,

نگاهی به چانگان بنی، جایگزینی احتمالی برای پراید

نگاهی به چانگان بنی، جایگزینی احتمالی برای پراید - کاربا چانگان بنی

در بازار حال حاضر ایران، خودروی پراید همان طور که می دانید به عنوان ارزان قیمت ترین مدل بازار به پر فروش ترین خودرو نیز تبدیل شده و می توان گفت که سال هاست صحبت هایی برای از رده خارج شدن این خودرو به میان می آید ولی همچنان به بقای خود ادامه می دهد. مدل های ارزان قیمت داخلی و خارجی مختلفی مانند تیبا و رنو کوئید به عنوان جایگزین احتمالی پراید اعلام شده است ولی چندیست که نام خودروی هاچ بک جمع و جور دیگری با نام چانگان بنی به میان آمده که با به نمایش در آمدن این خودرو در نمایشگاه خودروی شیراز توسط سایپا احتمال رقابت چانگان بنی و رنو کوئید در بازار ایران قوت گرفت. حال نگاهی به این خودروی جمع و جور چینی می اندازیم با ما همراه باشید.

چانگان بنی برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد ولی در سال ۲۰۱۳ نیز دستخوش تغییراتی شد که این مدل در سال ۲۰۱۴ به عنوان نسل دوم این خودرو روانه بازار شد.

نگاهی به چانگان بنی، جایگزینی احتمالی برای پراید - کاربا چانگان بنی

چانگان بنی خودروی هاچ بک کوچکی حساب می شود که ابعادی بزرگ تری از پراید ۱۱۱ ولی کوچک تری از پژو ۲۰۶ دارد شاید بتوان گفت ابعاد این خودرو را تا حدودی می توان نزدیک به کیا پیکانتو دانست.

طراحی چانگان بنی را به طور کلی می توان در سطح خود به روز، مناسب و قابل قبول دانست که از دیدن آن حس خوبی به شما دست می دهد حال اگر بخواهیم طراحی این خوردو را با خودرهایی مانند پراید و تیبا مقایسه کنیم بدون شک تفاوت در حدی است که اصلا قابل قیاس نیست!

در نمای جلوی این هاچ بک ۱۰۲۰ کیلوگرمی چراغ های بزرگ کشیده خودنمایی می کند که در کنار طراحی سپر و جلوپنجره چهره ای نسبتا زیبا به این خودرو بخشیده است.

نگاهی به چانگان بنی، جایگزینی احتمالی برای پراید - کاربا چانگان بنی

در طراحی کلی چانگان بنی رگه هایی از طراحی خودروی آمریکایی شورولت اسپارک دیده می شود که شاید این مورد در نمای کناری خودرو بیشتر حس شود. نمای کناری چانگان بنی شامل خطوطی می باشد که یکی در قسمت وسط درب ها از گلگیر عقب کشیده شده تا گلگیر جلو و دیگری که در قسمت پایین درب ها قرار دارد که به حجیم تر نشان دادن خودرو کمک به سزایی کرده است.

قسمت عقب خودرو نیز هماهنگ با سایر قسمت های خودرو طراحی شده حس خوبی منتقل می کند.

قطعا در فضای کابین این سطح خودروها نمی توان مواد با کیفیت و دلنشینی مانند چرم پیدا کرد و تمامی قسمت ها با پلاسنیک خشک پوشیده شده ولی خوشبختانه در فضای کابین چانگان بنی با استفاده از رنگ قرمز در قسمتی از داشبورد و رودری ها و طراحی نسبتا به روز شاید تا حدودی این موضوع کمتر حس شود.

استفاده از کلید های کنترلی روی فرمان، صفحه نمایشگر لمسی، پشت آمپر با طراحی به روز در کنار طرح های صندلی ها همه باعث شده تا فضای کابین برای چنین خودرویی مناسب و شاید حتی جذاب باشد.

جالب است که چانگان برای مدل اتوماتیک این خودرو به جای دسته دنده یک کلید گرد گردان قرار داده که حتی امکان تعویض دنده از پشت فرمان را هم می دهد.

این خودرو با وجود بدنه ی ای با ابعاد کوچک و  طول ۳۷۳۰ میلی متر ، عرض ۱۶۵۰ میلی متر و ارتفاع ۱۵۳۰ میلی متر در کنار فاصله محوری ۲۴۱۰ میلیمتر به نسبت از فضای کافی برای سرنشینان برخوردار است.

چانگان بنی دارای پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری می باشد که می تواند ۹۹ اسب بخار و ۱۳۵ نیوتن متر را تولید کند که در مقابل ۶۹ اسب بخار و ۱۰۶ نیوتن متر پراید عدد قابل توجهی به حساب می آید.

این خودرو دارای ظرفیت باک ۳۸ لیتر می باشد و مانند پراید از مصرف سوخت پایینی معادل ۵.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برخوردار است.

نگاهی به چانگان بنی، جایگزینی احتمالی برای پراید - کاربا چانگان بنی

چانگان بنی در بازار چین در دو مدل با  گیربکس ۵ سرعته دستی و با گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان عرضه می شود.

این هاچ بک چینی در هم رده های خود از تجهیزات کامل و خوبی برخوردار است که در فول ترین مدل شامل مواردی همچون: دو کیسه هوا، ABS، BA، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای، شیشه بالابرهای برقی، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، کلید های کنترلی سیستم صوتی روی فرمان ، صفحه نمایش لمسی، پشتیبانی ازUSB و AUX، ۶ عدد بلندگو، سقف پانورامیک، فرمان الکتریکی حساس به سرعت (EPS)، آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن، سیستم ره یاب، برف پاکن شیشه عقب، تعویض دنده از پشت فرمان، رینگ‌های آلومینیومی، چراغ‌های مه شکن جلو و… می باشد.

حال به اصلی ترین بخش این خودرو می رسیم یعنی قیمت! کاملا مشخص است که اصلی ترین دلیلی که می تواند این خودرو را در بازار ایران به یک خودروی بسیار موفق بدل کند قیمت گذاری مناسب آن می باشد اما فعلا هیچ قیمت دقیقی برای آن اعلام نشده است و باید صبر کرد تا ببینیم سایپا چه قیمتی برای آن در نظر می گیرد. در حال حاضر چانگان بنی بسته به نوع جعبه دنده و سطح تجهیزات در چین با قیمتی بین ۴۸ تا ۵۷ هزار یوان عرضه می شود که قیمتی در حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *