, ,

بررسی نیسان جوک در تهران، متمایز به تعبیر ژاپنی

پس از موفقیت‌های برند ژاپنی و خوش‌نام نیسان در بازار ایران با مدل‌های محبوبی همچون پاترول، قشقایی، رونیز، مورانو، ماکسیما و تیانا، نیسان به‌طور کامل به‌عنوان برندی قابل‌اعتماد و بادوام شناخته شد و روزبه‌روز به محبوبیت آن نیز بین مردم افزوده شد اما متأسفانه به دلیل تحریم‌های انجام‌شده همکاری نیسان و پارس‌خودرو پایان یافت و از حضور این برند خوش آوازه در بازار ایران محروم شدیم البته اگر وانت نیسان آبی را که با نام جونیور چیزی نزدیک به نیم قرن پیش تولید می‌شد و همچنان در ایران تولید و عرضه می‌شود را در نظر نگیریم! مسلماً مناطق آزاد از این قاعده مستثنا بودند و در این مناطق شاهد حضور پررنگ این برند ژاپنی با مدل‌های محبوبی همچون نیسان جوک بودیم.

حال پس از گذشت چند سال از این موضوع با امضای توافق‌نامه برجام، شرکت جهان نوین آریا به‌عنوان نمایندگی رسمی نیسان، چند وقتی است که دو مدل محبوب و دوست‌داشتنی نیسان جوک و ایکس تریل را به بازار ایران وارد کرده که با استقبال بسیار گسترده‌ای نیز روبرو شده است. حال با فرصتی که در اختیار تیم کاربا قرار گرفت قصد داریم تا به بررسی نیسان جوک این کراس اوور جذاب و دوست‌داشتنی بپردازیم با ما همراه باشید.

بررسی نیسان جوک در تهران - کاربا نیسان جوک

تاریخچه نیسان جوک

برای نیسان جوک مانند بررسی قبل که در کاربا خواندیم یعنی هیوندای ولوستر، نمی‌توان تاریخچه‌ی خاصی بیان کرد چراکه این خودرو نیز در چرخه‌ی تولید اولین نسل خود به سر می‌برد و پیشینه‌ی چندان خاصی به دنبال ندارد اما به‌رسم همیشگی کاربا نگاهی نیز به این بخش می‌اندازیم.

برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ نیسان از طرح مفهومی جوک با نام Qazana رونمایی کرد ولی مدل تولیدی نیسان جوک با کد اتاق F15 در ماه مارس سال ۲۰۱۰ در نمایشگاه بین‌المللی ژنو و در همان سال در نمایشگاه بین‌المللی خودروی نیویورک برای بازار آمریکای شمالی به‌عنوان مدل ۲۰۱۱ رونمایی شد.

نیسان در ۹ ژوئن ۲۰۱۰ در همان ابتدای فروش جوک، موفق شد تا ۱۰،۹۴۳ دستگاه از این خودرو را تنها در ژاپن به فروش برساند درصورتی‌که پیش‌بینی نیسان تنها ۱،۳۰۰ دستگاه بود! تا ۵ اکتبر سال ۲۰۱۰ نیز فروش این خودرو در بازار ژاپن تا ۲۰،۰۰۰ هزار دستگاه افزایش یافت، درحالی‌که آمارهای بازار اروپا با ۳۰،۰۰۰ دستگاه و آمریکا با ۱۷،۵۰۰ دستگاه نیز به‌طور قابل‌توجهی بیش از انتظارات بود. نیسان جوک در بازار ایران نیز مانند دیگر بازارها در ابتدا در مناطق آزاد و حال حاضر در تمام کشور از محبوبیت و فروش خوبی برخوردار شده که دور از ذهن نبود.

این فروش بسیار بالا برای نیسان جوک باعث شد تا این کمپانی ژاپنی حداقل فعلاً تصمیمی برای عرضه‌ی نسل جدید این خودرو نداشته باشد و تنها به تغییرات جزئی در نمای ظاهری خودرو در نمایشگاه بین‌المللی خودروی ژنو سال ۲۰۱۴ بسنده کند که این امر موجب انتقاد برخی افراد نیز شد.

این خودرو در بازار جهانی به حدی سر و صدا کرد که خودروهایی مانند تویوتا CHR، هیوندای کونا و کیا استونیک به صورت مستقیم برای پایین کشیدن بازار این خودرو طراحی و تولید شدند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که نیسان جوک در بازار چین با نام اینفینیتی ESQ که برند لوکس نیسان است عرضه می‌شود که به‌جز لوگوهای روی خودرو تفاوت چندانی با مدل اصلی ندارد.

بررسی نیسان جوک در تهران - کاربا نیسان جوک
طراحی بیرونی نیسان جوک

نیسان جوک با ابعادی نزدیک به سانگ یانگ تیوولی و یا رنو کپچر، در کلاس خودروهای کراس اوور کامپکت قرار می‌گیرد که با چهره‌ای کاملاً متفاوت و منحصربه‌فرد نسبت به سایر خودروها ظاهرشده. طراحی عجیب و متفاوتی که باعث شده تا با نگاه به آن یا عاشقش شوید و یا از آن متنفر باشید! کمتر فردی را می­توان پیدا کرد که بی‌تفاوت نسبت به این خودرو از آن بگذرد.

در نمای جلوی نیسان جوک چراغ‌های اصلی به‌صورت گرد درجایی که در اکثر خودروهای عادی چراغ‌راهنما قرار دارد تعبیه‌شده و چراغ‌های روشنایی روز نیز به‌صورت برآمده و هماهنگ با چراغ‌های عقب در جایی که چراغ‌های اصلی در دیگر خودروها  قرار می‌گیرد تعبیه‌شده که در کنار جلوپنجره‌ای که شبیه به لبخند سرتاسر سپر کشیده شده است، خاص‌ترین و متفاوت‌ترین بخش طراحی را رقم‌ می­زند.

در نمای کناری نیسان جوک اسپرت با رینگ‌های ۱۸ اینچی روبرو هستیم که در مدل های اسکای پک و پلاتینیوم جای خود را به رینگ‌های ۱۷ اینچی داده است. بر روی درب‌های عقب، برخلاف درب­های جلو خبری از دستگیره نیست چراکه مانند نیسان رونیز، آلفارومئو جولیتا و یا هیوندای ولوستر دستگیره‌ها به‌صورت مخفی به بالای درب‌ها، کنار پنجره انتقال‌یافته است. این امر در کنار شیب سقف که شبیه به خودروهای کوپه و خصوصاً خودروی فوق‌العاده‌ی نیسان GTR در قسمت انتهایی به سمت پایین کشیده شده است باعث شده تا با نگاه به خودرو در ۲ و یا ۴ درب بودن آن کمی شک کنید که بخش دیگری از سنت‌شکنی طراحی نیسان برای جوک محسوب می­شود. از طرفی نیز گلگیرهای پف‌کرده با خطوط منحنی باعث شده تا چهره‌ی خودرو اسپرت تر و حجیم‌تر جلوه کند.

عقب خودرو نیز کاملاً هماهنگ با نمای کلی خودرو، با چاشنی کمتر خاص بودن و متفاوت بودن طراحی و پرداخته‌شده است که با نگاه به آن چراغ‌های برآمده‌ی L مانند بیشترین چیزی است که نظر شما را جلب می‌کند.

بررسی نیسان جوک در تهران - کاربا نیسان جوک

فضای داخل نیسان جوک

در طراحی داخلی نیسان جوک کمی از طراحی موتورسیکلت‌های اسپرت الهام گرفته‌شده که با حال و هوای بیرونی اسپرت خودرو هماهنگی دارد. برای زیبایی و سرزنده‌تر بودن فضای داخلی خودرو، بسته به رنگ بیرونی، از رگه‌های مانند قرمز و یا زرد اطراف پنل‌ها، دسته‌دنده، روی درب­ها و نگه‌دارنده لیوان استفاده‌شده که جلوه‌ی خاصی به فضای کابین بخشیده است.

طراحی ادوات و تجهیزات داخل کابین کاملاً دارای ارگونومی می‌باشد که استفاده از آن‌ها را ساده کرده است ولی راستش را بخواهید فضای کابین نیسان جوک باوجود استفاده از رنگ‌های شاد، آن‌چنان‌که چهره‌ی بیرونی خودرو شما را شگفت‌زده کرده خصوصاً در بسیاری از قسمت‌ها که از پلاستیک استفاده‌شده شما را به وجد نمی‌آورد! شاید بیشترین قسمتی که در نمای داخلی خودرو شما را جذب کند طراحی غربیلک فرمان و پشت آمپر باشد چراکه هماهنگ با حال و هوای کلی خودرو اسپرت و جوان‌پسند طراحی‌شده است.

فضا برای سرنشینان جلوی نیسان جوک کاملاً راحت و جادار می‌باشد. صندلی‌ها به‌صورت منحصربه‌فرد و اسپرت طراحی‌شده و بدن شما را کاملاً در بر می‌گیرد که در مواقع مانورها و تغییر مسیرهای شدید کاملاً قابل احساس است.

این خودرو به‌اصطلاح ۵ سرنشینه می‌باشد ولی در عمل، فضای صندلی‌های عقب برای ۳ نفر بزرگ‌سال به‌هیچ‌عنوان کافی و راحت نمی‌باشد و نهایت برای ۲ سرنشین فضا باشد از طرفی نیز به دلیل نوع طراحی خودرو، سرنشینان عقب دید چندان خوبی به اطراف نیز ندارند.

فضای بار نیسان جوک کم و کاملاً در حد یک خودروی هاچ بک مانند پژو ۲۰۶ می‌باشد و فقط برای خانواده‌های کم‌جمعیت و داخل شهر مناسب است! علاوه بر فضای بار روتین خودروها در جوک یک محفظه کوچک مخفی نیز تعبیه‌شده که محل قرار گرفتن لوازم ضروری و خارج از دید می‌باشد. این خودرو در حالت عادی دارای فضای بار ۲۹۷ لیتری می‌باشد که در صورت خواباندن صندلی‌های عقب این فضا به ۱۰۱۶ لیتر ارتقا پیدا می‌کند.
بررسی نیسان جوک در تهران - کاربا نیسان جوک

مشخصات فنی و تجربه­ی رانندگی نیسان جوک

نیسان جوک توسط شرکت جهان نوین آریا در ۳ تیپ مختلف به بازار ایران عرضه می‌شود که شامل اسکای پک، پلاتینیوم و اسپرت می­باشد.مدل اسکای پک و پلاتینیوم ازنظر مشخصات فنی هیچ تفاوتی باهم ندارند و تنها تفاوت این دو مدل در سطح تجهیزات و امکانات رفاهی که در آن‌ها به‌کاررفته است می­باشد.

در زیر درپوش موتور نیسان جوک اسکای پک و پلاتینیوم پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجم ۱۵۹۸ سی‌سی تنفس طبیعی قرارگرفته است که می‌تواند ۱۱۷ اسب بخار را در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۵۸ نیوتن متر را در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند که نسبت به جثه و وزن ۱۲۰۳ کیلوگرمی این خودرو نباید انتظار چندان بالایی از آن داشت ولی در کل به نظر برای مصارف داخل شهر و خانواده بد نیست.

این ۱۱۷ اسب بخار توسط جعبه‌دنده‌ی CVT-Xtronic به چرخ‌های جلو انتقال می­یابد و به بیان نیسان می‌تواند ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۱۱.۵ ثانیه طی کند و به حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
و اما می‌رسیم به مدلی که در حال تست آن هستیم یعنی نیسان جوک اسپرت. این مدل برای افرادی که خواهان قدرت و شتاب بیشتر هستند طراحی‌شده و از پیشرانه­ی ۱۶۱۸ سی‌سی با توربوشارژ و سیستم تزریق مستقیم سوخت استفاده می­کند . این پیشرانه‌ی توربوشارژ می‌تواند ۱۹۰ اسب بخار را در ۵۶۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر را در ۱۶۰۰ تا ۵۲۰۰ دور بر دقیقه تولید ­کند. مدل اسپرت نیز از همان جعبه‌دنده‌ی CVT-Xtronic بهره می‌برد ولی با این تفاوت که قدرت موتور به هر ۴ چرخ با سیستم توزیع متغیر گشتاور انتقال می­یابد. به بیان نیسان در مدل اسپرت، شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۸.۱ ثانیه و حداکثر سرعت به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ارتقا یافته است.

در کنار حجم باک ۴۶ لیتری نیسان جوک به لطف جعبه‌دنده‌ی CVTمصرف سوخت ترکیبی مدل‌های اسکای پک و پلاتینیوم ۶.۳ لیتر در هر صد کیلومتر و مدل اسپرت ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام‌شده است.

و حالا می‌رسیم به تجربه‌ی رانندگی با نیسان جوک اسپرت. دکمه‌ی استارت را فشار می‌دهیم و جعبه‌دنده‌ی ضریب پیوسته یا همان CVT را در حال D می‌گذاریم و شروع به حرکت می‌کنیم. رانندگی نرم و راحت می‌باشد و می‌توان گفت داخل کابین نسبتاً ساکت و آرام است. استفاده از سیستم فرمان الکترونیکی که مجهز به سیستم خودکار تنظیم حساسیت با توجه به‌سرعت خودرو می­باشد باعث شده تا حس خوبی به شما منتقل شود. از طرفی نیز  فرمان پذیری و هندلینگ خوب خودرو در کنار عملکرد سیستم ترمزهای دیسکی هر چهارچرخ در مدل اسپرت کاملاً قابل‌قبول است و حس اطمینان را در شما به وجود می‌آورد. سیستم I-CON نیسان، در این خودرو به سه حالت اکو، نرمال و اسپرت مجهز است که شامل حالت پدال گاز، فرمان و جعبه‌دنده می‌باشد. برای تست شتاب خودرو حالت اسپرت را انتخاب می‌کنیم و پا را روی پدال گاز فشار می‌دهیم اما به دلیل بهره بردن از جعبه‌دنده‌ی ضریب پیوسته و لگ ابتدایی سیستم توربوشارژ تا حس کردن شتاب اصلی خودرو کمی زمان لازم است اما با وارد مدار شدن توربوشارژ، به نسبت کلاس خودرو، نیسان جوک از شتاب خوب و قابل‌قبولی برخوردار است که حداقل برای مصرف داخل شهر راضی‌کننده و لذت‌بخش می­باشد.
بررسی نیسان جوک در تهران - کاربا نیسان جوک

تجهیزات نیسان جوک

نیسان جوک در مدل پایه یا همان اسکای پک از تجهیزاتی همچون کیسه هوای راننده، سرنشین، جانبی و پرده‌ای، سیستم ABS , EBD, ESP، سیستم هشدار فشار باد لاستیک­ها، سیستم کنترل دینامیکی نیسان (NDCS)، ورودی USB و AUX، سیستم  Stop/Start (متناسب با وضعیت جعبه‌دنده)، سیستم تهویه هوای خودکار، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، سانروف پانوراما، چراغ‌های روشنایی روز LED، آینه‌های جانبی جمع ‌شونده برقی و رینگ آلومینیومی ۱۷ اینچی اسپرت می‌باشد ولی مدل پلاتینیوم علاوه بر موارد بالا شامل تجهیزات دیگری همچون موقعیت‌یاب با صفحه نمایشگر ۸/۵ اینچ لمسی، سیستم هشداردهنده خروج از خط، سیستم هشداردهنده نقاط کور، سیستم شناسایی اشیاء متحرک، دوربین دید ۳۶۰ درجه (AVM)، سیستم هوشمند ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، صندلی و دسته صندلی‌های چرم، سنسور نور و باران، گرم‌کن صندلی‌های جلو و چراغ‌های جلو زنون مجهز به چراغ شور می­باشد.

همچنین لازم به ذکر است که مدل اسپرت ازنظر سطح تجهیزات علاوه بر مواردی که برای مدل پلاتینیوم بیان شد دارای سیستم AWD همراه با کنترل دستی و رینگ‌های ۱۸ اینچی متفاوت می‌باشد.

در کل ازنظر تجهیزات، نیسان جوک را می‌توان یک خودروی کاملاً به‌روز دانست که تمام نیازهای شما را خصوصاً در مدل اسپرت برآورده می‌کند و حتی موارد کاربردی همچون دوربین ۳۶۰ درجه را که در کمتر خودرویی در این سطح می‌بینیم در این خودرو وجود دارد.

لازم به ذکر است که نیسان جوک ازنظر ایمنی در بالاترین سطح قرار دارد و همان‌طور که از کمپانی قدرتمندی مانند نیسان انتظار می‌رفت این خودرو، موفق شده تا از سازمان Euroncap 5 ستاره ایمنی را که بالاترین سطح می‌باشد دریافت کند.
بررسی نیسان جوک در تهران - کاربا نیسان جوک

جمع‌بندی

به‌طورکلی نیسان جوک را می‌توان خودرویی ساختارشکن، متفاوت و جوان‌پسند دانست که ازنظر طراحی مسیری کاملاً جدا از خودروهای امروزه را می‌پیماید و از طرفی دارای مزایایی همچون بهره بردن از به‌روزترین و کامل‌ترین تجهیزات در کلاس خود، کیفیت و دوام مثال‌زدنی نیسان، استفاده از پیشرانه‌ی توربوشارژ و سیستم AWD در مدل اسپرت و مصرف سوخت مناسب می‌باشد که خود باعث شده تا این خودرو در بازار جهانی و ایران نیز با استقبال بسیار خوبی روبرو شود. ولی از طرفی نیز علاوه بر چهره‌ای که شاید برخی افراد اصلاً با آن کنار نیایند باید به مواردی  همچون فضای بسیار کم سرنشینان عقب، استفاده‌ی بیش‌ازحد از پلاستیک در کابین و فضای بار کم اشاره کرد.

در حال حاضر شرکت جهان نوین آریا مدل اسکای پک را باقیمت ۱۳۳ میلیون تومان، پلاتینیوم را باقیمت ۱۴۹ میلیون تومان و خودروی بررسی‌شده یعنی اسپرت را با موتور توربوشارژ ۱۷۶ میلیون تومان عرضه می‌کند. نیسان جوک توسط جهان نوین آریا به دو صورت تحویل ۳۰ روزه با پرداخت ۲ مرحله‌ای و تحویل ۵ روزه با پرداخت کامل در زمان ثبت‌نام عرضه می‌شود که در هر دو صورت خودرو به‌صورت پلاک شده تحویل داده می‌شود.

در آخر جا دارد تا از شرکت جهان نوین آریا برای فراهم کردن فرصت تست نیسان جوک برای تیم کاربا تشکر کنیم.

 

بررسی نیسان جوک در تهران - کاربا نیسان جوک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *