,

مقایسه دنا پلاس و رنو تندر ۹۰ پلاس، دو پلاس جدید ایران‌خودرو

مقایسه دنا پلاس و رنو تندر 90 پلاس، دو پلاس جدید ایران‌خودرو - کاربا

چیزی بیش از یک سال پیش بود که مقایسه‌ی خودروهای پرطرفدار دنا و تندر ۹۰ را با عنوان مقایسه‌ای بین زیبایی و کیفیت در سایت کاربا قراردادیم که از استقبال بسیار بالایی نیز روبرو شد. چندیست که ایران‌خودرو دستی بر سر و روی هردوی این خودروها کشیده و با اضافه کردن پسوند پلاس خودروهای تندر ۹۰ پلاس و دنا پلاس را با بهینه‌سازی‌هایی که در بخش ظاهری روی آن‌ها انجام‌شده بود را به بازار عرضه کرده است. حال می‌خواهیم ببینیم که آیا باوجوداین تغییرات آیا خرید دنا پلاس منطقی‌تر است و یا  تندر ۹۰ پلاس، با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است که این تغییراتی که بر روی دنا پلاس و تندر ۹۰ پلاس انجام‌شده است در دنیای خودروسازی به فیس لیفت معروف است. امری رایج برای خودروسازان که با هزینه‌ای نه‌چندان بالا برای آن‌ها پس از گذشت مدتی از تولید یک خودرو برای نگه‌داشتن محبوبیت و فروش آن مدل در بازار، انجام می‌شود. مدل قبل از فیس لیفت به‌طور کامل از رده خارج می‌شود و مدل جدید جایگزین آن می‌شود و اکثراً این مدل فیس لیفت شده، با همان قیمت قبل و یا تفاوت اندکی به فروش می‌رسد. این معنی کلمه‌ی فیس لیفت گویا برای خودروسازان ایرانی چندان درست تعریف‌نشده است! سال‌هاست که خودروسازان داخلی خودروهای خود را با تغییرات ساده‌ای مانند تغییرات چراغ‌ها با نامی جدید و قیمتی بالاتر به‌عنوان مدلی جدید عرضه می‌کنند و مدل قبل نیز همچنان به راه خود ادامه می‌دهد! نمونه‌ی این مورد را می‌توان تفاوت تندر ۹۰ پلاس با تندر ۹۰ و دنا پلاس با دنا دانست که با تغییراتی نه‌چندان گسترده در ظاهر باقیمتی بالاتر از مدل قبل به‌عنوان مدلی جدا به فروش می‌رسند. بگذریم برگردیم به مقایسه‌ی خودمان.

طراحی

مقایسه دنا پلاس و رنو تندر 90 پلاس - کاربا

رنو تندر ۹۰ درواقع همان داچیا لوگان است که در ایران با این نام عرضه می شود. کمپانی خودروسازی داچیا به عنوان زیرمجموعه‌ی رنوی فرانسه می‌باشد که باهدف بازارهای درحال‌توسعه‌ای مانند هندوستان، برزیل، روسیه و البته ایران، این خودروی اقتصادی را در سال ۲۰۰۴ میلادی طراحی و تولید کرده است. این امر موجب شد تا تندر ۹۰ به خودرویی باکیفیت و کم استهلاک و البته جادار تبدیل شود که کاملاً مناسب بازاری مانند ایران شود.

حال ایران خودرو پس از ۱۳ سال، نسخه ی فیس لیفت خود را با نام تندر ۹۰ پلاس ارائه کرده است. البته لازم به ذکر است که پارس خودرو نیز نمونه ی فیس لیفت این خودرو را با نام پارس تندر عرضه می کند که چندان نمی توان کلمه ی زیبا تر و یا پیشرفت برای آن نسبت به قبل به کار برد!

اگر راستش را بخواهید تندر ۹۰ بافرم مکعبی شکل و ارتفاع بیش از حد بلند خود به همراه خطوط تیز، خشن و خشک از هیچ زاویه‌ای زیبا و جذاب نیست! اما ایران خودرو با فیس لیفت آن سعی کرده تا با تغییراتی نسبتا جزئی ظاهر این خودرو را کمی جذاب تر و شاید قابل تحمل تر کند که بر خلاف پارس خودرو موفق هم بوده. البته باید اشاره کرد که تغییرات آن چنان زیاد نیست که هر فردی تفاوت آن را با تندر ۹۰ معمولی از دور تشخیص دهد.

تغییرات ظاهری رنو تندر ۹۰ + نسبت به تندر ۹۰ معمولی شامل مواردی همچون: طراحی جدید چراغ های جلو و عقب، طراحی جدید سپرجلو و عقب، تغییر در چراغ مه شکن جلو، طرح جديد چراغ مه‏‏شكن عقب، اضافه شدن دو عدد شبرنگ روی سپر عقب، جلو پنجره جدید شبیه به رنو ساندرو، آینه های جانبی جدید همرنگ بدنه، استفاده از نوار کرومی در پایین درب صندوق عقب و جلو پنجره، اضافه شدن شاسی باز کردن درب صندوق بر روی بدنه، همرنگ شدن زه و دستگیره درها با رنگ بدنه و بیشتر شدن عمق بال عقب می باشد.

مقایسه دنا پلاس و رنو تندر 90 پلاس - کاربا

نکته ی عجیبی که در طراحی تندر ۹۰ پلاس وجود دارد محل قرارگیری چراغ مه شکن عقب می باشد که هرچه فکر کردیم هیچ گونه دلیل منطقی برای قراردادن این چراغ در این قسمت پیدا نکردیم!

در طرف مقابل دنا پلاس قراردارد، خودرویی که به عنوان نوه ی سمند با همان پلت فرم قدیمی ۳۰ سال پیش پژو ۴۰۵ به تولید می رسد! باید اعتراف کرد که خودروی دنا از نظر طراحی به خودی خود نسبت به تمام خودروهای داخلی یک سر و گردن بالاتر بود. حال ایران خودرو، دنا پلاس را با تغییراتی در ظاهر عرضه کرده که به جرات می توان گفت بسیار چشم نواز تر و زیبا تر شده است.

تغییرات ظاهری دنا + نسبت به دنای معمولی شامل مواردی همچون: چراغ‌های عقب و جلوی جدید، تغییر طراحی کلی نمای بغل و اضافه شدن خطوط جدید روی درب‌ها، اضافه شدن نوار کرومی رنگ دور پنجره ها، دستگیره درب های جدید، چراغ‌های روشنایی روز، سانروف و آنتن کوسه ای روی سقف می باشد.

هرچند که تغییرات کلی نمای بغل خودرو که پیش تر دقیقا با سمند مشترک بود باعث شده تا دنا پلاس به طور کامل از سمند متمایز شود و به خودی خود زیبایی بیشتری دارد ولی باز هم همچنان نا هماهنگی در طراحی قسمت های جلو، عقب و بغل خودرو وجود دارد.

در کل باید عنوان کرد که رنو تندر ۹۰ پلاس در طراحی ظاهری نسبت به دنا پلاس هیچ گونه حرفی برای گفتن ندارد و با همه ی کمی و کاستی ها و نا هماهنگی ها برنده ی بی چون چرای این بخش دنا پلاس می باشد.

فضای کابین

مقایسه دنا پلاس و رنو تندر 90 پلاس - کاربا

فضای کابین نیز در تندر ۹۰ پلاس دچار تغییرات هرچند کوچک اما مثبتی شده و می توان گفت بسیاری قسمت ها مانند رودری ها دقیقا شبیه به رنو ساندرو شده است. این تغییرات شامل مواردی همچون: داشبورد و كنسول وسط جدید، رودري هاي جديد، تغییر تريم داخلي خودرو از طوسی به مشكي، اضافه شدن ۲ عدد پشت سري عقب + ۱ عدد مركزي براي صندلي های عقب، روكش صندلي جديد و طرح جديد غربيلك فرمان به همراه لوگوي كرومي رنگ می باشد. هرچند که این تغییرات مثبت بوده و فضای کابین را دل نشین تر کرده ولی باز هم طراحی فضای کابین این خودرو از هیچ زاویه ای زیبا نیست و کسل کننده، بی روح و به شدت ساده می باشد که استفاده از پلاستیک خشک و با کیفیت پایین نیز نکته ی منفی در آن به حساب می آید.

فضای کابین دنا پلاس در ظاهر به جز اضافه شدن سانروف و سیستم چندرسانه‌ای جدید تفاوت دیگری نکرده و بدون تغییر با دنا باقی مانده است. البته همین فضای کابین دنا پلاس که شاید در مقابل خودروهای روز جهان هیچ گونه حرفی برای گفتن ندارد ولی نسبت به تندر ۹۰پلاس بسیار زیبا تر، به روز تر و جذاب تر می باشد که حس کاملا متفاوتی را منتقل می کند.

مقایسه دنا پلاس و رنو تندر 90 پلاس - کاربا

هردوی این خودروها از فضای داخلی جادار و مناسبی برای خانواده‌ها برخوردار هستند ولی دنا پلاس به لطف فاصله‌ی محوری بیشتر، از فضای پای بیشتری خصوصاً برای سرنشینان عقب برخوردار است ولی در طرف مقابل تندر ۹۰ پلاس نیز با ارتفاع بلند تر سقف، فضای بیشتری برای سر سرنشینان در اختیار شما قرار می‌دهد. در قسمت فضای بار نیز تندر ۹۰ با حجم ۵۱۰ لیتر کمی از دنا با حجم صندوق ۵۰۰ لیتر جادارتر است.

در کل فضای کابین نیز مانند فضای بیرون، دنا پلاس یک سر و گردن از تندر ۹۰ پلاس بهتر است و در این مورد نیز برنده ی بی چون و چرای این بخش نیز می باشد.

مشخصات فنی

مقایسه دنا پلاس و رنو تندر 90 پلاس - کاربا

از نظر مشخصات فنی و پیشرانه هر دوی این خودرو ها بدون هیچ گونه تغییری نسبت به قبل تولید می شوند. هردوی این خودروها از موتورهای قابل قبولی بهره می‌برند که از شتاب و قدرت تقریبا مناسبی برخوردار هستند و جواب گوی یک خودروی سدان خانوادگی شهری می باشند. بر روی تندر ۹۰ پلاس پیشرانه‌ی ۱۶۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه نصب‌شده که توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۱۴۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ نیوتن متر را دارد که حداقل بر روی کاغذ از پیشرانه‌ی ۱۶۴۵ سی‌سی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه ی دنا پلاس که توانایی تولید حداکثر ۱۱۵ اسب بخار را در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر را در ۴۵۰۰ دور بر دقیقه دارد قدرت کمتری تولید می کند ولی اگر به وزن دو خودرو دقت کنیم متوجه می‌شویم که این بار تندر ۹۰ پلاس با وزن ۱۱۱۵ کیلوگرمی خود از دنا پلاس با وزن  ۱۲۵۸کیلوگرم، خودروی سبک‌تری محسوب می‌شود و در سطح بهتری قرار دارد. این اختلاف وزن و البته نا هماهنگی جعبه دنده ی دنا پلاس با پیشرانه باعث شده که به بیان ایران خودرو تندر ۹۰ پلاس در شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتری چیزی در حدود ۲ ثانیه سریع‌تر ظاهر شود که نکته‌ی مثبتی برای آن به‌حساب می‌آید. البته شاید در عمل این تفاوت چندان که عنوان شده حس نشود.

همان‌طور که با نگاه به حجم موتور دو خودرو می‌توان حدس زد تندر ۹۰ با حجم پایین‌تر پیشرانه‌ی خود دارای مصرف سوخت ترکیبی ۶.۹ لیتری است که نسبت به مصرف سوخت ۷.۷۴ لیتری دنا در هر صد کیلومتر نزدیک به ۱ لیتر بنزین کمتر مصرف می‌کند که در این زمینه نیز برگ برنده را به خود اختصاص می‌دهد.

مقایسه دنا پلاس و رنو تندر 90 پلاس - کاربا

ازنظر آیرودینامیک و هندلینگ، دنا پلاس از تندر ۹۰ پلاس عملکرد بهتری دارد و در سر پیچ‌ها با تعادل بهتری روبرو هستیم که این امر باعث می‌شود دنا پلاس از سرعت نهایی بالاتری برخوردار باشد.

ایران‌خودرو برای دنا پلاس مانند دنا نسبت به سمند ترمزها را ارتقا داده و از دیسک‌های بزرگ‌تر و بوستر های قوی‌تری استفاده کرده و آن را مجهز به سیستم کمکی ترمز BA کرده است که حاصل آن پیشرفت چشمگیری در عملکرد سیستم ترمز این خودرو می‌باشد که حتی در عمل شاید بتوان با اطمینان بیشتری نسبت به تندر ۹۰ پلاس پا را روی پدال ترمز قرارداد.

با وجود این که خبر هایی از عرضه  دنا پلاس اتوماتیک و توربوشارژ به گوش می رسد ولی در حال حاضر دنا پلاس فقط مجهز به جعبه دنده ی ۵ سرعته دستی می باشد ولی در طرف مقابل تندر ۹۰ پلاس علاوه بر مدل دستی ۵ سرعته به جعبه دنده ی اتوماتیک ۴ سرعته نیز مجهز شده است. این امر باعث شده تا حداقل فعلاً برای افرادی که به خودروی اتوماتیک نیاز دارند دنا پلاس به طور کامل از دامنه ی انتخاب آن ها حذف شود و دنا پلاس بازا را به تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک واگذار کند.

در بخش مشخصات فنی و پیشرانه نیز به نظر می رسد که به طور کلی این بار این رنو تندر ۹۰ پلاس است که لقب برنده ی این بخش را به خود اختصاص می دهد علاوه بر این از کیفیت مونتاژ بالاتر و استهلاک پایین رنو تندر ۹۰ پلاس که در این بازه مثال زدنیست و یک سر و گردن بالاتر از سایر خودروهای تولید داخل قرار می گیرد نمی توان چشم پوشی کرد چرا که همین امر باعث می شود تا از دردسرهای نگه داری بسیار کمتری برخوردار باشد.

تجهیزات

مقایسه دنا پلاس و رنو تندر 90 پلاس - کاربا

در بخش تجهیزات، تندر ۹۰ پلاس همچنان مانند تندر ۹۰ در مقابل دنا هیچ گونه حرفی برای گفتن در مقابل دنا پلاس ندارد و در نهایت علاوه بر چند مورد جدید، به ابتدایی ترین سطح تجهیزات مجهز است و عاری از هر گونه تجهیزات به روزی می باشد!

تندر ۹۰ پلاس نسبت به تندر ۹۰ دارای تجهیزات جدیدی از جمله: هندزفری موبایل برای رادیوپخش، دسته کنترلی سیستم صوتی و هندز فری زیر فرمان، تنظیم ارتفاع غربیلک فرمان و اضافه شدن جای موبایل روی کنسول می باشد.

ایران خودرو برای دنا پلاس نیز نسبت به دنا موارد جدیدی از جمله: دوربین دنده‌عقب، ۴ کیسه هوا (اضافه شدن ۲ کیسه هوای جانبی)، چراغ جلو داراي لامپ LED، طرح نئون و چراغ‌ روز (Day Light)، امكان نصب صندلي كودك در صندلي عقب (Isofix)، سان روف و آنتن سقفي جديد(Shark fin) به همراه سيستم پشتيباني از رهياب می باشد.

علاوه بر موارد جدید که اضافه شده تعدادی از تجهیزاتی که علاوه بر تجهیزات استاندارد تندر ۹۰ پلاس بر روی دناپلاس نصب‌شده می‌توان به سیستم تهویه مطبوع خودکار، دريچه تهويه براي سرنشينان عقب، سیستم صوتی داراي مانيتور لمسی باقابلیت پخش فایل‌های تصويري و سيستم رهياب، كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و کروز کنترل روي فرمان، چراغ‌های جلو هالوژن وLED، چراغ‌های عقب LED، آینه‌های جانبي برقي راهنما دار و تاشونده اتوماتيك، سنسور دنده‌عقب، صندلي ۸ حالته برقي راننده و سرنشين جلو اشاره کرد.

جمع‌بندی

هرکدام از این خودروهای پلاس ایران خودرو دارای مزیت‌های منحصربه‌فرد خود هستند و در نوع خود انتخاب مناسبی می باشند که نسبت به مدل های قبل پیشرفت های خوبی داشته اند ولی به‌طورکلی تندر ۹۰ پلاس مانند تندر ۹۰، خودرویی باکیفیت و با دقت مونتاژ بالایی است که این امر باعث شده این خودرو تقریباً اکثر مالکان خود را راضی نگه دارد و آن‌ها را از دردسرهای جانبی دور کند و نکته‌ی مثبت دیگری که به آن می‌توان اشاره کرد بازدهی و شتاب بهتر این خودرو نسبت به دنا می‌باشد. از طرفی نیز تندر ۹۰ پلاس با وجود تمام تغییرات مثبتی که روی آن صورت گرفته ولی باز هم از طراحی بیرونی و داخلی سطح پایین‌تری برخوردار است و همچنین باید به یاد داشت که از این خودرو از تجهیزات به روز و مواد باکیفیت در داخل کابین هیچ بویی نبرده است. در طرف مقابل دنا پلاس قرار دارد که از کیفیت مونتاژ پایین‌تری برخوردار است و طبق گزارش ارزشیابی ملی خودروهای ساخت داخل دنا پلاس نسبت به دنا پیشرفت داشته و از ۳ ستاره کیفی برخوردارد است اما با این وجود همچنان از تندر ۹۰ پلاس ۴ ستاره در رده پایین تری  قرار دارد. از طرفی نیز دنا پلاس نسبت به تندر ۹۰ پلاس به دلیل ناهماهنگی جعبه‌دنده با موتور و وزن بیشتر، از بازدهی پایین‌تری برخوردار است ولی در عوض از طراحی به‌روزتر و بسیار زیباتر و همچنین سطح تجهیزات کاملا به روز تر و مواد باکیفیت‌تر کابین بهره می‌برد.

ایران‌خودرو در حال حاضر تندر ۹۰ پلاس دنده دستی را باقیمت ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به بازار عرضه می‌شود که اختلاف قیمتی نزدیک به ۹ میلیونی با دنا پلاس ۴۸ میلیون تومانی خود برگ برنده‌ای برای تندر ۹۰ پلاس به‌حساب می‌آید.

مشخصات فنی
مدلرنو تندر ۹۰ پلاسایران خودرو دنا پلاس
حجم موتور (CC)۱۶۰۰۱۶۴۶
قدرت موتور (دور در دقیقه/اسب بخار)۱۰۵/۵۷۵۰۱۱۵/۶۰۰۰
حد اکثر گشتاور (دور در دقیقه/نيوتن متر)۱۴۰/۳۷۵۰۱۵۷/۴۵۰۰
تعداد سیلندر۴۴
تعداد سوپاپ۱۶۱۶
جعبه دنده۵ سرعته دستی۵ سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)۶.۹۷.۷
ظرفیت باک (لیتر)۵۰۶۰
وزن (کیلو گرم)۱۱۱۵۱۲۵۸
حجم فضای صندوق۵۱۰۵۰۰
قیمت شرکتی۴۰میلیون و ۸۰۰ هزار تومان۴۸ میلیون تومان
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *