,

بررسی لیفان X50 ، اختصاصی کاربا

لیفان X50 - کاربا لیفان x50

در حال حاضر وضعیت بازار خودرو در ایران به خاطر شرایط رکود نیاز به یک شوک اساسی توسط سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی دارد تا این طلسم انحصاری بودن از بین برود. اگر جویای اخبار داخلی باشید خبرهای زیادی در مورد قراردادها و صحبت‌های کمپانی‌های مشهور خواهید خواند که به خاطر پتانسیل و منابع موجود، سعی در به دست آوردن سهمی از این بازار بکر برای خود دارند که با برداشته شدن تحریم‌ها این علاقه قوت گرفته است. بله، این خبرها باعث شده که خانواده‌های ایرانی کمتر میلی به خرید خودرو داخلی داشته باشند که دلیل آن شرایط کنونی بازار و افزایش قیمت سوخت و از همه مهم‌تر کیفیت پایین آن‌ها است، ولی همه این‌ها در حال تغییر است… البته نه به این زودی! با گذر زمان تأثیر آن حس می‌شود. ولی ما به آینده کاری نداریم… چون در حال حاضر شاهد رقیبانی جدی برای خودروهای تولید داخل هستیم، و آن خودروهای چینی مثل لیفان X50 است.

لیفان X50 - کاربا لیفان x50

وقتی اسم خودروهای چینی به گوش می‌رسد اکثر مردم به خاطر کیفیت پایین و برچسب خوردن “ساخت چین” آن‌ها را به حاشیه می‌رانند، ولی این را در نظر بگیرید که آن‌ها توانسته‌اند عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در دنیا را از آن خود کنند. چین با تولید ۱۴ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۳۲۶ دستگاه خودروی سواری در ۲۰۱۱ از آمریکا و ژاپن سبقت‌گرفته و می‌خواهد عنوان بزرگ‌ترین خودروساز دنیا را یدک بکشد. آن‌ها یک مسیر چندساله را با سرمایه‌گذاری و خرید بخش‌های مهم تولیدی خودرو در بازار جهانی با پرش پشت سر می‌گذرانند. دلیل این موفقیت را می‌توان قیمت پایین، امکانات زیاد و کیفیت قابل‌قبول عنوان کرد… عناوینی که ایرانیان را تشویق به خرید این خودروها می‌کند. از ورود این خودروها به بازار ایران چند سالی می‌گذرد و علاوه بر شاسی‌بلند های چینی خودروهای سواری متنوعی نیز از سوی شرکت‌های چینی به بازار ایران عرضه‌شده است و امروز شاهد حضور برندهای مختلفی از این خودروها در بازار ایران هستیم. ازجمله موفق‌ترین و قدیمی‌ترین آن‌ها می‌توانیم به لیفان اشاره‌کنیم که از فروش خوبی در بازار داخلی برخوردار بوده. بعد از لیفان ۸۲۰ که هفته پیش بررسی آن را انجام دادیم، این هفته به سراغ لیفان X50 رفته‌ایم که چیزی بین یک خودروی هاچبک و کراس اوور است و مناسب زندگی شهری، که در سبد محصولات لیفان یک کلاس پایین‌تر از مدل X60 قرار می‌گیرد. پس با ما همراه باشید تا با بررسی دیگر توسط تیم کاربا دیدگاه خود را در مورد این خودرو در اختیار شما قرار دهیم.

طراحی بیرونی

لیفان X50 - کاربا لیفان x50

یکی از مواردی که خودروسازان چینی برای جذب مشتریان بیشتر در نظر می‌گیرند طراحی و ظاهر خودرو می‌باشد که لیفان X50 نیز از آن مستثنا نیست. با نگاه اول به‌ظاهر جلوی این خودرو شما متوجه الهام گرفتن طراحی آن از خودروهای اروپایی می‌شوید، این موضوع در مورد عقب آن نیز به همین حالت می‌باشد، و اگر نگوییم شباهت زیادی به آلفا رومئو جولیتا دارد کمی کم‌لطفی کرده‌ایم. آن چراغ‌های کشیده جلو ترکیب‌شده با نوار LED ظاهری مدرن به لیفان X50 بخشیده است. یکی از مواردی که در نگاه اول در ظاهر این خودرو نظر شما را جلب می‌کند چراغ‌های دیلایت LED در دو طرف سپر می‌باشد که برای خودرویی با این قیمت بسیار جذاب است. از دیگر اجزایی که می‌توان به آن اشاره کرد جلوپنجره کوچک کرومی این خودرو است که ما را یاد فورد فوکوس میندازد. چیزی که ما را کمی دل سرد کرد کیفیت جنس دستگیره‌های درب خودرو بود که با لمس کردن آن حسی ارزان‌قیمت به شما دست می‌دهد. در کل می‌توان ظاهر لیفان X50 را در خودروهای هم رنج اش زیبا عنوان کرد که ترکیبی از اجزای خودروهای معروف در جهان است.

طراحی داخلی

لیفان X50 - کاربا لیفان x50

بد نیست کمی در مورد داخل لیفان X50 صحبت کنیم، با پا گذاشتن داخل خودرو اولین چیزی که نظر شما را جلب می‌کند صفحه کیلومتر می‌باشد که نسبت به دیگر خودروهای کمی متفاوت است. نمایشگر دور موتور اطراف آن به‌صورت آنالوگ و سرعت سنجی دیجیتالی در وسط قرارگرفته، نمایشگرهای سمت چپ، وضعیت دنده و سوخت موجود نمایش داده می‌شود و در سمت راست، کامپیوتر سفری ( با قابلیت نمایش مصرف سوخت میانگین ، کارکرد ، فاصله باقیمانده تا پمپ‌بنزین و … ) در کنار نمایشگر آمپر قرارگرفته است. داشبورد نیز با طراحی ساده و متمرکز در وسط ظاهری زیبا به داخل خودرو بخشیده که با مواد و رنگ‌های استفاده‌شده حسی اسپرت به شما منتقل می‌کند. ولی در برخی قسمت‌ها (ازجمله کنسول وسط که شباهت زیادی به یاریس دارد) لبه‌های تیز حس می‌شود که از کیفیت ساخت پایین ناشی می‌شود و کمی ناخوشایند است.

لیفان X50 - کاربا لیفان x50

طبق گفته کمپانی لیفان، داخل لیفان X50 بر اساس استانداردهای MM طراحی‌شده، یعنی حداقل اشغال فضای خارجی و حداکثر استفاده فضای داخلی. به لطف فاصله محوری ۲۵۵۰ میلی‌متر لیفان X50، فضا برای نشستن ۵ بزرگ‌سال مناسب و در پشت فضای خوبی را برای زانو و پای آن‌ها ارائه می‌کند. فقط مشکل ارتفاع بالای سر سرنشینان عقب است که اگر کمی قدبلند باشید سر شما نزدیک سقف قرار می‌گیرد. صندلی‌ها اسپرت و دارای روکش چرم مصنوعی دوخته‌شده هستند که در هنگام مانور با سرعت بالا خوب شما را حمایت می‌کنند. صندلی عقب همچنین دارای قابلیت ISOFIX هستند که دو صندلی کودک را می‌توان بر روی آن‌ها مستقر کرد.

با کمی نشستن درون لیفان X50 آن حس اسپرت  به شما منتقل می‌شود. همه اجزای داخلی ساده و در جای خود قرار دارند که با مواد استفاده‌شده می‌توان داخل خودرو را رضایت‌بخش عنوان کرد.

مشخصات فنی

لیفان X50 - کاربا لیفان x50

لیفان بر روی X50 یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه DOHC قرار داده که حجم آن ۱۴۹۸ سی‌سی می‌باشد. این موتور دارای توانی بالغ بر ۱۰۲ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر ۱۳۳ نیوتن‌متر گشتاور در ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ می‌باشد. میدانیم این موتور کمی برای خودرویی با این ابعاد ضعیف است! ولی این را نیز در نظر بگیرید که امروزه در صنعت خودروسازی به خاطر هزینه‌های سوخت و آلودگی سعی در ارائه کردن خودروها با موتورهای کم‌حجم دارند و این موضوع در مورد لیفان X50 نیز مستثنا نیست، مخصوصاً کشوری مثل چین که سوخت‌های فسیلی دارای هزینه‌های هنگفتی می‌باشد، به همین سبب است که اکثر خودروهای ارائه‌شده در بازار چین از پیشرانه‌های کم‌حجمی برخوردارند. از آنجایی که لیفان X50 وزنی حدود ۱۱۵۰ کیلوگرم دارد، پیشرانه ۱,۵ لیتری با کد LF برای آن انتخاب‌شده که در نسخه جدیدش به تکنولوژی هوشمند زمان‌بندی متغیر سوپاپ (iVVT) مجهز شده است که به همراه آن گیربکس ۵ سرعته دستی و اتوماتیک CVT (گیربکس ضریب متغیر پیوسته) ارائه می‌شود. مصرف سوخت لیفان X50 بنا به اعلام شرکت لیفان با گیربکس  CVT۶,۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و با استفاده از گیربکس دستی این رقم به حدود ۶.۳ لیتر می‌رسد.

در تست لیفان X50 چیزی که نظر ما را جلب کرد، فرمان نرم این خودرو بود که مخصوصاً برای رانندگی شهری و هنگام پارک خودرو خیلی کمک می‌کند، ولی بااینکه خودرویی که در اختیار تیم کاربا بود، دارای گیربکس دستی بود، شتاب گیری مناسبی نداشت و در کل خودروی کندی بود.

امنیت و ایمنی

لیفان X50 - کاربا لیفان x50

دو نکته‌ای که لیفان در این خودرو به آن اشاره می‌کند اسکلت بسیار سبک و مقاوم و شاسی آن می‌باشد. بدنه مقاوم لیفان X50 قابلیت جذب انرژی و انتقال آن به‌کل قالب را دارد تا امنیت سرنشینان را به بهترین نحوه تأمین کند. از همه مهم‌تر سیستم شاسی آن است که توسط شرکت پیشرو بریتانیایی MIRA ساخته‌شده است. ترکیب اسکلت و شاسی این خودرو باعث شده است که کنترل و ایمنی X50 دوچندان شود. . سیستم تعلیق X50 در جلو از نوع مستقل مک فرسون و در عقب نیمه‌مستقل دو بازویی است که در مقایسه با دیگر سیستم تعلیق‌ها دارای انعطاف‌پذیری قابل‌قبولی می‌باشد. یکی از قابلیت‌های مهم لیفان X50 سیستم فرمان الکتریکی یا EPS می‌باشد که از پاسخگویی خوبی برخوردار بود.

امکانات

لیفان X50 - کاربا لیفان x50

امکاناتی که بر روی این خودرو قرارگرفته می‌توانیم به سانروف، سنسور دنده‌عقب، تنظیم برقی آینه‌های جانبی و سیستم صوتی با ۴ بلندگو اشاره‌کنیم. سیستم صوتی به ورودی‌های AUX و USB مجهز شده است و قالب کلی آن قابل جایگزینی با مانیتورهای رسمی لیفان است. سیستم تهویه مطبوع دیجیتال است اما به‌صورت اتوماتیک عمل نمی‌کند و باید به‌صورت دستی تنظیم شود. در سمت راست ترمزدستی ورودی‌های AUX و USB قرارگرفته‌اند و در پایین آن کلید روشن و خاموش شدن سیستم کنترل پایداری ESP است. کنترل ارتفاع چراغ‌های جلو، تنظیم برقی آینه‌ها و کنترل سیستم مرکزی قفل درب‌ها از طریق کلیدهای سمت چپ فرمان امکان‌پذیر است و سیستم صوتی نیز از طریق کلیدهایی که روی فرمان تعبیه‌شده‌اند کنترل می‌شود. سانروف دوحالته نیز ازجمله آپشن‌هایی است که قطعاً روی این خودرو موردتوجه مشتریان قرار خواهد گرفت. همچنین دارای یک مانیتور تمام لمسی بوده که به سیستم ناوبری مجهز می‌باشد. سطح تجهیزات لیفان X50 نسبت به قیمت اش بسیار مناسب است و طبق گفته کرمان موتور در آینده شاهد انتخاب آپشن های بیشتر بر روی آن خواهیم بود.

جمع‌بندی درباره لیفان X50

لیفان X50 - کاربا لیفان x50

در کل می‌توان لیفان X50 را خودرویی برای خانواده‌های کم‌جمعیت و استفاده‌های درون‌شهری مناسب دانست که در کنار آن قیمت مقرون به‌صرفه‌اش باعث می‌شود انتخاب بسیاری از هم‌وطنانمان باشد. این خودرو همچنین به خاطر اعتمادی که شرکت اش به آن دارد به‌تازگی برای مسابقات رالی تجهیز شده است که می‌توان آن را یک نکته مثبت برداشت کرد. سیستم کنترل پایداری ESP،چراغ‌های دی لایت LED، سانروف، طراحی زیبا و قیمت مناسب مواردی هستند که لیفان X50 را در بازار آینده خودرو ایران متمایز می‌کنند. با توجه مطالب فوق و با نگاهی به بهای این خودرو، که در مدل اتوماتیک ۵۳.۴ میلیون تومان است، می‌توان آن را گزینه مناسبی برای بیشتر اقشار جامعه و به‌خصوص خانواده‌های کوچک برشمرد. علاوه بر زیبایی این خودرو می‌توان به‌فرمان نرم، فنربندی خوب و فضای داخلی آن اشاره کرد که خیال شما را برای مسافرت‌های طولانی راحت می‌کند. در بازار داخلی رقیب این خودرو را می‌توان هاوال M4 عنوان کرد که در حال حاضر از حضور بسیار کمرنگی در بازار برخوردار است. البته پاشنه آشیل خودروهای چینی کیفیت آن‌هاست و زود است که در مورد دوام و ماندگاری لیفان X50 صحبت کنیم.

در خاتمه جا دارد از مهندس امیر امیربنده جهت هماهنگی و مهندس شهرام محمدی مدیریت نمایندگی ۱۷۲۵ کرمان موتور، جهت صرف وقت و در اختیار گذاشتن خودروها تشکر کنیم.

در ادامه عکس هایی از این خودروی زیبا را در زیر میتوانید مشاهده کنید

همچنین ویدیوی از این خودرو را در زیر میتوانید مشاهده کنید

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *