,

بسته شدن غیرقانونی ثبت سفارش خودروها چه پیامدهایی به دنبال داشت؟

پیامدهای بسته شدن غیرقانونی ثبت سفارش خودروها - کاربا ثبت سفارش خودروها
چندین ماه است که سایت ثبت سفارش خودروها به بهانه بررسی دستورالعمل جدید واردات خودرو به‌یک‌باره به‌صورت کاملاً غیرقانونی و مغایر با ماده ۲۲ قانون لایحه احکام دائمی و مواد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار بسته‌شده است که این امر تبعات بسیار بد و حتی جبران‌ناپذیری در پی داشته که نگاهی به تعدادی از آن‌ها خواهیم داشت.

واردات خودرو سواری به کشور به دلیل ضعف‌ها و چالش‌هایی که صنعت خودرو داخل طی دهه‌های گذشته داشته، به‌منظور برطرف کردن بخشی از نیاز کیفی مصرف‌کنندگان ایرانی به خودروهای روز دنیا همواره در برنامه‌های صنعتی و تجاری کشور گنجانده‌شده است و ازجمله دستاوردهای فعالیت واردکنندگان خودرو افزایش رفاه ملی و توجه به سلایق مختلف مشتریان، انتقال دانش و تکنولوژی روز دنیا به همراه الگوسازی برای تولیدکنندگان داخلی و ایجاد اشتغال در بخش خد‌مات بوده است.

به‌رغم آنکه واردکنندگان خودرو صرفاً دارای سهم پنج‌درصدی در بازار خودرو کشور هستند اما متأسفانه تغییرات فراوان در دستورالعمل‌های دولتی زمینه تضییع حقوق مصرف‌کنندگان و ایجاد ناامنی در بازار سرمایه‌گذاران این بخش از تجارت و خدمات را ایجاد کرده است. ازآنجایی‌که واردات خودرو به کشور موجب افزایش انتظارات مشتریان از خودروسازان داخلی خواهد شد و همسو با آن موجب ارتقای کیفی و فنی خودروهای تولید داخل را به‌عنوان الگو فراهم آورده است اما قریب به دوازده ماه گذشته و به دنبال بسته شدن مرحله‌ای سایت ثبت سفارش، شاهد بی‌توجهی به مصرف‌کنندگان و پایمال شدن حقوق این بخش هستیم.

بسته شدن ثبت سفارش خودروها در حالی به بهانه مدیریت ارز کشور انجام‌شده که چشم‌ها کاملاً بر روی فعالیت خودروسازان در امر واردات خودرو و واقعیت‌های حوزه واردات که سبب بروز مشکلات فراوان برای مصرف‌کنندگان و فعالان اقتصادی این حوزه شده، بسته‌شده است. این در حالی است که واردات قطعات منفصله جهت تولید خودروهای سواری نیز افزایش ۸۳ درصدی در هشت‌ماهه سال جاری داشته است.

اگر قصد جلوگیری از خروج منابع ارزی است، چرا تولیدکنندگان را ملزم به اجرای داخلی سازی قطعات خودروها نمی‌کنند، این در حالی است که خروج ارز بابت تأمین قطعات منفصله خودروهای مونتاژی داخل، قریب به دو برابر ارزش واردات خودرو است که بیش از ۵۰ درصد این قطعات از مبدأ چین است.

حال بد نیست که در همین پی نگاهی هم به آمار کشته‌شدگان تصادفات جاده‌ای کشور داشته باشیم که یکی از دلیل‌های بسیار تأثیرگذار آن خودروهای داخلی هستند. طبق این آمار متأسفانه از سال ۸۴ تا ۹۳ طی ۱۰ سال تمام، در تصادفات جاده‌ای ۲۱۹ هزار و ۱۷۲ تن کشته شدند که این عدد، آمار بسیار بالایی به شمار می‌رود، چراکه تعداد کشته‌شدگان در ۸ سال جنگ تحمیلی با تعداد کشته‌های ده‌ساله تصادفات جاده‌ای تقریباً برابری می‌کند.

از زمان بسته شدن ثبت سفارش خودروها تاکنون، با توجه به خواب سرمایه شرکت‌ها، هزینه‌های روزمره و پرداختی‌های ناشی از عدم ایفای تعهدات به مشتریان، بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد تومان ضرر به واردکنندگان و شرکت‌های مربوط واردشده است و سبب تعطیلی و تعلیق فعالیت بنگاه‌های شفاف اقتصادی و بیکاری بسیاری از پرسنل گردیده است. این امر متأسفانه حتی موجب شکایات قضایی و حقوقی از شرکت‌های واردکننده نیز بوده است.

پیامدهای بسته شدن غیرقانونی ثبت سفارش خودروها - کاربا ثبت سفارش خودروها

علاوه بر آن از زمان بسته شدن سایت ثبت سفارش تابه‌حال چهار شرکت خارجی از ادامه همکاری با شرکت‌های مرتبط منصرف شده‌اند و خود را از دامنه همکاری کنار کشیده‌اند. چراکه ایران برای این شرکت‌ها با کاهش اعتبار همراه شده است و حتی پرونده قضایی این امر در دادسرای کارکنان دولت تشکیل‌شده است و در حال رسیدگی است.

از طرفی نیز بلاتکلیفی در ثبت سفارش واردات خودرو و زمزمه تغییرات تعرفه‌ای سبب شده تا سایت فروش بسیاری از واردکنندگان خودرو بسته‌شده و دیگر، خبری از شرایط فروش متنوع نباشد.

حتی برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران که در شهر آفتاب برگزار شد نیز دقیقاً مصادف شد با بسته شدن سایت ثبتارش که باوجود هزینه‌های فراوانی که نمایندگی‌ها برای حضور در این نمایشگاه کرده بودند قطعاً بازخورد موردنظر را نداشت. حتی هیچ خبری از فروش و پیش‌فروش‌های ویژه نمایشگاه نبود و به دلیل مشخص نبودن تعرفه‌های جدید واردات حتی قیمت خودروها چه مدل‌هایی که پیشتر در بازار عرضه‌شده بود و چه خودروهایی که برای اولین بار در نمایشگاه به نمایش گذاشته‌شده بودند مشخص نبود. از طرفی نیز جواب مسئولین غرفه‌ها در خصوص مشخص نبودن قیمت، شرایط فروش و حتی زمان دقیق عرضه خودروها موجب سردرگمی بسیاری از متقاضیان و مراجعه‌کنندگان شده بود. همین دلیل‌های بیان‌شده باعث شد تا امسال بسیاری از نمایندگان برندهای خارجی از حضور در نمایشگاه انصراف دهند و نمایشگاه بی‌فروغ‌تر از سال پیش برگزار شود.

در پی این اقدام غیرقانونی و غیر کارشناسی یکی از مهم‌ترین مواردی که با آن روبرو بودیم افزایش قیمت نجومی خودروهای وارداتی است که خود قطعاً موجب بروز تورم در کشور می‌شود. چراکه خبرها حاکی از افزایش نجومی تعرفه واردات خودرو دارد که همین امر باعث شده تا در همین چند ماه تمام خودروهای وارداتی بسته به بازه قیمتی آن‌ها به‌صورت چشمگیری حتی به‌صورت باورنکردنی تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته باشند. این امر موجب سودجویی بسیاری از دلالان نیز شده است.

بدون شک این رویه نه‌تنها هیچ‌گونه کمکی به تولید ملی نمی‌کند بلکه بیش‌ازپیش سبب دور شدن از رسالت پیوستن کشورمان به سازمان تجارت جهانی و چشم‌انداز ترسیمی برای توسعه فعالیت تجارت بین‌الملل کشورمان در هر دو بخش صادرات و واردات خواهد شد و چیزی جز تورم، پایین آمدن توانایی هم‌وطنان برای بهره بردن از خودروهای روز و ایمن جهان و البته انحصاری‌تر شدن صنعت خودروسازی و در پی آن عقب‌افتادگی بیشتر این صنعت در پی نخواهد داشت.

این افزایش قیمت خودروهای وارداتی حتی به‌صورت غیرمنطقی به خودروهای تولید داخل هم سرایت کرده که خود بسیار جای تأمل دارد!

در آخر امیدواریم که به‌زودی ثبت سفارش خودروها باز شود و البته از افزایش نجومی تعرفه واردات خودرو جلوگیری شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *