,

نبرد بوگاتی شیرون و Koenigsegg  رگرا

نبرد بوگاتی شیرون و Koenigsegg  رگرا - کاربا

نمایشگاه ژنو امسال مثل همیشه برای ماشین‌های سوپر اسپرت حکم سکوی پرواز را داشت. بااینکه بیشتر سازندگان ماشین‌های لوکس در این نمایشگاه حضور داشتند ولی تمام نگاه‌ها معطوف به ۲ اسم شده بود؛ و این ۲ اسم همان Koenigsegg و بوگاتی هستند! امسال شاهد نبرد بوگاتی شیرون و Koenigsegg  رگرا در نمایشگاه ژنو بودیم.

باوجود موفقیت فراوان در تولید مدل Veyron در سال ۲۰۰۵ اصلاً انتظار نمی‌رفت که بوگاتی  (از زیرشاخه‌های فولکس‌واگن) بخواهد شیرون را تولید کند. ۱۱ سال پیش وقتی اولین تولیدات Veyron انجام شد و در مکان‌های عمومی دیده شد منتقدان معاصر شگفت‌زده شدند که کمپانی فولکس‌واگن چنین شاهکار پرقدرتی را تولید کرده است. و حالا در سال ۲۰۱۶ با تولید یک مدل جدید، بوگاتی دوباره دنیا را شگفت‌زده کرده است. جالب است بدانید که شیرون ازلحاظ مشخصات ظاهری شباهت‌هایی به Veyron  با موتور ۸.۰ لیتر ۱۶ سیلندری ۴ توربو دارد؛ با این تفاوت که این بار موتور شیرون ۱۴۷۹ اسب بخار قدرت و ۱۵۹۹ نیوتن متر گشتاور ایجاد می‌کند که حضور توربو شارژر جدید در تولید این اعداد بی‌تأثیر نیست. انتقال قدرت به ۴ چرخ توسط یک گیربکس ۷ سرعته با کلاچ دوبل انجام می‌شود.

سقف سرعت ادعا شده برای این مدل ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت است که نسبت به مدل Veyron SS با سقف سرعت ۴۳۱ کیلومتر بر ساعت نزول داشته است. ولی کمپانی بوگاتی سقف سرعت واقعی این مدل جنجالی را به دلایل نامعلومی افشا نکرده است. به گفته‌ی این کمپانی شیرون می‌تواند با داشتن پکیجی خاص در شرایط مشخص و حضور مهندسان این کمپانی به‌سرعت ۴۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد!

برای لحظاتی بوگاتی تاج‌دار بهترین‌های امسال بود اما وقتی اسم Koenigsegg می‌آید اوضاع کمی متفاوت می‌شود. این کمپانی سوئدی پرده از جدیدترین مدل جنجالی خود یعنی  رگرا برداشت که سال گذشته نمونه‌ی اولیه‌ی  آن را در نمایشگاه ژنو دیدیم ولی امسال با نمونه‌ای از تولید اولیه آمد تا حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

شاید مایل باشید بدانید که موتور رگرا در مقایسه با شیرون  ازنظر تعداد سیلندر، اندازه‌ی موتور و تعداد توربو از نیمی از آن برخوردار است ولی قدرتی برابر با ۱۵۰۰ اسب بخار تولید می‌کند. از طرفی بااینکه شیرون از تکنولوژی موتور قدیمی برخوردار است؛ رگرا دارای موتور توئین توربو ۸ سیلندر  با حجم ۵.۰ لیتر هیبریدی است. موتور V8 از طرفی مجهز به موتور الکتریکی متصل به یک میل‌لنگ است که با تعامل ۲ موتور الکتریکی دیگر که روی چرخ‌های عقب نصب‌شده است کار می‌کند. تغییر دنده در شیرون توسط یک گیربکس با کلاچ دوبل انجام می‌شود. اما رگرا این عمل را بدون هیچ گیربکسی انجام می‌دهد؛ در عوض از سیستم مخصوص کونیخزگ به نام  Direct Drive استفاده می‌کند. درواقع ماشین با موتورهای الکتریکی شروع به حرکت می‌کند و خلأهای موجود توسط موتور بنزینی ۸ سیلندر پر می‌شود. به‌علاوه شیرون با دارا بودن سیستم AWD  صفرتا ۱۰۰ برابر ۲.۵ ثانیه و رگرا با سیستم دیفرانسیل عقب صفرتا ۱۰۰ برابر با ۲.۸ دارد؛ از طرفی شیرون در ۶.۵ ثانیه به‌سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و رگرا در ۶.۶ ثانیه به‌سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. اما وقتی به‌سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسیم رگرا جلو می‌افتد و در ۱۰.۹ ثانیه به این عدد می‌رسد درحالی‌که شیرون در ۱۳.۶ ثانیه به این عدد می‌رسد. رقابت به همین‌جا ختم نمی‌شود! رگرا در ۲۰ ثانیه با یک‌چشم به هم زدن به‌سرعت ۴۰۸ کیلومتر بر ساعت می‌رسد! و شیرون با ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت این سوئدی پرافاده را پشت سر می‌گذارد! عجب رقابت سرسختی! البته همان‌طور که می‌دانید بوگاتی برای این مدل پکیج سرعتی برابر با ۴۵۰ کیلومتر بر ساعت قرار خواهد داد.

رقابت بین این ۲ فقط محدود به عملکرد آن‌ها نیست. شیرون قرار است به تعداد ۵۰۰ دستگاه تولید شود درحالی‌که رگرا راه گذشته‌ی کمپانی خود را طی خواهد کرد و فقط ۲۵ دستگاه از آن تولید خواهد شد.

بااینکه طراحی داخلی رگرا زیباست و تزئینات زیبایی در نظر گرفته‌شده ولی نمی‌تواند از شیرون برتر باشد چراکه در طراحی داخلی شیرون به‌اندازه‌ای از چرم و فلز و فیبر کربن استفاده‌شده که در بنتلی Mulsanne گرند لیموزین استفاده‌شده است! درواقع طراحی داخلی شیرون یک شاهکار تمام‌عیار است.

امسال سال مهمی برای ژنو بود، چون دو ابر خودرو در آن معرفی‌شده است که قصد تکان دادن رکوردهای ثبت‌شده جانشینانشان را دارند. هر دو خودرو که ازنظر فنی دارای خصوصیاتی هستند که نیاز به توجه جدی‌تری دارند… و میدانیم که عاشقان خودرو روزی این دو غول را در مقابل همدیگر قرار می‌دهند. ما بی‌صبرانه منتظر نتیجه‌های به‌دست‌آمده از این دو خودرو هستیم، ولی تا به آن زمان از شما می‌پرسیم نبرد بوگاتی شیرون و Koenigsegg  رگرا را کدام یک خواهد برد؟ شیرون که به سنت‌ها پایبند بوده و از موتور بنزینی استفاده کرده؟ یا رگرا که کلاً سنت‌شکنی کرده و مهم‌ترین بخش خودرو که گیربکس هست را حذف کرده و به‌جای آن از موتور الکتریکی کمک گرفته؟ لطفاً نظرهای خود را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

5 پاسخ
    • A
      A says:

      چرا ذکر نکردید که باک سوخت بوگاتی شیرون تو ۹ دقیقه تموم میشه؟ نقص از این بزرگتر؟ این بوگاتیه که با کونیخ زگ قابل مقایسه نیست.

      پاسخ دادن
  1. ناصر کامکار
    ناصر کامکار says:

    اصلا فراموش نکنید که کمپانی تازه تاسیس کویینگزگ رو در مقابل خودروساز پرسابقه بوگاتی و مادرش فولکس واگن داریم قرار میدیم.کویینگزگ با این سابقه کمش تونسته برای بوگاتی شایرون رقیب بسازه!!!پس مسلما برتری مطلق با کویینگزگه

    پاسخ دادن

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *