,

نگاهی به نامکو پونی، برادر یونانی و عجیب پراید

نگاهی به نامکو پونی، برادر یونانی و عجیب پراید - کاربا نامکو پونی

چندی پیش ویدیویی از خودروی نامکو پونی، برادر یونانی و عجیب پراید در کاربا قرار گرفت که از استقبال بسیار بالایی نیز روبرو شد حال به همین منظور قصد داریم تا نگاهی به این برادر ناخلف پراید داشته باشیم تا ببینیم جریان این خودروی عجیب چیست با ما همراه باشد.

سال هاست که سایپا اعلام توقف تولید خودروی نا امن پراید را می کند ولی باز هم کمی بعد آن را تکذیب می کند و یا به قول خودش به دلیل استقبال زیاد یا دلیل های دیگر باز هم به تولید آن ادامه می دهد و این گونه حتی پراید سایپا اثر هایش به یونان هم رسیده.

اگر بخواهیم تاریخچه ای از نامکو پونی بگوییم تولید این مدل به خودرو محبوب سیتروئن ۲CV یا همان ژیان خودمان باز می گردد که در زمان خود به خودرویی کاملا موفق و پرفروش تبدیل شد که از این رو بسیاری از کشور ها از جمله ایران در پی عرضه ی این خودرو بودند. در سال۱۹۶۳ نیز در ساحل عاج خودرویی با نام Baby Brousse بر پایه همین ۲CV یا همان ژیان متناسب با نیازهای بازار آفریقا ساخته و عرضه شد که از ساختار بسیار ساده و ارزان قیمتی بهره می برد. به دلیل استقبال مناسب از این خودرو، سیتروئن برای تولید این مدل در سایر بازار ها امتیاز تولید آن را خریداری کرد. لازم به ذکر است که این خودروی دوست داشتنی در دهه ۵۰ شمسی در شرکت سایپای با نام ماهاری نیز در ایران تولید و عرضه می شد.

نگاهی به نامکو پونی، برادر یونانی و عجیب پراید - کاربا نامکو پونی

یکی از کشورهایی که بیبی برویس در آن عرضه شد یونان بود که در سال ۱۹۷۲ در شرکت نامکو با نام پونی تولید می شد. این خودروی ارزان قیمت به عنوان موفق ترین خودرویی که بر پایه بیبی بروس ساخته شده بود نیز شناخته شد و حتی به سایر کشور ها صادر شد.

شرکت نامکو که موفقیت فروش پونی را دید تصمیم گرفت که راه خود را از سیتروئن جدا کند و نسل های بعدی پونی را خود به تنهایی پیش ببرد. از این رو در سال ۱۹۸۵  نسل دوم این خودرو را با نام سوپر پونی به بازار عرضه کرد. هرچند که این خودرو از پیشرانه ساخت فورد استفاده می کرد و پیشرفت قابل توجهی نسبت به نسل قبل داشت ولی به دلیل قیمت بالاتر آن هیچ گاه موفق نبود و می توان گفت شکست خورد.

این رویه سال ۲۰۰۳ در نسل سوم نامکو پونی نیز که با تغییرات نه‌چندان گسترده ای روبرو بود تکرار شد. با این حال شرکت نامکو تقریباً فعالیت خاصی نداشت ولی کامل بسته نشده بود.

نگاهی به نامکو پونی، برادر یونانی و عجیب پراید - کاربا نامکو پونی

در سال ۲۰۱۱ نامکو برای تولید نسل جدید پونی با همان مشخصه های پونی نسل اول ارزان قیمت، به سایپا پناه آورد و از این رو نامکو پونی جدید که در سال ۲۰۱۲ عرضه شد از بسیاری جهات دقیقاً شبیه به پراید خودمان است! اگر بخواهیم این خودروی نامکو پونی را دقیق تر بررسی کنیم داستان بسیار جالب می شود چرا که خودروی پراید با پیشینه‌ای حدوداً ۳۰ ساله و سابقه‌ی تولید آن در فورد آمریکا، مزدای ژاپن، کیای کره و البته سایپای ایران حال به یونان رسیده گویا تولید این پراید هیچگاه قرار نیست پایان یابد و فقط از شکلی به شکل دیگر تغییر می کند!

این همکاری نامکو و سایپا فقط به شباهت چهره ی پونی با پراید ختم نمی شود و اگر بیشتر توجه کنید می‌بینید که بسیاری قسمت ها از جمله چراغ های جلو، جلوپنجره، سپر، قالپاق ها، داشبورد (مشابه مدل سابق پراید) و فرمان عیناً از سایپا قرض گرفته شده است تا حدی که حتی لوگوی سایپا همچنان بر روی فرمان، صفحه کیلومتر و قالپاق ها خودنمایی می کند!

نگاهی به نامکو پونی، برادر یونانی و عجیب پراید - کاربا نامکو پونی

از طرفی نیز موتور این خودروی ۸۵۰ کیلوگرمی نیز از سایپا قرض گرفته شده است و از همان پیشرانه ۳/۱ لیتری چهار سیلندر پراید با ۶۹ اسب بخار قدرت استفاده می کند. البته نامکو در نسل جدید پونی باز هم با پژو و سیتروئن همکاری داشته است و به جز موتور پراید، از موتور ۱۳۶۰ سی سی TU3 پژو که بر روی ۲۰۶ تیپ ۲ نصب شده نیز در دو نسخه‌ بنزینی و گازسوز بهره می برد. حال تصور کنید که به کشور های دست‌اندرکار این خودرو فرانسه هم اضافه شود! یعنی اگر بخواهیم نگاهی کلی به آن داشته باشیم خودرویی که با نام فستیوا از فورد آمریکا زاده شده و به مزدای ژاپن رسیده و نام آن به ۱۲۱ تغییر کرده پس از مدتی توسط کیای کره با نام پراید تولید می شود و پس از آن نیز سایپای ایران امتیاز تولید آن را خریداری می کند و حال یک شرکت یونانی با نام نامکو این خودرو را با پیشرانه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ فرانسوی می سازد!

نگاهی به نامکو پونی، برادر یونانی و عجیب پراید - کاربا نامکو پونی

نامکو پونی در واقع شبیه به همین پراید ۱۵۱ (وانت) خودمان ۲ درب دارد اما با این تفاوت که مجهز به ۲ ردیف صندلی می باشد ولی برای ردیف دوم که صندلی ها نیمکت مانند طراحی شده یک سقف برزنتی در نظر گرفته شده است که می توانید هر زمانی که خواستید آن را جمع کنید و یک خودروی نیمه کانورتبل داشته باشید! از طرفی نیز صندلی های ردیف دوم به راحتی جمع می شود و خودرو دقیقاً به یک وانت تبدیل می شود.

البته لازم به ذکر است که قطعاً وضعیت امنیت بسیار پایین پراید را دیگر همه می دانند حال تصور کنید نامکو پونی با یک سقف نصفه و نیمه از چه امنیتی برخوردار است!

نامکو پونی در واقع برادر ناتنی پراید فنا ناپذیر می باشد که بسیاری از قطعات پراید را قرض گرفته و برای افرادی طراحی شده که یک خودروی ارزان قیمتی باربر می خواهند که در عین حال کمی هم از توانایی‌ عبور از مسیرهای ناهموار برخوردار باشد.

این خودروی عجیب یونانی در حال حاضر با قیمتی در حدود ۷ هزار یورو یعنی چیزی در حدود ۳۳ میلیون تومان به فروش می رسد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *