, ,

نکاتی در مورد آفرود: زاویه های حمله و فرار چیست؟

نکاتی در مورد آفرود - کاربا

زمانی که در حال جستجوی ماشین های آفرود هستید، حتما به اصطلاحات زاویه حمله و فرار برخورد خواهید کرد که در برخی مواقع زاویه های فرود و صعود نیز نامیده می شوند. همچنین ممکن است که شگفت زده شوید زمانی که بفهمید این تعریف و واژه ها چه ربطی با بیرون آمدن از گل و لای دارد، این اصطلاحات می تواند در انتخاب هوشمندانه یک ماشین آفرود به شما کمک کند.
به بیان ساده تر، زاویه های حمله و فرار انواع موانعی را تعیین می کند که شما می توانید از رویش عبور کنید بدون اینکه سپرتان در زمان بالا رفتن یا پایین آمدن ضربه بخورد.
برای تصور بهتر این اصطلاحات در ذهنتان یک سطح شیب دار را تصور کنید. اگر شیب این سطح شیب دار خیلی تند باشد و شما در حال تلاش برای بالا رفتن از آن باشید، سپر جلوی ماشین شما پیش از آنکه چرخهای ماشینتان فرصت بالا رفتن را پیدا کنند با این سطح شیب دار برخورد خواهد کرد. بنابراین بیشترین زاویه ای که این سطح شیب دار می تواند از زمین داشته باشد بدون اینکه سپر جلو ضربه ببیند را زاویه حمله می گویند. همچنین اگر در مورد عقب ماشین این زاویه به کار رود، زاویه فرار نامیده می شود.
یک زاویه سوم مهمی نیز برای آفرود وجود دارد که به زاویه شکست معروف است. این زاویه بین ته و پایین تایر ماشین و نقطه میانی بخش زیرین ماشین می باشد. اگر زاویه شکست زیاد باشد موجب چپ شدن و وارونه گشتن ماشین می شود، در حالتی که تمامی چهار چرخ از زمین جدا شده و کشش و گرانش را از دست می دهد.
زوایای حمله، فرار و شکست توسط تعدادی از ویژگی ها و خصیصه های طراحی تعیین و کنترل می شوند. برآمدگی های سپر عبور کرده از چرخ ها به همراه طراحی خود سپر کمک به تشخیص و تعیین زوایای صعود و فرود دارد. یک ماشین آفرود ایده آل دارای یک سپر دایره وار و گرد است یا سپری که بیش از حد جلو نیامده باشد. ارتفاع کلی سواری ماشین همچنین تعیین می کند که زوایای صعود و فرود به چه صورت باید باشد.
نکاتی در مورد آفرود - کاربا آفرود
چگونه زوایای حمله و فرود را اندازه گیری کنیم ؟
تولید کننده ها و سازنده های ماشین زوایای صعود و فرود را برای ماشین های مناسب آفرود ارائه می کنند، اما اگر شما می خواهید که این زوایا را شخصا اندازه گیری کنید، کار بسیار ساده ای می باشد. وسیله بلند و صافی را مانند یک جارو یا یک میله اندازه گیری را بردارید و درست در جایی که جلوی تایر با زمین در تماس است قرار دهید. انتهای دیگر این وسیله بلند را گرفته و بلند کنید تا زمانی که با پایین ترین نقطه جلوی ماشینتان برخورد کند که معمولا بخشی از سپر می باشد. سپس یک زاویه سنج را در زیر آن قرار داده و زاویه را نسبت به زمین و جایی که شما در آن قرار گرفته اید، اندازه گیری کنید، این زاویه حمله ماشین شماست. همین مراحل را با قسمت عقب ماشین نیز تکرار کنید تا زاویه فرار را نیز محاسبه کنید.
برخی از نمونه های زوایای صعود و فرود مناسب و عالی متعلق به ماشین هایی مانند جیپ Wrangler با زاویه صعود ۴۲.۲ درجه و تویوتا ۴Runner با زاویه ۳۳ درجه می باشد.
بنابراین دفعه بعد که در حال آفرود هستید و مطمئن نیستید که می توانید از سطح شیب داری بالا و یا پایین بروید، از زاویه سنج خود استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *