,

بررسی زمرد سوئدی، ولوو XC90 : سریع، لوکس و خوش استیل

بررسی ولوو XC90 - کاربا

آبان ۹۴ بود که خبر ورود خودرو جنجال‌برانگیز ولوو XC90 در بازار ایران با تیتر “ولوو XC90 به‌زودی در بازار ایران” در سراسر مجلات و روزنامه‌های پیچید و به دنبال آن تبلیغات این خودرو بود که تمام بیلبردها را اشغال کرد، ولی این‌همه تبلیغات برای چی بود؟ چرا باید برند خودرویی که تو بازار ایران خیلی طرفدار نداشت آن‌قدر نظر مطبوعات را به خود جذب کند؟

خوب اگر خوره خودرو یا به قولی Gearhead باشید، با دنبال کردن اخبار خودرویی اطلاعی از محبوبیت و فروش فوق‌العاده XC90 به دست خواهید آورد. این شاسی‌بلند لوکس که می‌شود گفت دومین نسل از سری XC است آمده که با سواری آرام، امکاناتی بالا و امنیت مثال‌زدنی، معنی تازه‌ای به خودروهای خانوادگی بدهد. با کمک تیم طراحی اسکاندیناوی (Scandinavian Designs)، ولوو محصولی باکیفیت را به وجود آورد که رقیبی جدی برای خودروهایی چون ب ام و X5، آئودی Q7 و رنجرور است و همچنین با جذب نظر ناظران خودرو، عنوان خودرو برتر سال ۲۰۱۵ در رنج SUV را به خود اختصاص دهد که یکی از مهم‌ترین مدال‌های افتخار برای این خودرو می‌باشد.

بررسی ولوو XC90 - کاربا

XC90 نه ‌فقط ازنظر امکانات، بلکه درون جاده نیز دارای عملکرد عالی است و با داشتن هفت صندلی به‌صورت استاندارد، فضای بزرگی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد، این سبب می‌شود که انتخاب مناسب برای خریداران خودروهای خانوادگی باشد. با شاسی جدید XC90، ایده جدیدی نیز همراه شده که استراتژیکی جسورانه از طرف ولوو می باشد، آن‌ها یک موتور ۲.۰ لیتری چهار سیلندری بروی این خودرو قراردادند که الهام‌بخش خیلی از رانندگان است، اما ممکن است آن‌کسانی که جذب SUV های با ظرفیت بالای تنبل می‌شوند را بترساند.

ما عاشق تکنولوژی، مصرف بهینه، استیل و ایمنی ولوو XC90 هستیم و چون این خودرو به‌تازگی مجوز پلاک گرفته، ما را شدیداً وسوسه کرده تا با بررسی عمیق آن را زیر نظر بگیریم تا ببینیم آیا عنوان خودرو سال ۲۰۱۵ شایسته این خودرو است؟… پس با ما همراه باشید تا با بررسی دیگر توسط تیم کاربا تجربه خود را از استفاده از ولوو XC90 بیان کنیم.

موتور، عملکرد و سواری ولوو XC90

موتور قدرتمند بنزینی، دیزلی و هیبریدی ولوو XC90 نشان داده که در بلند کردن و راه انداختن این خودرو قول پیکر کم نمی­ آورند. بله درست است که XC90 دارای سیستم چهارچرخ متحرک است، ولی آن‌قدر خودرویی لوکس است که دلتان نخواهد با آن آفرود بروید، چون ساخته‌وپرداخته شده برای جاده‌ها است… این یعنی دارای سواری آرامش‌بخش و چسبندگی بالایی در جاده‌ها می‌باشد، و اگر سواری نرم‌تر را اولویت خود قرار می‌دهید ما توصیه می‌کنیم بی‌خیال آن رینگ‌های پرزرق‌وبرق ۲۲ اینچی شوید.

بررسی ولوو XC90 - کاربا

شما همچنین اگر پیچ‌ها را تندتر بپیچید (که بیشتر خریداران ترجیح می‌دهند این کارو نکنند) فرمان کمی حس سبکی در گوشه‌ها دارد تا بازخوردی اسپورتی. ما تنظیمات حالت دستی آن را به خاطر سواری راحت و تعویض دنده آرامش‌بخش، و صدالبته کمی وزن در فرمان می‌پسندیم.

XC90 از سیستم چهارچرخ متحرک AWD استفاده می‌کند که بیشتر قدرت اش را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند، ضمن اینکه در شرایط مورد نیاز گشتاورش را به چرخ‌های عقب نیز منتقل می‌کند. البته مدل T8 آن‌که هیبریدی است کلاً از یک مکانیزم ۴×۴ متفاوت استفاده می‌کند، یعنی از موتور الکتریکی برای انتقال نیرو به دیفرانسیل‌های عقب و موتور بنزینی برای انتقال به دیفرانسیل جلو استفاده می‌کند.

XC90 در جاده دارای تعادلی بین راحتی و چابکی است. این به آن معنی است که شما می‌توانید در پیچ‌های تند جاده چالوس فشار نسبتاً بیشتری به آن‌ها بیاورید ولی در عین حال سواری آرام تجربه کنید. سیستم تعلیق بادی آن نیز به‌صورت آپشن قابل انتخاب است که جایگزین فنرهای جلو و فنرهای عرضی عقب می‌شود. این همچنین باعث می‌شود نسبت به سیستم تعلیق استاندارد، سواری نرم‌تری داشته باشید.

بیایید کمی در مورد موتور آن صحبت کنیم که به‌خودی‌خود دارای مهندسی منحصربه‌فردی است. موتورهای در نظر گرفته شده برای XC90 همگی دو لیتر چهار سیلندری هستند، مدل D5 آن دارای قدرت ۲۲۲ اسب بخار توربو دیزل دوقلو است و مدل T6 (مدل وارد شده به ایران) آن نیز دارای یک موتور ۳۱۶ اسب بخاری توربو شارژ و سوپر شارژ بنزینی است، این در حالی است که مدل T8 آن هیبریدی است، یعنی یک موتور الکتریکی با موتور بنزینی T6 ترکیب کردند تا قدرتی بالغ‌بر ۳۹۵ اسب بخار را برای رانندگان همراه سازد تا در صورت نیاز رانندگان بتواند با آن بازی کند!

موتورها نیروی مناسب و معقولی را ارائه می‌کنند و اگر بحث مصرف و آلودگی شود تمام این‌ها برای رقبا رجز خوانی می کنند، مخصوصاً مدل T8 که به‌تنهایی با نیروی الکتریکی‌اش ۴۰ کیلومتر را می‌پیماید. مدل های وارد شده به ایران همگی مدل T6 است که موتور آن بنزین ترکیب با توربوشارژ و سوپرشارژ میباشد. توان خروجی آن ۳۱۶ اسب بخار و گشتاورش ۴۰۰ نیوتن متر است که طبق ادعای ولوو این مدل صفرتا ۱۰۰ را در ۶.۱ ثانیه طی می‌کند، این یعنی XC90 آن‌قدر سریع نیست، ولی برای خودرویی با این جثه قابل ملاحظه است. البته باید اشاره کنیم که ولوو تلاش کرده XC90 را خودرویی لوکس و مجهز بار بیاورد تا آنکه رقیبی برای پورشه کاین!

داخل، طراحی و تکنولوژی ولوو 

ولوو اشاره‌کرده که شما می‌توانید “تأثیرات اسکاندیناوی” در تمام اجزای XC90 ببینید. برای مثال آن چراغ‌های دی لایت T شکل که بیشتر شبیه به چکش شخصیت تور (تور که به انگلیسی “Thor” نوشته می‌شود محبوب‌ترین ایزد در اساطیر اسکاندیناوی است) می‌باشد. خط باریک چراغ‌ها و البته آن سپر جلو و جلوپنجره کمک به سزایی به XC90 کرده تا چهره آن خیره‌کننده و تهاجمی شود. آن فرم مربعی در جلو و قوس‌های روی گلگیر ظاهری صیقلی و آئرودینامیکی به XC90 داده، اما رینگ‌های آلیاژی ۲۲ اینچی و ریل‌های نقره‌ای سقف خودرو باعث شده بود این SUV فرم زمختی داشته باشد.

در پشت، XC90 کمتر حالت تهاجمی دارد، ولی باز هم طراحانش سعی کردن با استفاده از چراغ‌های نسل قبلی طراحی آن را جذاب کنند. چراغ‌های دنباله‌دار پشت که از بالای اتاق تا بالای سپر کشیده شده به همراه قوس قدیمی و معروف ولوو باعث شده که آن را در تاریکی نیز تشخیص دهید. در عقب اتومبیل همچنین شما شاهد باله کوچک بالای درب عقب  هستید، آن را با دو اگزوز پشت ترکیب کنید، نتیجه آن‌یک پایان مینیمالیستی و موج‌دار زیبا است.

ریشه این طراحی نیز در داخل با تکه‌های فلز برس خورده، چرم‌ طبیعی و طراحی جذاب همراه شده که با نشستن داخل آن، حسی لوکس به شما منتقل می کند. با مقایسه با نسل قبلی XC90، می‌توانید به این پی ببرید که ولوو با ساماندهی داشبورد و حذف بیشتر دکمه‌ها و جایگزین کردن آن با یک صفحه لمسی در وسط کنسول و قرار دادن دو دریچه هوای با جزئیات کرومی در کناره، آن سادگی مینیمالیستی را در نسل جدید تقویت کرده‌اند (که زبان طراحی جدید این کمپانی است). این صفحه دیجیتالی که بیشتر شبیه به رنجرور است با نام “رابط کاربری سنسوس” (Sensus Interface) شناخته می‌شود که نقطه برجسته داخل کابین می‌باشد.

بررسی ولوو XC90 - کاربا

تجهیزاتی که به‌صورت استاندارد بر روی تمام مدل‌ها قرارگرفته وسیع است، ازجمله آن‌ها می‌توان به سیستم ناوبری ماهواره‌ای، چراغ‌های بالاسری LED، سیستم تهویه اتوماتیک ۴گانه، سیستم کی لس، سیستم کمکی درب بازکن عقب خودرو، صندلی برقی راننده و آینه‌های الکتروکرومیک اشاره کرد. طبق گفته سایت ولوو ابتدایی‌ترین مدل آن همچنین دارای سیستم کروز کنترل، ریل‌های کرومی سقف، یک صفحه ۸ اینچی TFT نمایش اطلاعات راننده، رینگ‌های آلیاژی ۱۹ اینچی و سیستم صوتی ۱۰ اسپیکرِ ۳۳۰ واتی است.

البته مدلی که در حال حاضر در ایران است مدل فول آپشن T6 است که دارای بالاترین امکانات ازجمله صندلی‌های برقی برای سرنشینان به اضافه گرم‌کن باروکش چرم ناپا، یک صفحه ۱۲.۳ اینچی TFT بزرگ‌تر، رینگ‌های ۲۰، ۲۱ و ۲۲ اینچی آلیاژی، سیستم دوربین ۳۶۰ درجه (که بسیار مناسب پارک و رد شدن از کنار خودروها در خیابان‌های تنگ است)، سیستم پارک اتوماتیک ولوو و از همه مهم‌تر بسته پیشرفته Intellisafe که شامل سیستم کمکی به‌صف ایستادن نیز می‌شود (سیستم نیمه خودمختار که کنترل شتاب، ترمز و فرمان را در ترافیک‌های آرام به دست می‌گیرد) است.

سیستم ناوبری، صوتی و سرگرمی اطلاعاتی ولوو XC90

تمام کارکردهای اصلی که بر روی این خودرو سوار شده توسط یک صفحه ۱۲ اینچی تبلت مانند کنترل می‌شود که بر روی داشبورد نقش بسته، کارکردهای ازجمله سیستم ناوبری، رادیو دیجیتالی، کنترل تهویه داخلی و بلوتوث. این صفحه‌نمایش لمسی مانند دیگر صفحه‌نمایش لمسی کار می‌کند، با این فرق که شما فقط نیاز نیست آن را لمس کنید… بلکه با نزدیک بردن انگشتانتان می‌توانید آن را کنترل کنید، این موضوع همچنین شامل استفاده کردن از آن با دستکش نیز می‌شود.

بررسی ولوو XC90 - کاربا

رابط کاربری سیستم سنسوس دارای کاربری شبیه به گوشی‌های هوشمند است که دکمه‌های کنترلی آن شبیه کاشی می‌باشد. صفحه‌نمایش در ابتدا کمی شلوغ به نظر می­رسد، ولی به‌مرورزمان به آن عادت می‌کنید.

برای کنترل این رابط کاربری، سیستم صوتی پیشرفته‌ای نیز وجود دارد که قابلیت تشخیص ۳۰۰ عبارت ساده انگلیسی را دارد، شما همچنین می‌توانید از طریق دکمه‌های بر روی فرمان تمام توابع صفحه‌نمایش لمسی سنسوس را تحت کنترل بگیرید. کل این سیستم برای شما پس از دوره‌ای استفاده، قابل‌درک و کاربرپسند می‌شود.

بد نیست اشاره‌ای به سیستم صوتی ۱۹ اسپیکر ۱.۴۰۰ واتی Bowers and Wilkins هم بکنیم که صدای پر جزئیات و قدرتمندی ارائه می‌کند و چون اجزای داخلی ولوو XC90 بسیار باکیفیت است شما واقعاً از این جزئیات قدردانی می‌کنید.

عمل‌گرایی، راحتی و فضای کابین XC90

در کنار این حس اعلا، عمل‌گرایی یکی از نقاط قوت ولوو XC90 می‌باشد. فقط یک نوع استیل بدنه در ولوو XC90 وجود دارد، و آن‌هم خیلی جذاب است، البته اگر هنوز پیرو سنت قدیم اش باشد. این بدان معناست که بدنه باابهت این خودرو پنج در با در عقبی نسبتاً شیب‌دار، سه ردیف صندلی باعث شده که این خودرو در نوع خودش بسیار محبوب باشد.

بررسی ولوو XC90 - کاربا

حالا خارج از بحث جادار بودن و دارای هفت صندلی بودن اش، باید از ولوو به خاطر فضاهایی مانند فضای بزرگ در وسط کنسول، جعبه دستکش مناسب و معقول و فضای عمیق وسط برای کودکان تشکر کرد، به‌راستی‌که آن‌ها سعی در مجهز کردن این خودرو برای خانواده‌های پرجمعیت کرده اند. فضای بارگیری ردیف عقب نیز مناسب است، هر صندلی دارای جای نگهداری لیوان و رومیزی خود می‌باشد. سیستم کنترل دمایی مجزا به شما اجازه می‌دهد که برای چهار سرنشین دمایی متفاوت تعیین کنید، ولی متأسفانه در XC90 برای مسافران ردیف سوم هیچ کنترل مجزایی در نظر نگرفته است.

بررسی ولوو XC90 - کاربا

فضای داخلی گسترده؛ همیشه یکی از نقاط قوت ولوو XC90 بوده و در مدل جدید نیز آن‌ها ‌همه چیز را بهبود بخشیده‌اند. صندلی‌ها راحت و جادار هستند، و برخلاف خیلی از خودروهای هفت صندلیه فضای ردیف سوم آن نیز برای بزرگ‌سالان کافی و مناسب است، اگرچه فضای بالای سر آن کمی برای اشخاص قدبلند تنگ است.

با پیکربندی هفت صندلی، ولوو XC90 451 لیتر فضا در اختیارتان قرار می‌دهد. با خواباندن ردیف سوم این فضا به ۱.۱۰۲ لیتر ارتقاء میابد که اگر به همراه آن ردیف دوم را نیز بخوابانید این فضا به ۱.۹۵۱ لیتر افزایش مییابد که رقم قابل‌توجهی است. این را نیز باید اضافه کنیم که جک بستن درب عقب به‌صورت استاندارد بر روی این خودرو قرار دارد که در مواقع خرید به کمک شما می ­آید.

اعتبار و ایمنی  ولوو XC90

نام این برند سوئدی سالهاست به خاطر ایمنی بر سر زبان‌ها افتاده و به خاطر گستره‌ای از تکنولوژی‌ها، XC90 جدید نیز توانسته آن‌ها را در این بخش سربلند کند. ولوو ادعا می‌کند که بسته ایمنی آن‌ها دارای جامع‌ترین در هر خودروی درحال فروش می‌باشد، این بسته شامل دو تا از اولین ها است : اولین سیستم تشخیص خارج شدن از جاده آسفالت (آماده‌سازی خودرو برای تصادف) و اولین صندلی‌های ویژه جذب‌کننده انرژی (که در هنگام تصادف تأثیر ضربه بزرگ را کاهش می‌دهد) را دارا می‌باشد که در یک SUV خانوادگی خیلی نادر است.

بررسی ولوو XC90 - کاربا

همچنین یک سیستم هوشمندانه ترمز خودکار نیز وجود دارد که از برخورد با خودروی مقابل جلوگیری می‌کند. این بخشی از بسته ایمنی شهری ولوو است که به شما کمک می‌کند تا از برخورد با موتورسیکلت‌ها، دوچرخه‌ها یا عابرین پیاده‌ جلوگیری کنید. از دیگر ویژگی‌های ایمنی می‌توان به اتاقک ساخته‌شده از فولاد با مقاومت بالا اشاره کرد، این فولاد با عنوان فولاد بوران شناخته می‌شود که گفته‌شده یکی از قوی‌ترین فولادهای استفاده‌شده در صنعت خودروسازی می‌باشد.

خارج از این بحث‌ها XC90 از تمام کیت‌های ایمنی معمول در خودروهای شاسی بلند ازجمله هفت ایربگ برای سه ردیف صندلی و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، اخطار نقاط کور، هشدار ترافیک عبوری از پشت و سیستم کمکی به‌صف ایستادن اشاره کرد.

نتیجه‌گیری 

بررسی ولوو XC90 - کاربا

خب فکر کنیم با خواندن این مطلب به دلیل محبوبیت این خودرو پی برده باشید. اگر دارای خانواده ای پر جمعیت هستید که علاقمند به مسافرت های درون جاده ای هستند ما شدیداً این خودرو را به شما توصیه میکنیم… البته بحثی که خرید این خودرو را به چالش میکشد قیمت آن است، در حال حاضر در بازار داخلی ولوو XC90 حدود ۵۵۰ میلیون فروخته میشود… که کمی زیاد است! این خودرو توسط شرکت افرا موتور فروخته میشود که دارای ۵ سال گارانتی میباشد. بله قیمت این خودرو پایین نیست، ولی یکی از معدود خودرو های هفت نفره در ایران است که دارای بالاترین استاندارد های ایمنی و کیفیتی است.

شرکت افرا موتور تنها مدل T6 این خودرو را ارائه میکند، ولی احتمال میرود در آینده آنها برنامه ای برای اضافه کردن مدل هیبریدی T8 آن نیز داشته باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *