,

زیبایی یا کیفیت؟! مقایسه‌ی دنا و تندر ۹۰

مقایسه‌ی دنا و تندر 90 - کاربا

در بازار بسته‌ی ایران به دلیل وضع قوانین سخت گیرانه ی واردات خودرو انتخاب خودرویی مناسب برای خانواده، با قیمتی قابل‌خرید برای اقشار متوسط جامعه محدود به چند مدل تولیدی توسط خودروسازان داخل و چینی می‌شود که می‌توان تندر ۹۰ و دنا را دو تا از بهترین انتخاب‌های این دسته دانست که به مقایسه آن­ها می پردازیم.

رنو تندر ۹۰ درواقع همان داچیا لوگان است که در ایران با این نام عرضه‌شده است. کمپانی خودروسازی داچیا یکی از زیرمجموعه‌های رنوی فرانسه می‌باشد که باهدف بازارهای درحال‌توسعه‌ای مانند هندوستان، برزیل، روسیه و البته ایران، این خودروی اقتصادی را در سال ۲۰۰۴ میلادی طراحی و تولید کرده است. این امر موجب شد تا تندر ۹۰ به خودرویی باکیفیت و کم استهلاک و البته جادار تبدیل شود که کاملاً مناسب بازاری مانند بازار ایران شود.

ایران‌خودرو نیز در سال ۱۳۸۱ تصمیم به تولید خودروی جدید به‌اصطلاح ملی بر پایه‌ی پژو ۴۰۵ گرفت که بانام سمند به بازار عرضه شد و در زمان خود در بازار ایران حرفی برای گفتن داشت و طی سال‌ها، تغییرات کمی مانند چراغ و جلوپنجره کرد که حاصل این تغییرات خودروی سورن شد که درواقع می‌توان سورن را فیس لیفت سمند دانست که ایران‌خودرو تصمیم به عرضه‌ی آن با نام جدید گرفته است. پس از سورن ایران‌خودرو تصمیم به طراحی و توسعه‌ی دنا گرفت که بر پایه‌ی همان سمند ساخته‌شده است  ولی با چهره‌ای جدید، البته درها بدون تغییر با سمند مانده‌اند. فضای کابین این خودرو نیز به‌طور کامل با سمند و سورن متفاوت است و کاملا به­روز شده است که تأثیر به سزایی در حس متفاوت این خودرو از سمند دارد.

هردوی این خودروها از موتورهای مناسب و قابل قبولی بهره می‌برند که از شتاب و قدرت مناسبی برخوردار هستند و جواب گوی یک خودروی سدان خانوادگی است. بر روی تندر ۹۰ پیشرانه‌ی ۱۵۹۸ سی‌سی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه نصب‌شده که توانایی تولید حداکثر ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۰ نیوتن متر را دارد که حداقل بر روی کاغذ از پیشرانه‌ی ۱۶۴۵ سی‌سی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه ی دنا که توانایی تولید حداکثر ۱۱۴ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر را دارد در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد ولی اگر به وزن دو خودرو دقت کنیم متوجه می‌شویم که این بار تندر ۹۰ با وزن ۱۱۱۵ کیلوگرمی خود از دنا ۱۲۵۸کیلوگرمی خودروی سبک‌تری محسوب می‌شود و در سطح بهتری قرار دارد. این اختلاف وزن و البته نا هماهنگی جعبه دنده­ی دنا با پیشرانه باعث شده که تندر ۹۰ در شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتری چیزی در حدود ۲ ثانیه سریع‌تر ظاهر شود که نکته‌ی مثبتی برای آن به‌حساب می‌آید.

اطلاعات فنی ایران خودرو دنا

اطلاعات فنی رنو تندر ۹۰

همان‌طور که با نگاه به حجم موتور دو خودرو می‌توان حدس زد تندر ۹۰ با حجم پایین‌تر پیشرانه‌ی خود دارای مصرف سوخت ترکیبی ۶.۹ لیتری است که نسبت به مصرف سوخت ۷.۹ لیتری دنا در هر صد کیلومتر ۱ لیتر بنزین کمتر مصرف می‌کند که در این زمینه نیز برگ برنده را به خود اختصاص می‌دهد.

ازنظر آیرودینامیک و هندلینگ، دنا از تندر ۹۰ عملکرد بهتری دارد و در سر پیچ‌ها با تعادل بهتری روبرو هستیم که این امر باعث می‌شود دنا از سرعت نهایی بالاتری برخوردار باشد.

ایران‌خودرو برای دنا نسبت به سمند ترمزها را ارتقا داده و از دیسک‌های بزرگ‌تر و بوستر های قوی‌تری استفاده کرده و آن را مجهز به سیستم کمکی ترمز BA کرده است که حاصل آن پیشرفت چشمگیری در عملکرد سیستم ترمز این خودرو می‌باشد که حتی در عمل شاید بتوان با اطمینان بیشتری نسبت به تندر ۹۰ پا را روی پدال ترمز قرارداد.

انتخاب بین دو خودرو ازنظر ظاهری امری سلیقه‌ای محسوب می‌شود ولی اگر بخواهیم ازنظر ظاهری دو خودروی تندر ۹۰ و دنا را باهم مقایسه کنیم با همه­ی کم و کاستی‌های دنا باید این خودرو را برنده‌ی بی‌چون چرای میدان بدانیم! چراکه تندر ۹۰ بافرم مربعی شکل و ارتفاع بیش از حد بلند خود به همراه خطوط تیز، خشن و خشک را از هیچ زاویه‌ای نمی‌توان خودرویی زیبا و با طراحی به‌روز دانست! در طرف دیگر دنا قرار دارد که پس از سال‌ها، تلاش ایران‌خودرو برای پیشرفت در طراحی را می‌توان در  این خودرو خصوصاً در نمای جلویی آن دید و به‌طورکلی دنا را می‌توان نسبت به سایر محصولات داخلی کاملاً به‌روز و زیبا دانست. البته ایرادهایی مانند کمی ناهماهنگی طراحی کلی خودرو و ثابت ماندن طراحی درب‌ها با سمند به این خودرو وارد است.

با ورود به کابین تندر ۹۰ با انبوهی از پلاستیک‌های خشک و مواد بی‌کیفیت روبرو هستیم که با طراحی نه چندان جالب، تجهیزات را در اختیار شما قرارداده است! در طرف دیگر خودروی دنا قرار دارد که مشخصاً در مقابل خودروهای روز جهان هیچ حرفی برای گفتن ندارد ولی با این‌حال نسبت به سمند و دیگر خودروهای داخلی پیشرفت قابل‌توجهی داشته و از فضای داخلی به‌روز و زیبایی برخوردار است که تا حدودی می‌تواند رضایت شما را جلب کند.

هردوی این خودروها از فضای داخلی جادار و مناسبی برای خانواده‌ها برخوردار هستند ولی دنا به لطف فاصله‌ی محوری بیشتر، فضای پای بیشتری خصوصاً برای سرنشینان عقب تعبیه شده است ولی در طرف دیگر تندر ۹۰ با ارتفاع بلند­تر سقف، فضای بیشتری برای سر سرنشینان در اختیار شما قرار می‌دهد. در قسمت فضای بار نیز تندر ۹۰ با حجم ۵۱۰ لیتر کمی از دنا با حجم صندوق ۵۰۰ لیتر جادارتر است.

ازنظر سطح تجهیزات و امکاناتی که بر روی این خودروها نصب‌شده باید بیان کرد که تندر ۹۰ در مقابل دنا هیچ‌گونه حرفی برای گفتن ندارد! ایران‌خودرو خوشبختانه در تولید دنا تصمیم گرفته است که تا حدودی امکانات و تجهیزات به‌کاررفته در خودرو را به‌روز کند و این امر نکته‌ی مثبتی در مقابل رقیب خود یعنی تندر ۹۰ به‌حساب می‌آید.

تعدادی از تجهیزاتی که علاوه بر تجهیزات استاندارد تندر ۹۰ بر روی دنا نصب‌شده می‌توان به سیستم تهویه مطبوع خودکار، دريچه تهويه براي سرنشينان عقب، سیستم صوتی داراي مانيتور لمسی باقابلیت پخش فایل‌های تصويري و سيستم رهياب، كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و کروز کنترل روي فرمان، چراغ‌های جلو هالوژن وLED، چراغ‌های عقب LED، آینه‌های جانبي برقي راهنما دار و تاشونده اتوماتيك، سنسور دنده‌عقب، صندلي ۸ حالته برقي راننده و ۶ حالته برقي سرنشين جلو اشاره کرد.

همچنین باید بیان کرد که احتمالاً به‌ زودی شاهد معرفی رسمی خودروی دنای جدید یا ELX باشیم که شایعات تغییراتی نظیر مجهز شدن به پیشرانه‌ی توربوشارژ با بازدهی بالاتر، جعبه‌دنده‌ی خودکار جدید هماهنگ با موتور، تغییر طراحی درب‌ها و هماهنگ‌سازی آن با طراحی کلی خودرو، سانروف، روکش‌های چرم صندلی‌ها، گرم‌کن صندلی‌های جلو و تغییرات مثبتی در طراحی چراغ‌ها ازجمله اضافه شدن چراغ روشنایی روز به آن‌ها را نشان می‌دهد که البته هیچ‌کدام از این‌ها قطعی نیست ولی اگر چنین خودرویی باقیمت معقول و مناسبی به بازار عرضه شود قطعاً یکی از بهترین انتخاب‌ها در بین خودروهای داخلی می‌باشد.

در آخر باید بیان کرد که هرکدام از این دو خودرو دارای مزیت‌های منحصربه‌فرد خود هستند ولی به‌طورکلی تندر ۹۰ خودرویی باکیفیت و با دقت مونتاژ بالایی است که این امر باعث شده این خودرو تقریباً اکثر مالکان خود را راضی نگه دارد و آن‌ها را از دردسرهای جانبی دور کند و نکته‌ی مثبت دیگری که به آن می‌توان اشاره کرد بازدهی و شتاب بالاتر این خودرو نسبت به دنا می‌باشد ولی از طرفی تندر ۹۰ از طراحی بیرونی و داخلی سطح پایین‌تری برخوردار است و همچنین باید به یاد داشت که از تجهیزات اضافی و مواد باکیفیت نیز در داخل کابین خبری نیست. در طرف مقابل دنا قرار دارد که از کیفیت مونتاژ پایین‌تری برخوردار است و ممکن است حتی در هنگام تحویل خودروی صفرکیلومتر نیز شما را چندین بار مجبور به مراجعه به نمایندگی برای رفع مشکلات کند! و از طرفی نسبت به تندر ۹۰ به دلیل ناهماهنگی جعبه‌دنده با موتور و وزن بیشتر، از بازدهی پایین‌تری برخوردار است ولی در عوض از طراحی به‌روزتر و زیباتر و همچنین سطح تجهیزات و مواد باکیفیت‌تر کابین بهره می‌برد.

ایران‌خودرو در حال حاضر تندر ۹۰ دنده دستی را باقیمت ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به بازار عرضه می‌کند که اختلاف قیمتی ۵ میلیونی با دنای ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتومانی خود برگ برنده‌ای برای تندر ۹۰ به‌حساب می‌آید.

برای مطالعه مقایسه پژو ۲۰۷ و رنو ساندرو کلیک کنید

مشخصات فنی
مدلدناتندر ۹۰
حجم موتور (CC)۱۶۴۵۱۵۹۸
قدرت موتور (دور در دقیقه/اسب بخار)۱۱۴/۶۵۰۰۱۰۵/۵۷۵۰
حد اکثر گشتاور (دور در دقیقه/نيوتن متر)۱۵۵/۵۰۰۰۱۴۰/۳۷۵۰
تعداد سیلندر۴۴
تعداد سوپاپ۱۶۱۶
جعبه دنده ۵سرعته دستی۵ سرعته خودکار
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)۷.۸۸۶.۹
ظرفیت باک (لیتر)۷۰۵۰
وزن (کیلو گرم)۱۲۵۸۱۱۱۵
حجم فضای صندوق۵۰۰۵۱۰
قیمت۴۲.۵۳۷.۴
16 پاسخ
  1. محمد
    محمد says:

    سلام به نظر بنده شاید ال ۹۰ امکانات وطراحی دنا رو نداره اما از نظر کیفیت وجلوبندی یک خودرو مدرن وبا کیفیت هست که از موتورef7 قبلی که داشتم خیلی بهتره وبی دردسر هست شاید طرف بخواد به خاطر سادگی ال ۹۰ سراغش نره که کار اشتباهیه

    پاسخ دادن
  2. امیر
    امیر says:

    سلام اگه بخوایم با انصاف وحقیقت رو بگیم ال ۹۰ ودنا ماشین های بدی نیستن اما ال ۹۰ ماشین با کیفیت و ایمن و کم مصرف تر از دنا هست اما دناهم طراحی واپشن خوبی داره خب اما قیمتشم ۴ و۵ میلیون بیشتره اما من نمیتونم به کیفیت دنا اطمینان داشته باشم به نظرم اگه ظاهر مهم نیست ال ۹۰ رو بخرید و اسپورتش کنین که خیلی عالی میشه

    پاسخ دادن
  3. امیر
    امیر says:

    همون جریان تویوتا و هیوندای تو خودروهای خارجیه! اگه امکانات و زیبایی میخواید هیوندای اگه فنی و کارکرد میخواید تویوتا! دنا و تندر هم به همین شکل

    پاسخ دادن
    • سینا
      سینا says:

      لایک موافقم (امیر )اما اینم بگم ال ۹۰ ماشین ایمن تر و با اصالتی هست و یه ماشین بسیار محکم و بادوام تری نسبت به دنا هست .

      پاسخ دادن
      • کامیاب
        کامیاب says:

        ال ۹۰ اصالت خاصی نداره مگر اینکه برای اینکه محصول کمپانی رنوعه بگی ک ب نظرم اشتباهه ب خاطر برند یه ماشین قضاوت کنیم
        از طرفی ال۹۰ ب هیچ وجه ماشین جدیدی نیست و از تکنولوژی های روز برخوردار نیست
        و در ضمن ایمنی و استحکام دنا تضمین شده اند
        اگر ایمنی دنا از ال۹۰ بیشتر نباشه کمتر هم نیست

        پاسخ دادن
        • سبحان
          سبحان says:

          دقیقا همینه
          تندر طراحیش مال عهد بوووووقه
          اگه قرار باشه ماشین فقط موتور باشه شما یه تیکه آهن بیار موتور تندر رو بزار روش… خیلیم از تندر قشنگ تر میشه

          پاسخ دادن
    • سبحان
      سبحان says:

      بازم هیچ ربطی نداره
      ینی شما میگی تویوتا امکانات نداره؟؟؟
      امکانات و زیبایی تویوتا سگش میارزه به ماشینای ایرانی
      بعد شما تندر رو میکنی تویوتا؟؟؟!!!خخخخخخخ
      این ال لگن رو با هیچ ماشینی نمیشه مقایسه کرد

      پاسخ دادن
  4. محسن
    محسن says:

    با سلام من از تندر ۹۰ به شدت متنفر بودم و همیشه باجناقم رو که تندر داشت مسخره می کردم. توی این سه ساله اخیر تقریبا تمام ماشین هارو خریدم و در نهایت با اصرار باجناقم تندر خریدم. به قدری رانندگی و زیر بندی خوبی داره که عاشقش شدم.واقعا ماشین با کیفیتی هست. ولی خب دنا هم قشنگه.

    پاسخ دادن
  5. محمود
    محمود says:

    تعادل تندر خیلی ضعیفه،بنده اکثرا در جاده و در هوای گرم و شرجی جنوب از خودرو استفاده میکنم.متاسفانه تندر در این منطقه خوب جواب نداده.

    پاسخ دادن
  6. سبحان
    سبحان says:

    ترو خدا این چه مقایسه ایه
    خود سایت اسب بخار درگ گذاشته بین این دو ماشین یک بار هم نه چهار بار . با چهار راننده مختلف . هر چهار بار دنا برنده شد . بعدش اینجا نوشته شتاب تندر بیشتره خخخخ
    اتفاقا موتور ef7 خیلی بهتره
    من خودم دنا دارم با ۷۰ هزار کارکرد
    بخدا قسم یه بار نمایندگی نبردمش واسه مشکل موتوری یا هرچی
    بعدش این ال ممد رو میشه با دنا مقایسه کرد؟؟؟
    دقیقا عین قوطی کبریته… سرعتت رو که از ۱۰۰تا بیشتر میکنی احساس میکنی ماشین میخواد چپ کنه دیگه میترسی واقعا….این چه امنیتیه؟؟؟ حالا دنا دنا ۲۲۰تارو پر میکنی عین خیالت نیست

    پاسخ دادن
  7. شهیاد.
    شهیاد. says:

    متاسفم.اینجا همه بدون تجربه کافی نظر میدن و غیرکارشناسی هست. من خودم ال ۹۰ داشتم و الان میخوام یک ماشین دیگه بگیرم در همین رنج قیمت.! ال۹۰ با تجربه من ماشین همه کاره ای هست. میتونی باهاش خیلی بد رفتار کنی اون مقاومت میکنه! اگر بهش برسی کاملا خوبه. حتی میتونی کورس بزاری. من تا سرعت ۱۷۰ با بی ام و اینکارو کردم و کاملا بی ام و را به دردسر انداحتم. بگذریم. اما ال ۹۰ کابین کاملا بیروحی داره و آدم خسته میشه ازش. مخصوصا در مسافتهای طولانی. ظاهر هر خوردویی سلیقه ای هست. من از قیافه ال۹۰ بدم نمیاد. بدنه کاملا استخونی و مقاوم نشون میده. اگر لوازم اضافی هم نصب باشه که خیلی بهتر میشه. اما دنا در کابین بهتره کاملا! بمحض امتحان دنا نظرم را مینویسم. امید که دنا هم از موتور خوبی بهره ببره و نیاز یک راننده خوب را رفع کنه.در شیبها کم نیاره. تیز باشه. خوش دست باشه. اطاقی بی صدا داشته باشه ووو یاعلی

    پاسخ دادن
  8. سجاد
    سجاد says:

    سلام نظر دوستان را خوندم نظر همه محترم هست البته بعضی حرف های دوستان صحت نداره دنا ماشینی هست که نه اصالت خاصی داره نه ایمنی تایید شده نه موتورش که الان کامل ایرانی وچینی هست واون ef7المانی نیست صدای موتورش واقعا تو دور بالا اذیت میکنه تو منتاژ ایراداتی داره مصرفش نسبت به ال ۹۰ بالاس در واقع همون سمند ایرانی هست که امکانات وطراحی بهتر شده اما ال ۹۰ خودرویی که امتحان خودشو پس داده و بعد از مزدا ۳ باکیفیت ترین خودرو داخلی ال ۹۰ وساندرو میباشد با ۴ ستاره کیفیت پس بحثی در مورد کیفیت بین دوخودرو نیست از نظر طراحی وامکانات دنا بهتره خب این دلیل منطقی برای خرید دنا نیست

    پاسخ دادن
  9. محمد
    محمد says:

    سلام
    من چند ماهه ال نود پارس خودرویی خریدم ، ماشین قبلیم سمند ال ایکس بود.البته دنا هم سوار شدم و مقایسه کردم از نظر هندلینگ دنا بهتره ولی ال نودم رو وقتی لاستیک ۲۰۵ هانکوک انداختم هم هندلینگش عالی شد هم نرمیش در عبور از چاله چوله ها.مصرف ال نود مدل ۹۵ بنده در شهر ۹.۵ هستش و دست کمی از سمند و دنا نداره و اینکه میگن مصرف ال نود پایینه دروغی بیش نیست.ظاهر دنا به مراتب بهتر از ال نوده ولی وقتی با ال نود مسافرت میکنی نگرانی کمتری برای در راه ماندن داری. شتاب و قدرت دنا دست کمی از ال نود نداره ترمزش هم عالیه در سر بالائیها فرصت نشد دنا رو تست کنم ولی ال نود عالی بود.کیفیت موتور و گیربکس ال نود اصلا قابل مقایسه با دنا نیست و خیلی بهتره این رو در گذر زمان متوجه خواهید شد.بنده هم تعصب خاصی رو هیچکدومش ندارم چون نه کارخونه ایران خودرو و نه سایپا ارث بابام نیست که بخوام از یکیش دفاع کنم ولی فکر می کنم اگه بخوای از ظاهر ماشین و آپشنها و راحتی و جاداری لذت ببری دنا و اگه ماشین کم دردسر ومقاوم تر میخوای ال نود.

    پاسخ دادن

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *