,

بررسی هیوندای ولوستر، تنها خودروی ۳ درب بازار ایران!

بررسی هیوندای ولوستر - کاربا هیوندای ولوستر

کمپانی کره‌ای هیوندای همواره یکی از خودروسازان خلاق و توانمند جهان به شمار می‌رود که روزبه‌روز در حال پیشرفت‌های چشمگیر و تولید خودروهای جدید با طراحی و تکنولوژی‌های به‌روز و مدرن می‌باشد . این روزها بازار خودروهای هاچ بک جوان‌پسند نیز داغ و پرطرفدار است که هیوندای ولوستر با طراحی اسپرت، متفاوت و نامتقارن خود از خاص‌ترین آن‌ها در بازار ایران به‌حساب می‌آید! یکی از اصلی‌ترین دلیل‌های خاص بودن هیوندای ولوستر که نقطه‌ای ۱۸۰ درجه مخالف طراحی محافظه‌کارانه و کسل‌کننده برخی از خودروها می‌باشد را می‌توان ۳ درب بودن این خودرو دانست به‌صورتی که یک درب بزرگ در سمت راننده و دو درب کوچک‌تر در سمت شاگرد تعبیه‌شده که سوار و پیاده شدن سرنشینان عقب خودرو را نسبت به سایر خودروهای کوپه ساده کرده است. حال قصد داریم تا نگاهی دقیق‌تر به این هاچ بک دوست‌داشتنی و خاص کره‌ای بیندازیم با ما در کاربا همراه باشید.

تاریخچه هیوندای ولوستر:

بررسی هیوندای ولوستر - کاربا هیوندای ولوستر

برای هیوندای ولوستر نمی‌توان تاریخچه‌ی خاصی بیان کرد چراکه این خودرو در چرخه‌ی تولید اولین نسل خود به سر می‌برد و پیشینه‌ی خاصی به دنبال ندارد اما به‌رسم همیشگی کاربا نگاه کوتاهی نیز به این بخش می‌اندازیم.
هیوندای برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ خودروی کانسپت اسپرت جمع‌وجور HND-3 را با پیشرانه چهار سیلندر ۲ لیتر در نمایشگاه سئول رونمایی کرد که بعدها با تغییراتی مواجه شد و حاصل آن معرفی هیوندای ولوستر در ۱۰ ژانویه سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه خودروی دیترویت بود.
فروش این خودرو از ۱۰ مارس همان سال در کره جنوبی آغاز شد و اواخر سال ۲۰۱۱ نیز به بازار آمریکای شمالی راه یافت.
نسخه‌ی توربوشارژ هیوندای ولوستر نیز در سال بعد با تغییراتی در جلوپنجره، سپرها و خروجی اگزوز به بازار عرضه شد.
جا دارد که به این موضوع نیز اشاره‌کنیم که در اصطلاح به خودروهای هاچ بکی که ۴ درب ورودی و یک درب صندوق‌عقب دارند ۵ درب گفته می‌شود به طبع به خودروهایی که ۲ درب ورودی و یک درب صندوق‌عقب دارند نیز ۳ درب گفته می‌شود که با این تفاسیر نیز به هیوندای ولوستر که دارای ۳ درب ورودی می‌باشد باید ۴ درب گفته شود که ما به‌صورت عامیانه با نگاه به درب‌های ورودی سرنشین خودرو آن را ۳ درب نام گذاری کردیم.

طراحی بیرونی هیوندای ولوستر:

هیجان‌انگیزترین بخش هیوندای ولوستر را بدون شک می‌توان طراحی بیرونی این خودرو دانست چراکه با طراحی خاص، به‌روز، متفاوت و کاملاً جوان‌پسند روبرو هستیم که با عبور از خیابان‌ها خصوصاً بارنگ‌های شادی مانند قرمز، سبز، آبی و… که برای آن قابل انتخاب است نظر بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. این طراحی منحصربه‌فرد باعث شده تا حتی از بسیاری از خودروهای رده‌بالاتر خود با طراحی ساده و محافظه‌کارانه نیز خیلی بیشتر توی چشم باشد و نظرها را به سمت خود جذب کند!
همان‌طور که در مقدمه گفتیم شاخص‌ترین بخش طراحی این خودرو، نامتقارن بودن دو رخ کناری آن می‌باشد به‌صورتی که به بیان خود هیوندای برای امنیت بیشتر سرنشینان عقب هنگام سوار و پیاده شدن فقط یک درب در سمت شاگرد و به طبع به سمت پیاده‌رو تعبیه‌شده که از پیاده یا سوارشدن سرنشین به سمت خیابان، جلوگیری می‌کند. اما در مقابل هم مانند تمام خودروهای کوپه برای سوار و پیاده شدن سرنشین عقب از سمت راننده در صورت لزوم قابلیت خواباندن صندلی راننده نیز تعبیه‌شده است. البته به عقیده‌ی ما این ۳ درب بودن خودرو بیشتر جنبه‌ی خاص و منحصربه‌فرد کردن خودرو را دارد تا حفظ امنیت سرنشینان آن!
محوریت اصلی طراحی هیوندای ولوستر، چهره‌ای اسپرت و هیجان‌انگیز می‌باشد که با نگاه به بخش‌های مختلف خودرو به‌وضوح می‌توان این مورد را درک کرد که باعث شده کمتر جوانی پیدا شود که چهره‌ی خودرو را کلاً نپسندد.

بررسی هیوندای ولوستر - کاربا هیوندای ولوستر
شاید اولین موردی که با نگاه به هیوندای ولوستر نظر شمارا به خود جلب کند طراحی خاص و شیب‌دار سقف آن باشد که چهره‌ای کاملاً اسپرت به خودرو بخشیده است. همین مورد باعث شده تا هیوندای ولوستر از ایرودینامیک بسیار خوبی برخوردار باشد ولی در عوض فضای سر را برای سرنشینان عقب ناکافی و آزاردهنده کرده است!
نمای جلویی خودرو از چراغ‌های بزرگ و کشیده‌ای تشکیل‌شده که با طراحی خاص بافاصله‌ای از جلوپنجره‌ی ۶ ضلعی همیشگی هیوندای قرارگرفته که در کنار طراحی منحصربه‌فرد سپر نمایی زیبا به خودرو بخشیده است. گلگیرهای پف‌کرده و خطوط روی درب‌ها باعث شده تا خودرو را عضلانی‌تر و اسپرت تر نشان دهد. هیوندای ولوستر از رینگ‌های ۵ پره آلومینیومی بهره می‌برد که روی پره‌های آن خطوطی هم‌رنگ با بدنه خودرو طراحی‌شده است. دستگیره تنها درب عقب خودرو که سمت شاگرد تعبیه‌شده است برای زیبایی بیشتر و هماهنگی بهتر با نمای خودرو به‌صورت مخفی در بالای درب می‌باشد که به همین خاطر با نگاه سطحی به خودرو شاید برخی متوجه درب عقب نشوند.
نمای عقب خودرو شامل چراغ‌های نچندان هیجان‌انگیزی می‌باشد که در امتداد آن خطوطی روی درب صندوق‌عقب به زیبایی کشیده شده است و در کنار شیشه بسیار کوچک عقب نمایی کاملاً هماهنگ با سایر قسمت‌های خودرو دارد. خروجی‌های اگزوز هیوندای ولوستر به‌صورت دوگانه و بزرگ در وسط سپر قرارگرفته که نمایی جالب و اسپرت به خودرو بخشیده است.

فضای داخل هیوندای ولوستر:

بررسی هیوندای ولوستر - کاربا هیوندای ولوستر

با ورود به فضای کابین هیوندای ولوستر با فضایی نسبتاً آشنا روبرو هستیم که به عبارتی امضای هیوندای محسوب می‌شود. هرچند که این طراحی چندیست که در خودروهای جدید هیوندای با طراحی جدید و به‌روز جایگزین شده و زمان عرضه نسل جدید ولوستر نیز چندان دور به نظر نمی‌رسد ولی بااین‌حال نمی‌توان ایراد چندانی از آن گرفت.
متمایزترین قسمت فضای کابین هیوندای ولوستر نسبت به سایر مدل‌های هیوندای محل قرارگیری دکمه‌ی استارت می‌باشد که برخلاف روال معمول این دکمه وسط داشبورد زیر دکمه‌های تهویه مطبوع قرارگرفته که حس و حال جالب و اسپرتی به شما منتقل می‌کند.
کیفیت ادوات و چرم به‌کاربرده شده در فضای کابین این هاچ بک دوست‌داشتنی را می‌توان قابل‌قبول و به نسبت قیمت خودرو، مناسب دانست.
فضای سرنشینان برای هیوندای ولوستر نسبت به جثه آن کوچک به نظر می‌رسد ولی برای سرنشینان جلو چندان مشکل خاصی وجود ندارد درصورتی‌که به دلیل طراحی شیب‌دار سقف فضای سر برای سرنشینان عقب نامناسب است خصوصاً اگر شما از قد بلندی برخوردار باشید ولی بااین‌حال ازنظر فضای پای سرنشینان عقب باید بیان کرد که مشکل چندانی وجود ندارد و تقریباً کافی به نظر می‌رسد.

بررسی هیوندای ولوستر - کاربا هیوندای ولوستر
به بیان هیوندای این خودرو ۴ سرنشینه می‌باشد و حتی وسط صندلی‌های عقب نیز جا لیوانی که به‌صورت ثابت تعبیه‌شده هیچ روکشی ندارد تا تأکیدی بر ۴ سرنشینه بودن خودرو داشته باشد.
طراحی نامتقارن درب‌ها باعث شده تا جای قرارگیری ستون‌های خودرو نیز روبروی هم نباشد و در دو قسمت مختلف قرار بگیرد که به همین دلیل برای کمربند راننده نیز مانند خودروهای کوپه قطعه‌ای قرار داده‌شده تا کمربند را جلوتر بیاورد تا بستن کمربند راحت‌تر باشد.
هیوندای ولوستر در حالت عادی از فضای صندوق ۳۲۰ لیتری و در صورت خواباندن صندلی‌های عقب از فضای ۴۳۵ لیتری بهره می‌برد که نسبت به ماهیت هاچ بک بودن و ۴ نفره بودن آن مناسب و کافی به نظر می‌رسد.

مشخصات فنی و تجربه ی رانندگی هیوندای ولوستر:

بررسی هیوندای ولوستر - کاربا هیوندای ولوستر

به مأیوس‌کننده‌ترین بخش بررسی هیوندای ولوستر می‌رسیم یعنی پیشرانه! شاید هر فردی با نگاه به چهره‌ی اسپرت، جوان‌پسند و هیجان‌انگیز هیوندای ولوستر از این خودرو توقع سرعت و شتابی خوب و درخور را داشته باشد درصورتی‌که متأسفانه نسخه‌ای که به ایران راه‌یافته است نسخه‌ی پایه این مدل می‌باشد و نمونه‌ی توربوشارژ آن حداقل فعلاً وارد کشور نشده است.
هیوندای ولوستری که به ایران راه‌یافته است دارای پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ می‌باشد که توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۳۲ اسب بخار را در ۶۳۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۶۲نیوتن متر را در ۴۸۵۰ دور در دقیقه را دارد. به بیان خود هیوندای این خودروی ۱۲۷۰ کیلوگرمی در مدت‌زمان ۱۰.۷ ثانیه از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد ولی در عمل بدون لانچ و به طبع در شرایط عادی و غیراستاندارد نتوانستیم به عددی کمتر از ۱۲.۵ ثانیه دست پیدا کنیم که چندان دور از ذهن نیست. این اعداد شاید برای یک خودروی سدان خانوادگی برای مسیرهای داخل شهر چندان بد نباشد و حتی قابل‌قبول باشد ولی برای خودروی جوان‌پسندی که حتی نگاه به آن به شما حس اسپرت و سرعت می‌دهد مأیوس‌کننده است. مدل توربوشارژ هیوندای ولوستر توانایی تولید ۲۰۱ اسب بخار را در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و ۲۶۴ نیوتن متر را در ۱۷۵۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه دارد که اگر به ایران وارد می‌شد راضی‌کننده و کافی به نظر می‌رسید.
این هاچ بک ۳ درب برای انتقال تمام قدرت تولیدشده به چرخ‌های جلو از جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته خودکار دوال کلاچ بهره می‌برد که برای لذت بیشتر رانندگی برای تعویض دنده در مدل‌های جدید از پدال‌های پشت فرمان نیز استفاده‌شده است.
با نشستن روی صندلی‌های نسبتاً اسپرت چرمی هیوندای ولوستر و در دست گرفتن فرمان خودرو حس خوبی به شما منتقل می‌شود که با فشردن دکمه‌ی استارتی که در وسط داشبورد تعبیه‌شده نیز این حس خوشایند بیشتر هم می‌شود. ولی این حس خوشایند متأسفانه تا قبل از فشردن پدال گاز به شما منتقل می‌شود! حال اگر از شتاب نامید کننده‌ی خودرو بگذریم باید بیان کرد که هیوندای ولوستر از هندلینگ و نرمی خوبی برخوردار است و عمل تعویض دنده کاملاً به نرمی و به‌موقع صورت می‌گیرد که حاصل جعبه‌دنده‌ی دوال کلاچ بسیار عالی خودرو می‌باشد. استفاده از این جعبه‌دنده از مزایای دیگری نیز همچون کاهش مصرف سوخت و تولید صدای بسیار کم نیز برخوردار است.
مصرف سوخت ترکیبی هیوندای ولوستر با ۵۰ لیتر ظرفیت باک به لطف استفاده از پیشرانه‌ی کم‌حجم، ضریب ایرودینامیک بالا و جعبه‌دنده‌ی دوال کلاچی که روی آن نصب‌شده است به بیان خود کمپانی ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌باشد که در عمل نیز چیزی بیشتر از این عدد به نظر نمی‌رسد.
طراحی خاص ولوستر خصوصاً در قسمت سقف خودرو باعث شده تا دید راننده را نسبت به اطراف به‌شدت کم کند خصوصاً که دید عقب خودرو به‌صورتی عجیب به ۲ قسمت درآمده! به این صورت که شما در آینه‌ی وسط تصویر پشت خودرو را در دو قسمت شیشه‌ی بسیار کوچک عقب و قسمتی از سقف خودرو که به‌صورت شیشه‌ای می‌باشد می‌بینید که عملاً چندان جواب‌گو نیست.
این دید عقب خودرو از شیشه ی روی سقف باعث شده تا بر خلاف سانروف جلو هیچ روکشی برای قسمت شیشه ای عقب تعبیه نشود که شاید بعضی اوقات برای سرنشینان عقب چندان خوشایند نباشد.
از طرفی هیوندای برای کمرنگ‌تر کردن مشکل دید خودرو از آینه‌های بغل نسبتاً بزرگی استفاده کرده است که دید خوبی نسبت به اطراف را به راننده می‌بخشد.
هیوندای خوشبختانه بر روی ولوستر از سیستم صوتی نسبتاً قدرتمندی استفاده کرده که از ۲ ساب ووفر بهره می‌برد و لذت رانندگی را می‌تواند دوچندان کند.

تجهیزات هیوندای ولوستر:

بررسی هیوندای ولوستر - کاربا هیوندای ولوستر

این هاچ بک جذاب نسبت به قیمت و سگمنت خود از تجهیزات ایمنی و رفاهی مناسب و راضی‌کننده‌ای برخوردار است که در مدل فول می‌توان به مواردی همچون: سیستم الکترونیکی کنترل پایداری (ESC)، مدیریت پایداری خودرو (VSM)، سیستم کمکی کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، سیستم کمکی ترمز (BAS)، چراغ‌های جلو و عقب مجهز به LED،سنسورهای پارک عقب، دوربین دید عقب، ۶ کیسه هوا ( ۲ عدد جلو+۲ عدد جانبی جلو، ۲ عدد پرده‌ای ترکیبی عقب)، سیستم ورود بدون کلید یا کی لس، دکمه استارتر، دکمه‌ها کنترل سیستم صوتی روی فرمان، کروز کنترل، نمایشگر سوپرویژن به همراه کامپیوتر سفری، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تعویض دنده از پشت فرمان، گرم‌کن فرمان، سقف پانوراما، سيستم بلوتوث براي استفاده از موسيقي و پاسخ‌گویی به تلفن همراه، مجهز به پورت (AUX / USB / RCA cable)، گرم‌کن آینه، تنظیم برقی صندلی راننده و… اشاره کرد.

جمع‌بندی:



به‌طورکلی هیوندای ولوستر را می‌توان خودرویی خاص، متفاوت، به‌روز، زیبا، با سطح تجهیزات مناسب، فضای صندوق کافی، مصرف سوخت پایین، سیستم صوتی خوب و کیفیت فضای کابین قابل‌قبول دانست که برای قشر جوان خصوصاً خانم‌ها جذاب و دوست‌داشتنی می‌باشد. ولی از طرفی نیز باید مواردی همچون سرعت و شتاب کم، دید نامناسب راننده نسبت به اطراف، فضای بسیار کم سر برای سرنشینان عقب و بازار دست‌دوم نچندان خوب نسبت به مخاطب خاص خودرو را نیز در نظر گرفت که برخی را از داشتن خودروی متفاوت هاچ بک ۳ درب به سمت خودروهای روتین سدان بازار در این رنج مانند هیوندای النترا، کیا سراتو و یا مزدا ۳ بکشاند و یا حتی خودروی هاچ بک تازه وارد DS3 که با قیمتی معادل ۱۳۶ میلیون تومان عرضه شده است ولی همچنان با تمام این موارد هیوندای ولوستر جذابیت‌ها و طرفداران خود را دارد.
پیش‌تر مدل‌های هیوندای i10 و i20 توسط کرمان موتور عرضه می‌شد و در حال حاضر با خبرهایی که از عرضه‌ی هیوندای الانترا، سوناتا، توسان و سانتافه توسط کرمان موتور منتشر شد تکلیف آسان موتور و ادامه‌ی فعالیتش در زمینه‌ی عرضه خودروهای هیوندای مشخص نیست حال باید دید که کرمان موتور آیا تصمیمی بر عرضه دوباره هیوندای ولوستر به بازار ایران دارد یا خیر ولی بااین‌حال نمونه‌های معدود صفرکیلومتر این خودرو را در بازار آزاد باقیمتی در حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان می‌توان پیدا کرد.
در آخر جا دارد تا از جناب آقای علیرضا ابراهیمی که وقت و خودروی خود را در اختیار تیم کاربا قراردادند تشکر کنیم.

ویدیو اختصاصی تیم کاربا از هیوندای ولوستر

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *