,

مقایسه دو شاسی‌بلند پرطرفدار، تویوتا راو ۴ یا هیوندای سانتافه

مقایسه دو شاسی‌بلند پرطرفدار، تویوتا راو 4 یا هیوندای سانتافه - کاربا

کاملاً واضح است که خودروهای کراس اوور یا به‌اصطلاح شاسی‌بلند به یکی از پرطرفدارترین کلاس‌های حال حاضر بازار ایران تبدیل‌شده است. نکته‌ی جالب اینجاست که شرایط بازار به‌گونه‌ای شده که حتی خودروهایی که در کلاس‌های مختلفی قرار دارند نیز ازنظر قیمتی به رقیب هم تبدیل می‌شوند و به رقابت تنگاتنگ می‌پردازند. مثال این مورد را می‌توان رقابت دو خودروی پرطرفدار و خوش فروش تویوتا راو ۴ و هیوندای سانتافه دانست. هیوندای سانتافه به‌عنوان یک خودروی کراس اوور میان سایز و تویوتا راو ۴ به‌عنوان یک خودروی کراس اوور نسبتاً کوچک در بازه‌ی قیمتی ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان قراردارند که قصد داریم ببینیم آیا خرید کراس اوور کوچک‌تر ژاپنی ارزش خرید بیشتری دارد و یا کراس اوور بزرگ‌تر کره‌ای، با ما همراه باشید.

طراحی

طراحی هیوندای سانتافه

مقایسه دو شاسی‌بلند پرطرفدار، تویوتا راو 4 یا هیوندای سانتافه - کاربا

هیوندای سانتافه مشخصاً از سبک طراحی این کمپانی بهره می‌برد که پیشرفت بسیار قابل‌توجهی نسبت به نسل قبل داشته و از طراحی زیبا، جذاب و دوست‌داشتنی استفاده می‌کند.

یکی از مواردی که از مشخصه‌های اصلی هیوندای به‌حساب می‌آید جلوپنجره‌ی ۶ ضلعی کرومی می‌باشد که در کنار چراغ‌های نسبتاً بزرگ کشیده، مه شکن‌ها و سپر زیبا و هماهنگ در نمای جلوی خودرو خودنمایی می‌کند.

شاید تنها ایرادی که بتوان به طراحی هیوندای سانتافه گرفت نشستن گرد کهنگی بر طراحی این خودرو که در سال ۲۰۱۲ انجام‌شده بود دانست. چراکه سایر محصولات این کمپانی همه به‌روز شده‌اند و به نظر دیگر وقت آن رسیده که هیوندای دستی نیز به سر و روی سانتافه بکشد. که البته چندیست خبرهایی از نسل جدید این خودرو با طراحی کاملاً جدید و احتمالاً شبیه به هیوندای کونا به گوش می‌رسد و تاریخ رونمایی آن چندان دور به نظر نمی‌رسد.

طراحی تویوتا راو ۴

مقایسه دو شاسی‌بلند پرطرفدار، تویوتا راو 4 یا هیوندای سانتافه - کاربا

 

در طرف مقابل تویوتا راو۴ قرار می‌گیرد که تقریباً به‌تازگی این کمپانی ژاپنی دستی به سر روی آن کشیده و نسخه‌ی فیس لیفت راو ۴ را روانه‌ی بازار کرده که در ایران نیز به فروش می‌رسد.

تویوتا راو ۴ فیس لیفت از چهره‌ای به‌روز، جذاب و زیبا برخوردار است که با چراغ‌ها، جلوپنجره و چراغ‌های دی لایت جدید که در آن به‌کاررفته چهره‌ای به‌مراتب جذاب‌تر از قبل به خودرو بخشیده است. این سبک طراحی چراغ‌های جلو و خط باریکی که بین آن‌ها کشیده شده است در عضو نسبتاً جدید و کوچک‌تر خانواده‌ی تویوتا یعنی C-HR نیز استفاده‌شده است.

باوجوداینکه می‌توان گفت تا حدی غبار کهنگی بر طراحی هیوندای سانتافه حس می‌شود ولی به‌طورکلی ازنظر طراحی ظاهری هر دو خودرو را می‌توان زیبا و جذاب دانست و بیشتر به سلیقه‌ی هر فرد برمی‌گردد که کدام را بیشتر بپسندد.

فضای کابین

فضای کابین هیوندای سانتافه

مقایسه دو شاسی‌بلند پرطرفدار، تویوتا راو 4 یا هیوندای سانتافه - کاربا

با ورود به کابین هیوندای سانتافه با فضایی نسبتاً جادار روبرو هستیم که به لطف وجود ردیف سوم، این خودرو به‌اصطلاح ۷ سرنشین می‌باشد. اجزای داخل کابین از نسبتا کیفیت قابل‌قبولی برخوردار هستند ولی بااین‌حال در برخی قسمت‌ها از پلاستیک نه‌چندان باکیفیت نیز استفاده‌شده که کمی از جذابیت داخل کابین را کاهش داده است.

فضای کابین برای سرنشینان جلو و ردیف دوم مناسب و راحت است به‌صورتی که به لطف فاصله‌ی محوری ۲۷۰۰ میلی‌متری حتی برای افراد نسبتاً قدبلند نیز مشکلی برای فضای پا و سر وجود ندارد. اما ردیف سوم کاملاً متفاوت است و خصوصاً ازنظر فضای پا برای سرنشینان بزرگ‌سال کافی نمی‌باشد و بیشتر می‌توان برای کودکان از آن استفاده کرد و یا نهایت برای مسیرهای کوتاه و داخل شهر کاربرد دارد.

فضای کابین تویوتا راو ۴

مقایسه دو شاسی‌بلند پرطرفدار، تویوتا راو 4 یا هیوندای سانتافه - کاربا

با ورود به کابین تویوتا راو ۴ با فضایی نسبتاً ساده‌ای روبرو هستیم ولی بااین‌حال کابین این خودرو از فضایی زیبا و جذاب برخوردار است که استفاده از چرم بر روی داشبور و آلومینیوم در برخی از قسمت‌ها جذابیت آن را دوچندان کرده است.

کیفیت متریال استفاده‌شده در تویوتا راو ۴ مناسب و قابل‌قبول‌تر از سانتافه به نظر می‌آید و نکته‌ای که قابل‌توجه است دوام و کیفیت مثال‌زدنی خودروهای ژاپنی می‌باشد که این خودرو قطعاً از این قاعده مستثنا نخواهد بود.

فضای کابین برای سرنشینان مناسب و کافی می‌باشد ولی این خودرو بافاصله‌ی محوری ۲۶۶۰ میلی‌متری خود در مقایسه با هیوندای سانتافه از فضای کمتری برای سرنشینان برخوردار است که ازاین‌رو هیوندای سانتافه برای افرادی که خواستار فضای کابین بیشتری می‌باشند انتخاب مناسب‌تری می‌باشد.

مشخصات فنی

مشخصات فنی هیوندای سانتافه

مقایسه دو شاسی‌بلند پرطرفدار، تویوتا راو 4 یا هیوندای سانتافه - کاربا

هیوندای سانتافه‌ای که در حال حاضر توسط کرمان موتور عرضه می‌شود دارای پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه  GDIمی‌باشد که می‌تواند ۱۸۸ اسب بخار را در ۶۳۰۰ دور بر دقیقه و ۲۴۶ نیوتن متر را در ۴۲۵۰ دور بر دقیقه تولید کند.

هیوندای سانتافه در دو مدل دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل عرضه‌شده است که این قدرت ۱۸۸ اسب بخار را به‌وسیله‌ی جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته خودکار به چرخ‌های جلو و یا هر ۴ چرخ منتقل می‌کند که البته هر دو مدل در بازار ایران موجود هستند.

وزن مدل دو دیفرانسیل هیوندای سانتافه ۱۶۸۳ کیلوگرم اعلام‌شده است و مصرف سوخت ترکیبی آن ۹.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌باشد. بد نیست بدانید که شتاب ۰ تا ۱۰۰ رسمی این خودرو در شرایط استاندارد ۱۰.۵ ثانیه اعلام‌شده است.

در کل اگر تجربه‌ی رانندگی با هیوندای سانتافه را داشته باشید می‌دانید که نمی‌توان انتظار شتاب و سرعت بالایی از هیوندای سانتافه‌هایی که به بازار ایران راه‌یافته است را داشت، ولی بااین‌حال در حد مصارف داخل شهری و برای خانواده‌ها می‌تواند پاسخگو باشد.

مشخصات فنی هیوندای سانتافه

 

مشخصات فنی تویوتا راو ۴

مقایسه دو شاسی‌بلند پرطرفدار، تویوتا راو 4 یا هیوندای سانتافه - کاربا

تویوتا راو ۴ با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲.۵ لیتر عرضه‌شده است که می‌تواند ۱۷۷ اسب بخار را در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و ۲۳۳ نیوتن متر را در ۴۱۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. این خودروی ۱۵۸۰ کیلوگرمی از جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته ی خودکار تیپترونیک بهره می‌برد. لازم به ذکر است که تویوتا راو ۴ نیز از سیستم دو دیفرانسیل بهره می‌برد.

مصرف سوخت تویوتا راو ۴ به‌صورت ترکیبی ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌باشد که مصرفی به‌مراتب پایین‌تری از هیوندای سانتافه به‌حساب می‌آید و یک نکته مثبت برای این خودرو می‌باشد.

تویوتا شتاب رسمی راو ۴ را در شرایط استاندارد ۹.۷ ثانیه اعلام کرده است و در عمل نیز عملکرد بهتری نسبت به هیوندای سانتافه دارد و از شتاب و سرعت کاملاً بالاتری برخوردار است که برگ برنده‌ای برای آن محسوب می‌شود.

مشخصات فنی تویوتا راو ۴

تجهیزات

تجهیزات هیوندای سانتافه

مقایسه دو شاسی‌بلند پرطرفدار، تویوتا راو 4 یا هیوندای سانتافه - کاربا

 

هیوندای سانتافه ازنظر سطح تجهیزات بسیار کامل و به‌روز می‌باشد و در مدل فول یکی از بهترین‌ها در کلاس خود به‌حساب می‌آید. مدل فول این خودرو دارای تجهیزاتی همچون کی لس و استارتر، حالت رانندگی ۳ حالته، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC)، سیستم کنترل ترمز در سراشیبی (DBC)، سیستم کنترل ضد هرز گرد چرخ‌ها (TCS)، اتوهولد، سقف پانوراما، مجهز به ۱۱ ایربگ، نگه دارنده بین خطوط، هشدار ترافیک عبوری از پشت، گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها، ترمز پارک الکترونیکی ، سیستم پارک خودکار هوشمند، پرده‌های جانبی درب‌های عقب، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، آینه‌ی الکتروکرومیک، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، رینگ‌های آلومینیومی ۱۹ اینچی، چراغ‌های زنون و LED جلو، چراغ‌های LED عقب، نمایشگر ۸ اینچی لمسی دارای ۶ بلندگو، سیستم تهویه خودکار دوگانه، درب صندوق‌عقب برقی، سیستم تشخیص و هشدار نقاط کور (BSD)، سیستم هشدار فشار باد چرخ‌ها (TPMS)، سیستم پایداری الکترونیک (ESC)، دوربین دید عقب، گرم‌کن فرمان، گردش خودکار چراغ‌های جلو (SBL)، سنسور نور، سنسور باران، محفظه خنک نگه‌دارنده و چراغ شور می‌باشد.

 

تجهیزات تویوتا راو ۴

مقایسه دو شاسی‌بلند پرطرفدار، تویوتا راو 4 یا هیوندای سانتافه - کاربا

در بحث تجهیزات به‌کاررفته در خودرو، تویوتا راو ۴ در مقابل هیوندای سانتافه هیچ حرفی برای گفتن ندارد و در این بخش برنده‌ی بی‌چون‌وچرا سانتافه می‌باشد.

از تجهیزاتی که در تویوتا راو ۴ به‌کاررفته می‌توان به مواردی همچون : سيستم ترمز ضد قفل (ABS)، سيستم توزيع الكترونيكي نيروي ترمز (EBD)، سيستم كمكي ترمز (BAS)، سيستم كنترل پايداري خودرو (VSC)، سيستم كنترل لغزش خودرو بر روي سطوح لغزنده (TRC)، كروز كنترل، کی لس و استارتر، سيستم كنترل اتوماتيك سرعت در سرپائینی (DAC)، سيستم كنترل اتوماتيك سرعت در سربالایی  (HAC)، سنسور پارك عقب و جلو، دوربين عقب، ۶ کیسه هوا، مانيتور ۷ اينچي لمسی، سيستم تهويه مطبوع اتوماتيك باقابلیت تنظيم دوگانه، آینه‌ی الکتروکرومیک، چراغ‌های روشنايي در روز، سنسور نور، سیستم تنظیم اتوماتیک نور چراغ‌های جلو، سان روف و درب صندوق‌عقب برقی می‌توان اشاره کرد.

جمع‌بندی

انتخاب بین هیوندای سانتافه و تویوتا راو ۴ کار چندان راحتی نیست چراکه هرکدام برتری‌هایی نسبت به دیگری دارند و در نوبه‌ی خود انتخاب مناسبی می‌باشد. علاوه بر این دو خودرو، بد نیست یادی هم بکنیم از کیا سورنتو، رنو کولیوس، نیسان X-TRAIL و خودرویی که به‌زودی توسط کیان موتور وارنا در ایران عرضه می‌شود یعنی بورگوارد BX7 که تقریباً در این رده قرار می‌گیرند.

تویوتا راو ۴ را می‌توان خودرویی زیبا و جذاب دانست که از فضای کابینی باکیفیت‌تر، شتاب و سرعت به‌مراتب بهتر و البته دوام بیشتر و استهلاک پایین‌تر برخوردار است. در طرف مقابل نیز هیوندای سانتافه را می‌توان خودرویی زیبا و دوست‌داشتنی دانست که از فضای کابین بزرگ‌تر با ظرفیت ۷ سرنشین و موردی که برای مردم ایران از نکات بسیار مهم یک خودرو محسوب می شود یعنی  تجهیزات و امکاناتی به‌مراتب بهتر و به‌روزتر بهره می‌برد.

در حال حاضر تویوتا راو ۴ را ایرتویا باقیمت ۲۵۸ میلیون تومان به فروش می‌رساند و هیوندای سانتافه نیز بسته به سطح تجهیزاتی که در آن به‌کاررفته است از ۱۸۰ تا ۲۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. قابل‌ذکر است که به دلیل پرطرفدار بودن این خودروها، هر دو از بازار دست‌دوم خوب و نسبتاً پرطرفداری برخوردار هستند.

برای خواندن بررسی اختصاصی کاربا از هیوندای سانتافه اینجا را کلیک کنید.

مشخصات فنی
مدلهیوندای سانتافهتویوتا راو ۴
حجم موتور (CC)۲۴۰۰۲۵۰۰
قدرت موتور (دور در دقیقه/اسب بخار)۱۸۸۱۷۷
حد اکثر گشتاور (دور در دقیقه/نيوتن متر)۲۴۶۲۳۳
تعداد سیلندر۴۴
تعداد سوپاپ۱۶۱۶
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)۹.۴۹
جعبه دنده ۶ سرعته خودکار ۶ سرعته خودکار
ظرفیت باک (لیتر)۶۴۶۰
وزن (کیلو گرم)۱۶۸۳۱۵۸۰
شتاب رسمی۱۰.۵۹.۷
قیمت۱۸۰-۲۷۰۲۵۸
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *