,

نرخ عوارض آزادراه ها افزوده می‌شود؟

افزایش 15 درصدی نرخ عوارض - کاربا نرخ عوارض

خدایار خاشع، دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه ها با توجه به این که سرمایه گذاران درخواست افزایش ۱۵ درصدی نرخ عوارض آزادراه ها را دارند، و تمایل آنها در سرمایه گذاری در بخش راه سازی کاهش پیدا کرده است بیان کرد: در حال حاضر در اقتصاد ایران بازارهای جذاب تری برای سرمایه گذاران وجود دارد، آنها می توانند با ریسک بسیار کمی سرمایه خود را به آن بازار انتقال دهند.

او افزود: سرمایه گذاری در بانک بدون پذیرش هیچ ریسکی به صورت قانونی تا ۱۵ درصد سود دهی برای آنها دارد و با سپرده گذاری در صندوق های بانکی، حتی این سود دهی به ۲۰ درصد برایشان می رسد. در نتیجه سرمایه گذاری در بازار های رسمی و غیر رسمی مثل بازار طلا سود بیشتری از سرمایه گذاری در احداث زیرساخت ها به آنها میدهد، در ضمن بازگشت سرمایه در حوزه راه سازی طولانی مدت و با ریسک همراه است. همچنین با توجه به این که سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی از تسهیلات بانکی و بهره ی ۱۸ درصدی استفاده میکنند و علاوه بر این مالیات های سنگینی خلاف قانون سرمایه گذاری در زیر ساخت ها میپردازند، طبیعی است که حوزه های عمرانی و زیرساختی توان رقابت با سایر بازارها را برای جذب سرمایه گذار ندارند.

خاشع در ادامه گفت: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی با شورای اقتصاد برای کاهش میزان مالیات سرمایه گذاران در حوزه زیرساخت ها و راه سازی در حال مذاکره و رایزنی هستند البته ما انتظار معافیت از مالیات را هم نداریم.

نرخ عوارض در ایران معادل یک پنجم قیمت های جهانی است

خدایار خاشع در رابطه با درخواست شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها برای افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ عوارض گفت: دولت باید از فروردین امسال نسبت به افزایش نرخ عوارض اقدام میکرد ولی هنوز خبری از افزایش نرخ عوارض نشده است. در حالی که در کشورهای خارجی نرخ عوارض به ازای هر کیلومتر آزادراه ۵ تا ۸ سنت است این رقم در ایران به طور متوسط به ۱.۲ سنت می رسد، نرخ عوارض در ایران معادل یک پنجم قیمت های جهانی است و معتقدم این مابه تفاوت قیمت را باید دولت بپردازد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *