, ,

نگاهی به نسل جدید هیوندای i20، هاچ بک تازه‌وارد دوست‌داشتنی

چیزی در حدود ۶ ماه پیش بود که خبر امضای قرارداد همکاری کرمان موتور و هیوندای کره جنوبی، برای تولید محصولات این کمپانی را در سایت کاربا منتشر کردیم. خودروسازی راین که زیرمجموعه‌ی کرمان موتور محسوب می‌شود پیشتر در تولید دو محصول آوانته و ورنا تجربه‌ی همکاری با کمپانی هیوندای موتور را در ایران داشت اما این همکاری جدید در شروع شامل تولید دو خودروی هاچ بک هیوندای i10 و هیوندای i20 می‌شد که تولید آن در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم صورت گرفت. پیشتر در مقاله‌ای نگاهی به هیوندای i10 انداختیم اما حال قصد داریم تا نگاهی به برادر بزرگ‌تر این خانواده یعنی هیوندای i20 که با استقبال بالایی نیز روبرو شده بیندازیم تا ببینیم این هاچ بک دوست‌داشتنی با چه مشخصات و تغییراتی نسبت به نسل قبلی که به‌صورت وارداتی در ایران عرضه می‌شد در حال تولید است.
نگاهی به نسل جدید هیوندای i20 - کاربا هیوندای i20

هیوندای i20 که توسط کرمان خودرو در ایران تولید می‌شود درواقع جدیدترین مدل و نسل دوم این خودرو می‌باشد که تفاوت‌های گسترده‌ای با نسل قبلی داشته و در سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه بین‌المللی خودروی پاریس رونمایی شده است. این خودرو در بازار جهانی در دو نسخه‌ی ۳ درب و ۵ درب عرضه می‌شود ولی کرمان خودرو مانند نسل قبل وارداتی، فقط نسخه‌ی ۵ درب این خودرو را در ایران عرضه می‌کند. هیوندای i20 جدید نسبت به نسل قبل از طول و عرض بیشتر ولی درعین‌حال ارتفاع کمتری بهره می‌برد. طراحی کلی این خودرو که از شیوه‌ی جدید طراحی هیوندای پیروی می‌کند و امضای این کمپانی را در خود دارد از همه لحاظ نسبت به نسل قبل پیشرفت‌های چشمگیری داشته و تکامل‌یافته است و می‌توان هیوندای i20 را یک هاچ بک کاملاً زیبای شهری دانست.

در نمای جلویی این خودرو جلوپنجره‌ی جدید هیوندای موتور قرارگرفته و چراغ‌های بازطراحی‌شده با سایز بزرگ‌تر نمایی باوقار و کمی تهاجمی را به خودرو بخشیده است. خطوط روی درب‌ها و نمای کناری نیز دست‌خوش تغییراتی شده که در کنار آینه‌های بازطراحی‌شده، رینگ‌های هشت پره‌ی جدید و ستون‌های وسط و عقب که به رنگ مشکی براق طراحی‌شده چهره‌ای کاملاً هماهنگ با نمای کلی خودرو به آن بخشیده است. چراغ‌های عقب و به‌طورکلی نمای پشت خودرو تا حد زیادی شبیه به هیوندای توسان جدید طراحی‌شده که چهره‌ی زیبایی به خودرو بخشیده است.
هیوندای i20 در بازار جهانی با پیشرانه‌های مختلفی ازجمله ۱ لیتری، ۱.۲ لیتری و ۱.۴ لیتری عرضه می‌شود که خوشبختانه توسط کرمان خودرو قوی‌ترین مدل آن به بازار ایران راه‌یافته است. این پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ DOHC با حجم دقیق ۱۳۶۸ سی‌سی توانایی تولید ۹۸.۶ اسب بخار را در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۱۳۴ نیوتن متر را در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه دارد. تمام این قدرت تولیدشده توسط جعبه‌دنده‌ی ۴ سرعته ی خودکار تیپترونیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و این خودرو را می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت برساند. سیستم تعلیق جلوی هیوندای i20 جدید از نوع مک فرسون و تعلیق عقب این خودرو از نوع اكسل یک‌تکه با بازوي نيمه دنباله‌ای و فنر مارپيچ (CTBA) می‌باشد. همچنین قابل‌ذکر است که استاندارد آلایندگی این خودرو نسبت به نسل قبل از یورو ۵ به یورو ۶ ارتقا یافته است.

هیوندای i20 نسبتاً از سطح تجهیزات مناسب و به‌روزی بهره می‌برد که می‌توان به مواردی همچون آينه الكتروكروميك، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، صفحه‌نمایش ۷ اینچ, كنترل سيستم صوتي از روي فرمان, سنسور پارك عقب, دوربین دید عقب، چراغ مه شكن جلو و عقب, ABS + EBD, سیستم كنترل پایداری الکترونیکي (ESC), تهويه مطبوع اتوماتيك + تصفيه هواي يونيزه, سیستم كنترل ايستايي در سربالايي (HAC), اخطاردهنده فشار باد چرخ‌ها (TPMS), سنسور باران, محفظه خنك نگه‌دارنده, سیستم رهیاب ماهواره‌ای و بلوتوث، چراغ روشنایی روز (Day Light)، سنسور نور، آینه جانبی برقی همراه با گرم‌کن، دارای ۶ بلندگو و … اشاره کرد.
در آخر هیوندای i20 را می‌توان خودروی هاچ بک جذابی دانست که از چهره زیبا و جوان‌پسندی بهره می‌برد و همچنین از سطح تجهیزات به‌روز و مناسبی برخوردار است که استقبال نسبتاً بالا از آن قابل پیش‌بینی بود. این خودرو در حال حاضر باقیمتی معادل ۸۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که بااین‌حال رقیب این خودرو را در بازار ایران می‌توان میتسوبیشی میراژ دانست که باقیمتی معادل ۸۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *