,

ترمز ABS چیست و چگونه کار می‌کند؟

ترمز ABS چیست - کاربا ترمز abs

امروز ه استفاده از ترمز ABS در خودروها امری بدیهی شده است و در کشور ما نیز چند سالی است که نصب ترمز ABS بر روی خودروهای تازه تولیدشده اجباری شده است. طی تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۴ در کشور استرالیا انجام شد، استفاده از ترمز ABS باعث کاهش تصادفات تا ۱۸ درصد و کاهش ۳۵ درصدی خروج خودروها از جاده شده است.

واژه ABS مخفف سیستم ترمز ضد قفل (Anti-Lock Braking System) است. این سیستم طراحی‌شده تا به راننده برای حفظ توانایی فرمان پذیری کمک کند و از لیز خوردن در حین ترمز جلوگیری کند.

سیستم ترمز ABS در سال ۱۹۷۱ توسط کرایسلر معرفی شد و تبدیل به یکی از تجهیزات قابل سفارش بر روی اکثر وسایل نقلیه در حال فروش در کشورهای مختلف شد. سیستم ABS در ماشین‌ها و بیشتر وسایل نقلیه چندمنظوره و وانت‌ها بر روی چهارچرخ کار می‌کند. این کار موجب افزایش جهت‌گیری پایدار و فرمان پذیری و هدایت کردن ماشین در بیشترین مقدار ترمز می‌شود.

سیستم ترمز ABS بسیار بهتر از ترمز معمولی کار می‌کند. در ترمز معمولی فشار ایجادشده به لنت‌های ترمز بستگی به این دارد که چه مقدار نیرو بر روی پدال‌های ترمز به‌وسیله پاهایتان وارد می‌کنید. اگر ترمزها قفل شوند و سپس لیز بخورید، میزان کاهش سرعت بسیار ضعیف‌تر از این خواهد بود که ترمزها قفل نشده باشند اما نزدیک نیروی ترمز بهینه باشند. نیروی بهینه درست قبل از قفل‌کردن است. در ترمزهای معمولی این وظیفه به عهده راننده است که به‌طور متناوب پایش را از روی پدال بردارد تا چرخ‌ها قفل نشود و دوباره به پدال ترمز فشار آورد، ولی در ترمزهای ABS این وظیفه به عهده میکروکنترلر است و درواقع راننده فقط باید پایش را روی ترمز نگه دارد.

ترمز ABS چیست - کاربا ترمز abs

حال، در حین رانندگی زمانی که مغز و بدن شما مشغول انجام کارهایشان هستند، اطلاعات ترمز باید پردازش شود. این اطلاعات توسط سنسورهایی که در ماشین شما قرار دارند جمع‌آوری می‌شوند (سنسورهای سرعت چرخ، سنسورهای فشار ترمز و شتاب سنج) و به یک میکروکنترلر و ترمزهای ماشین کوپل شده‌اند، ارسال می‌گردد. این سنسورها به میکروکنترلر (uC) می‌گوید که شما، ماشین، چرخ‌ها و ترمزها در حال انجام چه‌کاری هستید.

بنابراین، میکروکنترلر می‌داند که چه‌کاری باید انجام دهد. زمانی که چرخ‌ها قفل شوند، (نیروی G بالا با فشار ترمز بالا) ترمز به‌آرامی گرفته می‌شود. پس از آن چرخ‌ها می‌چرخد، اما اگر آن‌ها نسبت به فشار ترمز بسیار سریع بچرخند، دوباره ترمزها را قفل می‌کنند. این چرخه تا زمانی که نیروی G، فشار ترمز و سرعت چرخ این چرخه را صدها بار در یک ثانیه انجام دهند، تکرار می‌شود. به همین دلیل، در ترمز ABS با فشار بر روی ترمز یک لرزش در پدال‌ها احساس می‌کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *