,

بررسی لکسوس LS، رقیب سرسخت ب ام و سری ۷ و بنز کلاس S

بررسی لکسوس LS - کاربا لکسوس ls

تاریخ به تکرار وقایع خود علاقه دارد، همیشه باید زمان بگذرد تا یک سری اتفاق ها دوباره تکرار شوند. وقتی ۳۰ سال پیش تویوتا برند لوکس و خاص خود را به دنیا معرفی کرد، فقط ۲ مدل از این برند تولید می شد که مهمترین آنها مدل LS بود. ES که برادر کوچکتر بود نیز خودروی دوست داشتنی بود اما لکسوس LS مدلی بود که در دوران حیاتش قلب اروپا را نشانه گرفت.

لکسوس LS با موتور ۸ سیلندر خوش نفس خود که یکی از بارزترین خصوصیات مثبت این مدل بود توانست اعتماد مشتریان را جلب کند و در کنار اعتبار نام تویوتا، لکسوس توانست از بهترین برندهای لوکس شود و با گذر زمان به مقامی رسید که دیگر نیازی به یدک کشیدن اعتبار تویوتا نداشت و از نظر شهرت و کیفیت به شهرت چشم گیری رسیده بود.

اما امروز با تولید LS 2018 کمپانی لکسوس راه کاملا جدیدی را در پیش دارد و بدون اینکه به روش های کمپانی های دیگر توجهی داشته باشد مسیر خود را با LS هموارتر کرده است؛ اما سوال اینجاست که آیا این روش ها جواب می دهد ؟

در طول دوران طلایی  LS جدید کمپانی لکسوس بارها به این مطلب اشاره کرده بود که مدل LS توسط یک سری استاد شناخته شده به نام Takumi طراحی و ساخته شده اند که معنی این کلمه ” صنعتگران” است.

طراحی خارجی لکسوس LS

بررسی لکسوس LS - کاربا لکسوس ls

شاید لکسوس LS 2018 زیباترین خودروی دنیا نباشد اما آنقدر نظرها را به جزئیات خودش جلب می کند که زیبایی خاصی را برای ببیننده تداعی میکند. مثلا همین جلوپنجره ای که برای آن تهیه شده است از ۵۰۰۰ قطعه ی ریز و درشت تشکیل شده است. اما درست است این تعداد خیلی کمتر از ۷۰۰۰ قطعه ی به کار رفته در جلوپنجره ی مدل F Sport است.

حتی شکل و شمایل این جلو پنجره نیز روحی از طراحی های مختلف لکسوس را در خود دارد. گوشه های بالای پنجره لکسوس LS را دنبال کنید تا با خطوط مورب به انحنای زیبای بدنه ی آن برسید. در عقب این خطوط به درون تنه و سپس به گوشه های سپر عقب می رسند و تصویری از جلوپنجره ی مشبک  LS را تداعی می کند! در حقیقت طراحان تا حدی برای نگه داشتن این جلوپنجره ی مشبک تلاش زیادی کرده اند.

باید اشاره کنیم که طراحی لکسوس LS خیلی فراتر از جلوپنجره ی مشبک است. از جلو که به صورتش نگاه کنید پی به جزئیاتی تیز و پیچیده می برید و حتی شاید حس کنید که شاسی آن بدنه را پاره خواهد کرد.

بررسی لکسوس LS - کاربا لکسوس ls

چراغ های جلوی به کار رفته در این مدل، کمی نسبت به طراحی های لوکس فعلی متفاوت است. به جای استفاده از چراغ های روز شبیه علامت نایک، از ال ای دی هایی استفاده شده است که به چراغ های اصلی متصل شده اند و چهره ی جالبی را برایتان تداعی می کند.

لکسوس LS از نظر تاریخی در زمره ی خودروهای اسپرت حضور نداشته است؛ البته مدل ۲۰۱۸ این رکورد را کمی جابه جا می کند. طراحان لکسوس برای آخرین مدل LS سقفی شیبدارتر و خطوط پنجره ای مورب تر در نظر گرفته اند که این تغییرات ظاهر ماشین را به کوپه نزدیک کرده است. با همین ظاهر کوتاه تر، عریض تر و بلندتر می توان کمی امتیاز اسپرت بودن را به آن داد.

پشت ماشین همانند جلوی آن چهره ای جسور ندارد اما برای حضور چراغ های عقب الهام گرفته شده از LFA بسیار خوشحال هستیم.

طراحی داخلی لکسوس LS

طراحی داخلی اما از هر نظر چشم گیر تر است، با اطمینان می توانیم بگوییم که هم طراحی و هم مواد استفاده شده در ساخت داخل کابین کاملا متفاوت است با آنچه قبلا در این سگمنت دیده بودید. جزئیات زیادی شامل این تکامل است اما بیایید از داشبورد شروع کنیم که مجموعه ای زیبا از خطوط افقی و عمودی را شامل می شود که از سمت چپ فرمان شروع می شوند، از روی صفحه کیلومتر عبور می کنند و انتهای آنها به بخش روبه روی صندلی شاگرد می رسد. در میانه ی داشبورد یک صفحه نمایش بزرگ ۱۲.۳  اینچی به چشم می خورد که پایین تر از بخش جلو آمده داشبورد است و از نور خورشید در امان می ماند. به علاوه برای کنترل کردن عملکرد و تکنولوژی های ماشین یک صفحه کیلومتر در نظر گرفته شده است که از انواع معمول این روزهای آن کوچک تر است و در در هر ۲ طرف درجه حرارت موتور و سوخت به صورت سنتی قرار داده شده است.

مواد اورگانیکی که در ساخت قطعات داخلی درب ها و داشبورد به کار رفته است ترکیب زیبایی از چوب، چرم و فلز است. طراحی دستگیره های کنار صندلی ها نیز از یک طرح شناور برخوردار است که لایه ای از کیفیت و جزئیات را به آن اضافه می کند.

صندلی های جلو دارای سردکن و گرم کن، ماساژور با قابلیت تنظیم چندگانه برقی است. به علاوه حضور یک بالشتک قابل تنظیم می تواند فضا را دلگرم کننده تر کند.

اگر به دنبال تکاملی از لوکس بودن و راحتی هستید صندلی های عقب LS را انتخاب کنید. مثل صندلی های جلو، صندلی های عقب هم مجهز به تکنولوژی ماساژ و تهویه هستند اما علاوه بر این وجود فضای بیشتر برای زانو و ساق پا صندلی های عقب را نسبت به جلو متمایز می کند. شیشه های عقب مجهز به پرده های برقی هستند. کنسولی بین صندلی عقب قرار داده شده است که دارای یک ال سی دی برای کنترل عملکرد ماشین است.

به طور کلی طراحی کابین LS بسیار متبحرانه انجام شده است و هیچ حس بدی ایجاد نمی کند و همانطور که اشاره کردیم، از بهترین مواد اولیه برای ساخت متعلقات آن استفاده شده است که در مدل های خیلی گران تر دیده می شود. حتی برای پوشش داخلی لکسوس آپشن های زیادی قرار داده است مثلا پوشش با شیشه و دوخت خاص چرم روی درب ها یکی از این انتخاب ها است. همین توجه ساده به جزئیات ریز و درشت آن شما را با دنیای LS آشنا می کند.

مشخصات فنی لکسوس LS

بررسی لکسوس LS - کاربا لکسوس ls

با اینکه لکسوس LS هیچوقت به عنوان یک ماشین مناسب برای رانندگی عادی محسوب نمی شد اما لکسوس با تولید نسل پنجم این خانواده امید دارد این حقیقت را کمی دستکاری کند. لکسوس با تغییر کلی پلت فرم خود و با برخورداری از یک فاصله ی محوری بلند تر، مرکز گرانش پایین تر و تقسیم وزن متعادل حدودا ۵۰-۵۰ بین جلو و عقب ماشین خود را به این هدف نزدیکتر کرده است.

در زیر درب موتور یک موتور ۳.۵ لیتر ۶ سیلندر قرار گرفته است که بسیار قوی تر از موتور ۸ سیلندر استفاده شده در مدل قدیمی LS500 است؛ این موتور که از یک جفت توربوشارژ قوی برخوردار است توان خروجی برابر با ۴۱۶ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۵۹۹ نیوتن متر ایجاد می کند؛ این در حالی است که موتور ۴.۶ لیتر ۸ سیلندر مدل LS500 توان خروجی برابر با ۳۸۶ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۴۹۷ نیوتن متر ایجاد می کرد. LS به صورت استاندارد دیفرانسیل عقب تولید خواهد شد اما تمام چرخ متحرک بودن نیز می تواند به عنوان آپشن برای آن در نظر گرفته شود. به علاوه با یک گیربکس ۱۰ سرعته ی اتوماتیک تمام این قدرت نمایی ها تکمیل می شود.

لکسوس قرار است نسخه ای هیبریدی از لکسوس LS نیز تولید کند که شبیه به LS500h خواهد بود. مدل LS500h از موتوری قدیمی تر با ۳.۵ لیتر حجم و ۶ سیلندر توانی برابر با ۳۵۴ اسب بخار خارج می کند. جالب است بدانید این موتور با قرار گرفتن در کنار یک گیربکس ۱۰ سرعته و سیستم دیفرانسیل عقب استاندارد خواهد شد که مانند نسخه ی عادی، آپشن تمام چرخ متحرک بودن برای این مدل نیز در نظر گرفته خواهد شد. علاوه بر این لکسوس وعده داده است که پکیج F Sport نیز برای این مدل درنظر گرفته شده است که این پکیج شامل رینگ های ۲۰ اینچی، صفحه ترمز های بزرگتر، گیربکس متغییر، تثبیت کننده های فعال و فرمان پذیری فعال عقب از جزئیات این پکیج است.

بررسی لکسوس LS - کاربا لکسوس ls

لکسوس LS500 حرف های زیادی برای گفتن دارد، چرا که صفر تا ۱۰۰ را در مدت زمان ۴.۶ ثانیه پر میکند و این عدد  با صفر تا ۱۰۰ مازراتی کواتروپورته ی ۵۳۰ اسب بخاری برابری می کند. LS500h نیز با ۵.۱ ثانیه با فاصله ی کمی از برادرش می ایستد.

فقط کافی است کمی پشت فرمان آن بنشینید تا کاملا حس کنید  لکسوس LS 2018 نمونه ی متفاوتی از ۴ نسل گذشته ی خود است. در واقع لکسوس تمام تلاش خود را کرده است که بیشتر از هر چیز LS به یک مدل برای رانندگی روزانه باشد با اینکه فاکتورهای یک مدل اسپرت را دارد. ظاهرا یک ماشین به بزرگی LS شاید هیچوقت نتواند حس یک مدل اسپرت را ایجاد کند؛ از طرفی حس یک سدان اسپرت راحت را القاء می کند و این به خاطر حضور سیستم تعلیق متغییر است که ۶۵۰ سطح تعدیل دارد در صورتی که مدل های قبلی فقط ۹ درجه از تعدیل را قادر به انجام دادن بودند.

باید اشاره کنیم در گیربکس ۱۰ سرعته ی فوق العاده ی این مدل مجهز به تکنولوژی هوش مصنوعی است که عادت های راننده را به هنگام رانندگی حفظ می کند و با شرایط قادر به تغییر حالت است، بنابراین نیازی نیست حالت رانندگی را از اسپرت به اسپرت + تغییر دهید تا از تکنولوژی آن بهره ببرید.

به نظر می رسد LS500h نسبت به برادرش که هیبرید نیست دینامیک تر است؛ از طرفی جای تعجب ندارد که مدل هیبریدی از گشتاور کمتر و وزن بالاتری برخوردار باشد. ما معتقدیم نقص کنترل در LS500h نتیجه ی حضور سیستم هیبرید و دور شدن از مرکز گرانش ماشین باشد. البته گیربکس LS500h با تقلید ۱۰ سرعت اتوماتیک عمل بزرگی را انجام می دهد اما لحظه هایی هم هست که با عملکردی شبیه به CVT کمی نظرمان را عوض می کند.

سالهاست که لکسوس به خاطر کمبود دینامیک در مدل هایش مشهور شده است؛ LS 2018 با همین هدف و برای تغییر این شهرت به میان آمده است. هیچ شکی نیست در اینکه LS 2018 بهترین لکسوس از نظر کنترل و تعادل است ولی برعکس مرسدس به نظر می رسد هر دست اندازی را در جاده با لکسوس حس خواهید کرد. حتی درصد کمی انعطاف پذیری نیز در این مدل وجود دارد که قابل انتظار نبود.

تکنولوژی

بررسی لکسوس LS - کاربا لکسوس ls

از آنجایی که لکسوس یکی از معتبرترین برند های لوکس محسوب می شود، برای آخرین مدل LS خود از به روز ترین تکنولوژی های روز دنیای اتومبیل در آن استفاده شده است؛ این شامل جدیدترین نسخه سیستم اطلاعاتی لکسوس Enform با یک کنترلر لمسی در مرکز کنسول است. یکی از نقاط ضعف این مدل عدم اجرای برنامه های Apple CarPlay و Android Auto است. با تمام این ها می توانیم سوار بر این مدل، با این صفحه لمسی روی نقشه زوم کنیم یا میزان سرما و گرما یا ماساژ صندلی های را تنظیم کنیم.

برای فراموش کردن تمام کمبود ها باید برایتان از برخورداری LS از سیستم head-up بگوییم. همانطور که میدانید این فناوری جدید با ایجاد یک مانیتور ۲۴ اینچ روی شیشه ی جلوی ماشین همه چیز را راحت تر می کند. به غیر از این گزینه، گزینه های بیشتری برای دلبستگی هست؛ مثلا سیستم تهویه مطبوع داخل کابین ۴ منطقه ای که با استفاده از ۱۶ سنسور کار می کند و دقت بالایی دارد از جمله این گزینه هاست. به علاوه سیستم کاهش صوت که از اسپیکر ها برای کاهش اصوات ناخواسته استفاده می کند نیز از جمله متعلقات جذاب این مدل است. برای راهیابی بهتر هم لکسوس LS از یک سیستم قوی برخوردار است که دائما در حال آپدیت است.

همانطور که می دانید تمام نسخه های لکسوس LS برخوردار از سیستم امنیتی لکسوس به همراه سیستم جلوگیری از سقوط، سیستم تشخیص عابر پیاده، کروز کنترل دارای رادار دینامیک، چراغ های نوربالای اتوماتیک، سیستم قرارگیری بین خطوط و هشدار عبور از خطوط از جمله خصوصیات دیگر LS خواهد بود. همچنین خریداران می توانند یک پکیج خاص که شامل سیستم هشدار عابر پیاده، سیستم کمک فرمانپذیری، هشدار تصادف جانبی، هشدار ترافیک عبوری در مقابل، سیستم کمکی تشخیص تابلوهای جاده ای و ردیابی خطی می شود که در شرایطی که خطوط جلده موجود نباشد، خودروی جلویی را دنبال می کند.

برای جلوگیری از برخورد با موانع هنگام پارک، لکسوس نمایش پانورامیک جدیدی در LS 2018 خود قرار داده است. این مانیتور با استفاده از دوربین های اطراف خودرو، دید واضحی به راننده می دهد تا خطاهایی که به هنگام پارک کردن اتفاقا می افتد را کم می کند. سیستم دید از بالا نیز برای لکسوس LS قابل اتصال است.

شاید LS برای عده ای از خریداران با سلیقه ی نوستالژیک کمی بلند به نظر برسد؛ به همین منظور لکسوس با قرار دادن سیستم تعلیق بادی این زمینه را ایجاد کرده است تا ماشین بتواند ۳۰ میلی متر بالاتر بیاید؛ البته این سیستم زمانی قادر به اجراست که ماشین روشن باشد، زمانی که ماشین را پارک می کنید سیستم تنها ۱۰ میلی متر ماشین را بالا می برد.

هنوز قیمت رسمی برای لکسوس LS منتشر نکرده است اما شنیده ها حاکی از این است که برای این افسانه ی نوپا قیمت پایه ۷۵۰۰۰ دلار در نظر گرفته شده است و این یعنی ۸۰۰۰ دلار ارزانتر از سری ۷ ب ام و و ۱۵۰۰۰ دلار ارزانتر از سری S مرسدس بنز!

می گویند تاریخ خودش را تازه می کند، خودش را دوباره تکرار می کند و این شاید در مورد LS نیز صادق باشد. ۳۰ سال بعد از تولد لکسوس LS اصلی و تکان دادن دنیای ماشین های لوکس، مدل ۲۰۱۸ نیز قرار است با در اختیار گذاشتن آپشن های جدید، تحول بزرگی ایجاد کند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *