,

دو بلند قامت چینی در مقابل هم، هایما S7 و چری تیگو ۵

مقایسه هایما S7 و چری تیگو 5 - کاربا

در بازار بسته‌ی ایران روزبه‌روز تعداد خودروهای چینی تازه‌وارد، روبه افزایش است. به‌طور مثال با نگاه به خودروی چری تیگو ۵ و همچنین هایما S7 می‌توان متوجه شد کمپانی‌های خودروسازی چینی نیز چند سالی است که به دلیل فشاری که از طرف خودروسازان دیگر حس کرده‌اند تصمیم برافزایش کیفیت تولیدات خود گرفته‌اند که البته این پیشرفت روزبه‌روز قابل‌مشاهده است چیزی که متأسفانه در خودروسازان داخلی کشور به‌ندرت دیده می‌شود.

با افزایش محبوبیت خودروهای کراس اوور در بین خریداران خودرو، کمپانی‌های چینی نیز مانند دیگر کمپانی‌های خودروسازی به این کلاس از خودروها روی آوردند که از اقبال خوبی هم در ایران برخوردار شدند. حال به مقایسه‌ی کوتاهی از جدیدترین خودروی کراس اووری که توسط MVM یا همان مدیران خودرو از کمپانی چری، بانام تیگو ۵ و همچنین جدیدترین خودروی کراس اووری که توسط ایران‌خودرو از کمپانی هایما بانام S7 عرضه‌شده است می‌پردازیم. دو خودروی کراس اووری که از بسیاری جهات شبیه به هم هستند.

چری تیگو 5 - کاربا

خودروی چری تیگو ۵ درواقع سری جدید و بزرگ‌تر خودروی تیگو ۳ است که در ایران بانام MVM X33 شناخته می‌شود. این خودرو را می‌توان بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین شاسی‌بلند کمپانی چری دانست که در سال ۲۰۱۴ رونمایی شده است و توسط مدیران خودرو و برای اولین بار با برند خود چری به بازار ایران عرضه‌شده است. در طرف دیگر میدان خودرویی از برند تقریباً ناآشنا برای ایرانی‌ها یعنی هایما، که سال تأسیس آن به ۱۹۹۲ برمی‌گردد قرار دارد که حاصل همکاری این کمپانی چینی با کمپانی ژاپنی مزدا، هایما S7 می‌باشد که بر روی پلتفرم مزدا CX7 ساخته‌شده است و توسط کمپانی ایران‌خودرو به بازار ایران عرضه‌شده است.

هایما S7 - کاربا

خودروی کراس اوور تیگو ۵ دارای ابعادی معادل ۴۵۰۶×۱۸۴۱×۱۷۴۰ میلی‌متر است که در مقابل ابعاد ۴۴۹۸×۱۸۳۰×۱۷۳۰ میلی‌متری هایما S7 در تمام بخش‌ها کمی بزرگ‌تر است اما این اختلاف آن‌چنان هم نیست که به نظر آید. هردوی این خودروها با دو نوع جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک و دستی به بازار عرضه‌شده‌اند که در نسخه‌ی اتوماتیک تیگو ۵ برخلاف ابعاد بزرگ‌تری که دارد وزن ۱۵۳۷ کیلوگرمی آن از وزن ۱۵۴۵ کیلوگرمی هیما S7 کمی سبک‌تر است که نکته‌ی مثبتی برای آن محسوب می‌شود. همچنین قابل‌ذکر است که هایما s7 دارای فضای بار ۴۰۰ لیتر می‌باشد که در مقابل فضای بار ۳۷۰ لیتری چری تیگو ۵ کمی جادارتر و مناسب‌تر است.

چری تیگو 5 - کاربا

در زیر درپوش موتور هردوی این خودروها موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه ۲ لیتر قرارگرفته شده است که تمام قدرت تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. هایما S7 می‌تواند با این حجم موتور حداکثر قدرتی معادل ۱۴۸ اسب بخار را در ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید کند که در مقابل حداکثر قدرت تولیدی ۱۳۹ اسب بخاری در ۵۷۵۰ دور در دقیقه‌ی تیگو ۵ با همین حجم موتور در این زمینه کمی بهتر عمل کرده است.

هایما S7 - کاربا

بر روی تیگو ۵ جعبه‌دنده‌ی ۷ سرعته خودکار CVT به کار گرفته‌شده است که در مقابل جعبه‌دنده‌ی ۵ سرعته اتوماتیک هایما S7 کمی در این زمینه بهتر عمل کرده است اما بااین‌همه شتابی که این دو خودرو در اختیار شما قرار می‌دهند تقریباً در یک سطح می‌باشد. البته باید خاطرنشان کرد که نباید از این خودروها انتظار شتاب خیلی بالایی داشت اما در سطح خودروی خانوادگی داخل شهر شتابی در حدود ۱۲ تا ۱۳ ثانیه تقریباً قابل‌قبول است. همچنین قابل‌ذکر است که حداکثر سرعتی که چری برای تیگو ۵ اعلام کرده است ۱۷۵ کیلومتر در ساعت و همچنین حداکثر سرعتی که هایما برای S7 اعلام کرده است معادل ۱۶۵ کیلومتر در ساعت می‌باشد.

مصرف سوخت ترکیبی که کمپانی‌های چینی برای آن‌ها اعلام کرده‌اند تقریباً برابر باهم است به صورتی که تیگو ۵ با حجم باک ۵۵ لیتری خود در نسخه اتوماتیک مصرف سوخت ترکیبی آن ۸.۹ لیتر می‌باشد و همچنین هایما S7 نیز در نسخه اتوماتیک با باک ۶۱ لیتری خود مصرف سوخت ترکیبی برابر با ۸.۸ لیتر در هر صد کیلومتر دارد.

ازنظر ظاهری این دو خودروی چینی از چهره‌ای به‌روز و تا حدی جذاب برخوردار هستند که از خیلی جهات شبیه به هم هستند و هرکدام یکسری برتری‌های کوچک نسبت به هم دارند که با این تفاسیر انتخاب بین این دو خودرو ازنظر ظاهری کاملاً بسته به سلیقه‌ی هر فرد دارد.

هایما S7 - کاربا

این شباهت در طراحی بیرونی هایما s7 و چری تیگو ۵ در طراحی داخلی این دو خودرو نیز تکرار شده است. می‌توان گفت که طراحی داخلی این دو خودرو تا حدی شبیه به خودرویی مانند شورولت کروز است.

در مدل فول ازنظر امکانات و تجهیزات رفاهی این دو خودرو تا حدودی نزدیک به هم هستند و از تجهیزات به‌روز و تقریباً خوبی برخوردار هستند. بر روی آن‌ها امکاناتی همچون: مجموعاً دارای ۴ ایربگ (۲ ایربگ برای سرنشینان جلو و ۲ ایربگ جانبی)، سیستم‌های پایداری ABS ،EBD و…، سیستم استارت بدون کلید، سيستم ورود بدون كليد، سانروف برقی، کروز کنترل، صفحه‌ی نمایشگر ۷ اینچی، سیستم تهویه خودکار، دوربین دید عقب، سنسور پارک، صندلی‌های چرمي و… نسب شده است.

هایما s7 دارای تعدادی قابلیت است که تیگو ۵ فاقد آن می‌باشد که شامل TPMS (سامانه كنترل بادلاستيك ها)، گرم‌کن صندلی‌های جلو و همچنین استفاده از صندلی راننده باقابلیت تنظیم برقی ۸ جهته به‌جای ۶ جهته می‌باشد.

هایما S7 - کاربا

با بررسی هایما S7 و تیگو ۵ متوجه شدیم که این خودروهای کراس اوور چینی از بسیاری جهات شبیه به هم هستند و هرکدام دارای یکسری قابلیت‌ها وبرتری ها هستند که بنابراین انتخاب بین آن‌ها شاید کار چندان ساده‌ای نباشد اما در آخر به عامل مهم و تعیین‌کننده‌ای برای انتخاب بین آن‌ها یعنی قیمت می‌رسیم که شاید کمی انتخاب بین این دو را ساده‌تر کند.

قیمت مدل چری تیگو ۵ فول Exelent با جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک توسط مدیران خودرو ۹۳.۸ میلیون تومان و همچنین مدل (Luxury) که فاقد سیستم پایداری ESP،ASR،DTC،HHC،EBA است و به‌جای ۴ کیسه هوا از ۲ عدد استفاده می‌کند ۸۸.۸ میلیون تومان اعلام‌شده است که در مقابل برچسب قیمت ۷۱.۹ میلیون تومانی برای مدل دستی و ۷۸.۹ میلیون تومان برای مدل اتوماتیک که توسط ایران‌خودرو بر روی هایما S7 قرارگرفته است قیمت به‌مراتب بالاتری است.

 

مشخصات فنی چری تیگو ۵

مشخصات فنی هایما S7

18 پاسخ
  1. ساسان
    ساسان says:

    من پشت تیگو ۵ نشستم به نظرم خیلی خوب بود و روون، یذره حس نسسشتن پشت شاسی بلندای هیوندای رو داشتم و خوب بود…

    پاسخ دادن
  2. میلاد
    میلاد says:

    اولا s7 که تو ایرانخودرو تولید میشه به دلیل بومی سازی ۱۷۰۰ کیلو وزنشه ( از فولاد مبارکه سپاهان استفاده کردن) دوما کیفیت اجزای داخلی خیلی پایینه سوما اشتباه که در تولید و عرضه سوزوکی گراند ویتارا شده بود دوباره تو این خودرو تکرار شده ( موتور ۲۰۰۰ با گیربکس AMT اصلا ساز و کار خوبی نداره مخصوصا با وزن این تانک , تو رانندگی خسته میکنه ) ودر آخر گارانتی تیگو که ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتره خیلی عالیه

    پاسخ دادن
    • کاوه
      کاوه says:

      آقای اولا ،دوما،،حرفات کاملا بچه گانه وتاحدی مغرضانه است،،خودرو هایما توایران خودرو،بزرگترین ومعتبرترین شرکت خودروسازی خاورمیانه وتحت نظارت شرکت مادر ،،باهمان مشخصات وقطعات و وزن تولید میشه ،۲.مطمئن باش موتور۲۰۰۰هایما با۱۴۸اسب بخار وگیربکس کره ایش به مراتب بهتر وقویترازموتور۱۹۷۰تیگو با۱۳۸وگیربکس cvtعمل میکنه چون همان گیربکس تیگو باعث افت شدید شتاب ماشین میشه وcvtبایدروی خودرو های باحجم ۳۰۰۰وبیشترنصب بشه نه یک موتور۲۰۰۰…،،۳.من پشت هردوماشین نشستم داشبورد وادوات تیگو ازمواد بدون کیفیت وسخت است ،چیزی درحدx33جدید،که بعدازچندماه به صدا درمیاد،ولی هایما ازمواد نرم وخوش کیفیت برای داشبورد وادوات آن استفاده کرده وبه جرات میتونم بگم که داشبورد وادوات داخلی هایما درحد خودروهای ژاپنی است۴.گارانتی معتبر واسم ورسم دارا..،۳ساله ایران خودرو به مراتب بهترازگارانتی ۵ساله فرمالیته مدیران خودرو است۵.قیمت این دوخودرو درفولترین مدلهاشون توخودچین ،تیگو،،۵۰۰۰یوان ازهایماگرانترهست کهبااجحتساب یوان۵۰۰تومان میشه،دومیلیون تومان، ولی این دزدان سرگردنه تیگورابا۱۳میلیون گران ترازهایما میفروشد،حالا درمورددرنگ افتضاح وسرهم بندی الکی خودروهای مدیران خودرو و….حرف نزنیم بهتره

      پاسخ دادن
    • مسعود
      مسعود says:

      با سلام
      ادعای تولید هایما با ورق تولید فولاد مبارکه بی اساس و کذب است. هایما در یات ایران خودرو خراسان به صورت سی کی دی تولید می شود یعنی اتاق و کلیه قطعات وارد و فقط در ایران خودرو خراسان مونتاژ می شود. این موضوع را می توانید از کارشناسان فنی نمایندگی های ایران خودرو که مجاز به ارائه سرویس های هایما هستند سوال کنید زیرا ایشان دوره های لازم و نحوه تولید را دیده اند

      پاسخ دادن
  3. reza
    reza says:

    سلام.صحبتهای اقای کاوه حداقل در مورد باکیفیت بودن داشبوردوجنس مواد ان رو بدلیل انکه ازنزدیک بررسی کردم رو رد می کنم

    پاسخ دادن
  4. عليرضا
    عليرضا says:

    به نظر من كلا هايما نسبت به قيمتش بيشتر ميارزه اما فكر كنم فروشش سخت تر باشه يه نكته منفي در مورد تيگو۵ همين گيربكسشه البته من حقيقتش تيگو ۵ رو تابحال ننشستم ولي نيسان تينا نشستم اونم گيربكسش cvt بود با اين كه كيفيت گيربكس نيسان يقيناً با چري متفاوته ولي واقعا حال بهم زنه حالا تينا موتورش ۳۰۰۰ اونقدر بد بود واي به حال اين

    پاسخ دادن
  5. علی
    علی says:

    سلام‌ به همگی،من هایما فول رو برج‌۱۱ خریداری کردم،تو عید هم باهاش تا مشهد رفتم و به تهران برگشتم سپس به اصفهان رفتم،من که خدایی خیلی ازش راضییم با توجه به قیمتش ماشین خوبیه امکاناتش هم در حد فوله،بسیار جادار و قرص و محکم،پیشنهاد میکنم هر کسی خواست بخره پشیمون نمیشه

    پاسخ دادن
  6. رضا زمانی
    رضا زمانی says:

    دوربین ۳۶۰ درجه هایما اس ۷ جوریه ک آدم هس میکنه تو لندکروز وی ۸ نشسته واا اا ا ا ا ا اا ی خداایا چ ماشینیه

    پاسخ دادن

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *