,

دنا پلاس توربو با دنا پلاس و دنا چه تفاوتی دارد؟

دنا پلاس توربو با دنا پلاس و دنا چه تفاوتی دارد؟ - کاربا دنا پلاس توربو

ایران‌خودرو پس از مدت‌ها انتظار چندی پیش از مدل دنا پلاس با بهبودهایی در ظاهر خودرو و دقیقاً با همان مشخصات فنی دنا رونمایی کرد و روزبه‌روز شاهد عبور تعداد بیشتری از این مدل در خیابان‌ها هستیم. حال پس از گذشت مدتی از رونمایی دنا پلاس، ایران‌خودرو مدل توربوشارژ این خودرو را با تغییرات فنی و افزایش توان خروجی رونمایی کرده است به همین منظور قصد داریم نگاهی به پیشرفت چند سال اخیر ایران‌خودرو یعنی تفاوت دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربوشارژ داشته باشیم با ما همراه باشید.

دنا پلاس توربو با دنا پلاس و دنا چه تفاوتی دارد؟ - کاربا دنا پلاس توربو

ایران‌خودرو در سال ۱۳۸۱ تصمیم به تولید خودروی جدید به‌اصطلاح ملی بر پایه‌ی پلتفرم پژو ۴۰۵ گرفت و نام سمند را روی آن گذاشت که در زمان خود در بازار ایران حرفی برای گفتن داشت و طی سال‌ها، تغییرات کمی مانند طراحی جدید چراغ‌ها و جلوپنجره را نیز شامل شد که حاصل این تغییرات خودروی سورن شد. درواقع می‌توان سورن را فیس لیفت سمند دانست اما بااین‌حال ایران‌خودرو تصمیم به عرضه‌ی این خودرو با نام جدید و متفاوت سورن گرفت. پس از سورن ایران‌خودرو تصمیم به طراحی و توسعه‌ی دنا گرفت که بر پایه‌ی همان سمند با همان پلت فرم ۳۰ سال پیش پژو ۴۰۵ ساخته‌شده است  ولی با چهره‌ای جدید، البته درها بدون تغییر با سمند ماند و تغییرات بیرونی به نمای جلو و عقب ختم شد. فضای کابین این خودرو نیز به‌طور کامل با سمند و سورن تغییر کرد و کاملاً به‌روز شد که تأثیر مهمی در حس متفاوت این خودرو از سمند داشت.

ازنظر فنی متأسفانه دنا باوجود نامی کاملاً جدید، چهره‌ای متفاوت و البته بهایی به‌مراتب بیشتر تفاوتی با سمند نکرد و از همان موتور EF7 سابق بهره می‌برد.

خودروی دنا در زمان خود ازنظر طراحی نسبت به سایر خودروهای داخلی یک سر و گردن بالاتر بود اما  ایران‌خودرو، پس از چند سال دنا پلاس را با تغییراتی در ظاهر عرضه کرد که به‌جرئت می‌توان گفت بسیار چشم‌نوازتر و زیباتر از دنا شده است. البته لازم به ذکر  است که این برتر بودن طراحی دنا نسبت به سایر خودروهای داخلی فقط به خودروهای داخلی ختم می‌شود و بدون شک حرفی در مقابل سایر خودروهای روز جهان ندارد.

دنا پلاس توربو با دنا پلاس و دنا چه تفاوتی دارد؟ - کاربا دنا پلاس توربو

تغییرات ظاهری دنا پلاس نسبت به دنای معمولی شامل مواردی همچون: چراغ‌های عقب و جلوی جدید، تغییر طراحی کلی نمای بغل و اضافه شدن خطوط جدید روی درب‌ها، اضافه شدن نوار کرومی رنگ دور پنجره‌ها، دستگیره درب‌های جدید، چراغ‌های روشنایی روز، سانروف و آنتن کوسه‌ای روی سقف می‌باشد.

هرچند که تغییرات کلی نمای بغل خودرو که پیش‌تر دقیقاً با سمند مشترک بود باعث شده تا دنا پلاس به‌طور کامل از سمند متمایز شود و به‌خودی‌خود زیبایی بیشتری دارد ولی بازهم همچنان ناهماهنگی در طراحی قسمت‌های جلو، عقب و بغل خودرو وجود دارد.

ازنظر طراحی فضای کابین، دنا پلاس با دنا به‌جز اضافه شدن سانروف تغییر خاصی در این خودرو صورت نگرفته است ولی بااین‌حال دارای تجهیزات جدیدی همچون: چراغ‌های روشنایی روز، سانروف، دوربین دنده‌عقب، سیستم چندرسانه‌ای جدید و ۴ کیسه هوا (اضافه شدن ۲ کیسه هوا) می‌باشد.

دنا پلاس نیز مانند دنا علاوه بر تغییراتی مثبتی که روی آن صورت گرفته ولی بازهم دقیقاً با همان پیشرانه EF7 سمند و جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی به بازار عرضه شد.

دنا پلاس توربو با دنا پلاس و دنا چه تفاوتی دارد؟ - کاربا دنا پلاس توربو

پس از گذشت مدتی از عرضه دنا پلاس، ایران‌خودرو نسخه‌ی توربوشارژ این خودرو را با نام دنا پلاس توربوشارژ رونمایی کرد که ۲۵ آذرماه با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی خط تولید این خودرو و پژو ۲۰۷ صندوق‌دار اتوماتیک نیز آغاز به کار کرد.

دنا پلاس توربوشارژ که در نمایشگاه خودروی تهران نیز برای عموم به نمایش گذاشته‌شده بود درواقع از همان پیشرانه توربوشارژ EF7 که بر روی سورن توربوشارژ استفاده‌شده بود بهره می‌برد. این پیشرانه با همان حجم ۱.۷ لیتری به کمک سیستم توربوشارژ می‌تواند در عوض ۱۱۵ اسب بخار، ۱۵۰ اسب بخار و در عوض ۱۵۷ نیوتن متر، ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

این میزان افزایش قدرت و گشتاور در کنار جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی با ضرایب دنده متفاوت از دنا پلاس (نمونه استفاده‌شده در سورن توربو) میزان قابل‌توجهی است و بدون شک عملکرد به‌مراتب بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهد اما باید به این مورد هم توجه کرد که این پیشرانه بر روی سورن توربوشارژ با مشکلاتی همچون از بین رفتن تیغه‌های توربوشارژ و خرابی‌های متعدد روبرو می‌شد که نشان از کیفیت نه‌چندان بالای سیستم توربوشارژ دارد. البته امیدواریم که سیستم توربوشارژ استفاده‌شده بر روی دنا پلاس توربوشارژ از کیفیت بهتری نسبت به سورن توربوشارژ برخوردار باشد ولی تا زمان عرضه نمی‌توان هیچ نظر قطعی درباره‌ی آن داد. البته باید به این مورد هم بسیار توجه داشت که تمام خودروهای توربوشارژ نسبت به خودروهای تنفس طبیعی از حساسیت نگه‌داری بالاتری برخوردار هستند و نیازمند مراقبت‌های بیشتری می‌باشند.

علاوه بر استفاده از پیشرانه توربوشارژ در دنا پلاس توربوشارژ این خودرو نسبت به دنا پلاس از تغییرات دیگری مانند رینگ و تایر بزرگ‌تر (۲۰۵/۵۰R16 ) ۵ پیچ، طرح رینگ آلومینیومی جدید، فرمان چرمی با دوخت قرمزرنگ، زیرپایی موکتی با آرم توربو و نوار قرمزرنگ و تغییر طرح سردسته دنده می‌باشد.

نکته‌ی عجیبی که در مورد دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربوشارژ وجود دارد این است که خودروهای فیس لیفت در جهان به‌عنوان جایگزینی برای مدل قبلی با به‌روزرسانی‌هایی برای افزایش رضایت مشتری و یا عقب نیفتادن از رقبا تولید و عرضه می‌شوند ولی ایران‌خودرو به دلیل اختلاف قیمتی آن‌ها تصمیم گرفته تا هر سه مدل که هیچ حتی سورن، سمند و ۴۰۵ را هم هم‌زمان با آن‌ها به فروش برساند!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *