستم با کاهش چرخاندن بیش از حد یا کمتر از حد فرمان به خصوص در پیچ های تند و شدید و بر روی سطح جاده های کم اصطکاک بسیار به حفظ ایمنی کمک می کند.

برای اجرای عملکرد و کارایی برنامه پایداری الکترونیک، سنسورهای اضافی باید به سیستم ABS اضافه شود. یک سنسور زاویه فرمان برای تشخیص عکس العمل راننده به همراه یک سنسور میزان انحراف و یک سنسور G که میزان پاسخ وسیله نقلیه را اندازه گیری می کند.

کنترل پایداری الکترونیک همچنین به عنوان سیستم کنترل ضد لغزش نیز شناخته می شود و به صورت اتوماتیک حرکات فرعی و خارج از مسیر وسیله نقلیه را تصحیح می کند. کنترل پایداری الکترونیک تطبیق پذیر، جدیدترین نسخه به روزرسانی شده، می تواند به صورت اتوماتیک بسته به موقعیت و مکان خودش را تنظیم کند. بهترین مزیت این سیستم ها این است که راننده برای استفاده از آنها نیاز به هیچ آموزشی ندارد. بیشتر سیستم های کنترل پایداری الکترونیک در حال حاضر بر روی وسایل نقلیه توسط کمپانی بوش ساخته می شود.

برای کمک به اجرای بهتر این سیستم، باید به آن توجه کنید. کنترل پایداری الکترونیک برای نمونه های هر روزه از رانندگی های بد، به خصوص در هوای مرطوب، به کمک هشدار دادن با یک چراغ چشمک زن نارنجی کوچک بر روی داشبورد و تنظیم ماشین بدون اینکه راننده چیزی احساس کند، به حفظ ایمنی کمک می کند.

تنها خطر سیستم برنامه پایداری الکترونیک این است که راننده زمانی که می داند این برنامه روشن است، ممکن است وسوسه شود که شانس بیشتری در جاده ها دارد و با دقت کمتری رانندگی کند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *