,

دوئل ب ام و ۵۴۰i و جنسیس G80

دوئل ب ام و 540i و جنسیس G80 - کاربا

برای دهه های متوالی، سری ۵ ب ام و یکی از استاندارترین مدل ها در گروه سدان های اسپرت خاص انتخاب شده است و این جایگاه متعالی قیمت بالای این سری را توجیح می کند!
به همین دلیل است که خیلی ها در آرزوی خریدن مدلی از این خانواده هستند اما از نظر مالی قابلیت خرید ندارد، همین مرحله است که جنسیس براق می شود! این برند لوکس با در اختیار گذاشتن قابلیت ها و خصوصیت های عالی در ازای مبلغ مناسب، گزینه ی مناسبی برای افراد خوش سلیقه است!
شاید در مقایسه با برندهایی مثل کادیلاک یا ولوو، پیشنهاد جالبی نباشد اما وقت آن رسیده است که به قابلیت های این برند لوکس نگاه دقیقتری بیاندازیم و قبول کنیم که شاید بتواند همجوار برندهای طلایی رقابت کند. همانطور که میدانید تولید جنسیس G80 اسپرت تقریبا مقارن شد با تولید ب ام و ۵۴۰i، ولی بی شک با قیمت بسیار پایین تر! البته جنسیس باید تجربیات مختلفی را کسب کند تا بتواند از ب ام و پیشی بگیرد و یا حتی با او در یک رده قرار بگیرد. بیایید مقایسه ای در مورد این ۲ محبوب دنیای خودرو بیاندازیم.

از ب ام و شروع می‌کنیم. نسل جدید سری ۵ کمی از اسپرت بودن خود کم کرده است و مهندسی آن بیشتر به سری بزرگتر و لوکس ۷ شبیه است. همچنین خصوصیات و مشخصات لوکسی کسب کرده است که آن را بیشتر شبیه به برادر بزرگترش می کند!
درب های دارای سیستم soft-close، تودوزی چرم Nappa، تهویه مطبوع  ۴ گانه، پخش کننده ی عطر، پرده ی پنجره های عقب، فرمان دارای گرم کن و صندلی های جلوی دارای ماساژور و گرم کن و تهویه از خصوصیاتی است که می توانیم از آنها نام ببریم. به علاوه کابین بخش های پوشیده از سرامیک دارد که همه چیز را چند برابر لوکس و گران نشان می دهد! همچنین داخل کابین فضای زیادی برای مسافران و بار وجود دارد به شکلی که به هیچ عنوان نمی توانید کسی را در داخل کابین این مدل به صورت مچاله شده فرض کنید!

سیستم هات اسپات موبایل، شارژر بی سیم و پورت USB برای شارژ نیز خصوصیات تکنولوژی این مدل است. به علاوه افرادی که گوشی موبایل Apple دارند می توانند از سیستم CarPlay به صورت بی سیم استفاده کنند؛ لازم به ذکر است بدانید که ب ام و اولین کمپانی خودروسازی است که از تکنولوژی اتصال بی سیم گوشی هوشمند به ماشین حمایت کرد. سیستم سرگرمی و هد آپ که برای این ۵۴۰ در نظر گرفته شده است علاوه بر رزولوشن بالا از محتویات خوبی بهره برده است. سیستم iDrive نیز با منوی راحت تر و وضوح بهتر برای این مدل به روز رسانی شده است.
البته خصوصیاتی نیز در این مدل وجود دارد که کمی حیله گرانه به نظر می رسد. مثلا سیستم رسانه ای آن از طریق قابلیت کنترل شدن دارد! صفحه نمایش لمسی نیز با اینکه در حالت ثابت خیلی به درد بخور است اما کلید چرخنده ای هم دارد که پد لمسی برای نوشتن هم دارد. سیستم  تشخیص ۳ بعدی هم آنقدر که به نظر می رسد کاربردی نیست.

به محض اینکه رانندگی با سری ۵۴۰ را امتحان کنید حتما اعتراف خواهید کرد که واقعا خودروی فوق العاده ای را سوار شدید. در زیر کاپوت این مرد جذاب، موتور توربوشارژ ۳ لیتری ۶ سیلندر پنهان است که چیزی برابر با ۳۳۵ اسب بخار انرژی خروجی و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور رها می کند. این موتور در کنار گیربکس ۸ سرعته ی اتوماتیک و سیستم تمام چرخ متحرک xDrive ترکیب افسانه ای را ایجاد کرده است؛ حتی تکنولوژی ماشین با کمک دیتای GPS به انتخاب دنده ها کمک می کند و در صورتی که ماشین در حال استفاده از گیربکس تطبیق پذیر باشد، حالت رانندگی تطبیق پذیر قادر است که جاده ی پیش رو را پیش بینی کند و ماشین را طوری پیش ببرد که شایسته ی یک خودروی لوکس است.
حالت های مختلفی برای رانندگی وجود دارد که با تنظیم پارامترهای مختلف می توان از آنها به خوبی استفاده کرد. موتور قدرتمند استفاده شده در ۵۴۰ به ماشین این توانایی را می دهد که در ۵ ثانیه به سقف سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.
نباید از قلم بیافتد که این مدل از سیستم هشدار خروج از خطوط و کروز کنترل تطبیقی نیز برخوردار است که با این خصوصیات، یک مسافت طولانی شبیه به قدم زدن در یک پارک برایتان راحت می شود. همچنین دوربین های تشخیص ترافیک و مانیتور نقطه ی کور امنیت بیشتری را در اختیارتان قرار می دهد.

نشستن داخل جنسیس و روبه رو شدن با تمام متعلقات آن تجربه ی هیجان انگیزی است. شاید همین متعلقات بتواند کمک کند تا جنسیس قهرمان دنیای صنعت ( ب ام و سری ۵) را شکست دهد.
در زیر پوسته ی کاپوت این مدل، موتور ۳.۳ سیلندر توربوشارژ ۶ سیلندری وجود دارد که ۳۶۵ اسب بخار توان خروجی و ۵۰۹ نیوتن متر گشتاور آزاد می کند؛ موتور تصفیه شده است و پاسخ گویی قبل توجهی دارد؛ همان چیزی که همیشه دنباش بودید. ظاهرا از این نظر که از ب ام و قوی تر به نظر می رسد. این موتور قوی با یک گیربکس ۸ سرعته ی اتوماتیک متصل شده است که از قضا مانند ب ام و دارای سیستم اتصال به GPS برای تعویض دنده ها و بهبود مصرف سوخت است.
اما از نظر کنترل، کمی امتیاز پایین تری به آن می دهیم چرا که وزن این مدل ۲۷۲ کیلوگرم بیشتر از ب ام و ۵۴۰ است و همین وزن تاثیر به سزایی در رانندگی دارد. شاید همین وزن بیشتر باعث شده تا ماشین کمی بزرگتر، محکمتر اما جدی تر و چند منظوره باشد.
در داخل کابین همه چیز کامل به نظر می رسد و دوربین های غیرکاربردی اما حسرت برانگیز ب ام و را ندارد.  در عوض هم طول ماشین و هم فضای زیر پایی صندلی های جلو بیشتر است. اما در مورد فضای زیرپایی صندلی های عقب، ب ام و در درجه ی اول قرار میگیرد.

تزیینات در جنسیس بسیار گرانقیمت به چشم می آیند؛ قسمت هایی که به فیبر کربن مزیین شده اند ظاهری رویایی به داخل کابین داده اند. اگر اخیرا داخل ماشین های جدید هیوندای را دیده باشید، قطعا شباهت هایی را با این مرد کره ای در آن میبینید.
سانروف طراحی شده برای جنسیس که با بزرگ بودنش به دلباز شدن فضای داخل کابین کمک می کند برای خیلی ها یکی از جذاب ترین نکات ظاهری این برند محسوب می شود. به علاوه باید به فرمان دارای گرم کن، صندلی های دارای گرم کن و تهویه و سیستم صوتی با ۱۷ اسپیکر نیز اشاره کنیم.
مانند ب ام و، در جنسیس نیز تکنولوژی امنیتی و کمک رانندگی وجود دارد؛ حضور سیستم کروز کنترل تطبیقی که در ترافیک قادر است به صورت کامل ماشین را متوقف کند، صفحه نمایش لمسی، سیستم هشدار عبور از خطوط، سیستم مانیتورینگ نقطه ی کور و هشدار ترافیک پشت گویای این بهره مندی است!
از نظر مشخصات فنی شباهت زیادی به ب ام و دارد اما قطعا مثل ب ام و نمی تواند اینقدر بدرخشد. شاید اگر فقط آن را یک ماشین لوکس ساده صدا کنیم خیلی مناسب تر باشد.

بیایید کمی در مورد قیمت گذاری بحث کنیم؛ قیمتی که برای مدل دیفرانسیل عقب جنسیس قرار داده شده است چیزی بالاتر از ۵۵۰۰۰ دلار و برای تمام چرخ متحرک آن ۲۵۰۰ دلار مبلغ مازادی باید پرداخت شود. این مسئله را در نظر بگیرید که نیازی نیست مبلغ اضافی دیگری برای هیچ پکیجی پرداخت کنید و حتی انتخاب رنگ های متنوع بدنه نیز هیچ هزینه ای ندارد.

سری ۵ ب ام و اما فراز و فرودهای مختلفی در میزان قیمتش داشته است. قیمت سری ۵ با کامل ترین تجهیزات بیش از ۷۰۰۰۰ دلار است، اما قیمت مدل ۴ سیلندر پایه از ۵۲۱۹۵ دلار شروع می شود.

قطعا با خودتان می گویید جنسیس با مشخصات و قیمت مناسبی که دارد گزینه ی بهتری است اما اگر یک بار پشت فرمان ب ام بنشینید، نمیتوانید ترکیب تکنولوژی و لوکس بودن که در این مدل به زیبایی مشهود است را فراموش کنید چرا که یک سر و گردن از جنسیس سرتر است.  البته اگر قیمت از مشخصات فنی برای شما مهم تر است پس حتما جنسیس را انتخاب درستی است. جنسیس تقریبا ۸۵ درصد کارایی ب ام و را دارد. انتخاب با شماست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *