,

بررسی کیا اپتیما GT، سدان تازه نفس کره‌ای

کیا اپتیما در بین خودروهای کره‌ای همواره یکی از محبوب‌ترین و خوش‌نام‌ترین‌ها محسوب می‌شود که با پیشینه‌ی درخشانی که از نسل قبلی خود بین مردم در ایران داشت، نسل جدید آن نیز با استقبال بسیار خوبی روبرو شد و روزبه‌روز به تعداد مدل‌های پلاک شده‌ی آن در خیابان‌ها افزوده می‌شود. برخی کیا اپتیما GT را به دلیل شباهت بسیار زیاد به نسل قبل بیشتر یک فیس لیفت می‌دانند تا نسلی کاملاً جدید ولی بااین‌حال این خودرو اسپرت تر، زیباتر و البته بسیار مجهزتر از قبل ظاهرشده تا به‌راحتی جای خود را در دل علاقه‌مندان باز کند. حال با فرصتی که در اختیار ما قرار گرفت قصد داریم تا به بررسی این سدان اسپرت دوست‌داشتنی بپردازیم با ما همراه باشید.

تاریخچه کیا اپتیما GT:

بررسی کیا اپتیما GT - کاربا کیا اپتیما gt

اولین نسل از کیا اپتیما از پلتفرم مشترکی با هیوندای سوناتا نسل چهارم بهره می‌برد که برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ به بازار جهانی عرضه شد البته در بازار اروپا و کانادا این خودرو با نام کیا Magentis شناخته می‌شد. این خودرو را باید درواقع برادر دوقلوی هیوندای سوناتا دانست که در برخی جزئیات باهم اختلاف داشتند. این خودرو در ابتدا با پیشرانه‌ی V6 2.5 لیتر به همراه جعبه‌دنده‌ی دستی و یا خودکار عرضه شد که کمی بعد در نسخه‌ی به‌روز شده با پیشرانه‌ی ۲.۷ لیتری جایگزین شد.

کیا اپتیما در سال ۲۰۰۵ نسل دوم آن به بازار جهانی عرضه شد این خودرو علاوه بر نام Magentis که در نسل اول از آن بهره می‌برد در بازارهایی مانند کره جنوبی از نام‌های Lotze و K5 هم استفاده می‌کرد. این خودرو برخلاف نسل قبل با ظاهر نسبتاً متفاوتی با هیوندای سوناتا به بازار عرضه‌شده بود اما بازهم همچنان تشابهات بسیاری باهم داشتند.

این نسل از کیا اپتیما موفق شد تا ۵ ستاره ایمنی از NHTSA و ۴ ستاره ایمنی از EuroNCAP دریافت کند.

در سال ۲۰۰۸ به عنوان مدل ۲۰۰۹ کیا اپتیما دستخوش تغییراتی شد که حاصل آن افزایش ابعاد خودرو، بهبود طراحی ظاهری و مجهز شدن این خودرو به پیشرانه‌ی جدید بود. این نسل از کیا اپتیما به‌صورت گسترده وارد بازار ایران شد ولی نسبت به برادرش یعنی هیوندای سوناتا از استقبال چندانی در ایران برخوردار نشد.

در سال ۲۰۱۰ نسل سوم کیا اپتیما از زبان طراحی جدید کیا بهره می‌برد و به‌طور کامل بازطراحی شد و برای اولین بار با نام اپتیما در تمام بازارها عرضه شد. این خودرو ازهرجهت دچار پیشرفت قابل‌توجهی شده بود که این امر باعث شد تا با عرضه به بازار ایران نیز با استقبال بسیار بالایی روبرو شود.

مدلی که به بازار ایران راه یافت دارای پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۲۴۰۰ سی‌سی با توانایی تولید ۱۸۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و ۲۴۱ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه بود که این خودرو را دوست‌داشتنی و خواستی‌تر از همیشه کرده بود.

در سال ۲۰۱۵ نسل چهارم کیا اپتیما در نمایشگاه نیویورک رونمایی شد. همان‌طور که پیشتر بیان شد این خودرو از هر نظر نسبت به قبل پیشرفت کرده و کاملاً به‌روزتر و جذاب‌تر شده ولی بااین‌حال شاید با نگاه به این دو نسل بیشتر فکر کنید که با یک فیس لیفت روبرو هستید و فقط پیشرفت‌هایی در طراحی رخ‌داده تا یک نسل کاملاً جدید و بازطراحی! حال به بررسی این نسل از کیا اپتیما GT می‌پردازیم.

طراحی بیرونی کیا اپتیما GT:

بررسی کیا اپتیما GT - کاربا کیا اپتیما gt

کیا اپتیمای نسل چهارم در دو مدل ساده و GT-Line به بازار عرضه‌شده است که هر دو مدل در بازار ایران نیز در دسترس می‌باشد. باید اعتراف کرد که طراحی کیا اپتیما نسل سوم هم ازهرجهت بسیار زیبا و چشم‌نواز بود اما این طراحی دوست‌داشتنی در مدل استاندارد نسل جدید خصوصاً در نمای عقب به تکامل رسیده است اما اوج پیشرفت و زیبایی و دل ربایی طراحی این خودرو را باید در مدل کیا اپتیما GT دید که اسپرت تر از همیشه ظاهرشده است. این مدل با ارتفاع کمی پایین‌تر، سپرهای اسپرت تر، حذف هالوژن‌ها و تعبیه­ی ورودی هوا روی سپر جلو، چراغ‌های بای زنون جلو (یک عدد زنون باقابلیت تنظیم نوربالا و پایین، جایگزین دو عدد زنون مجزا در مدل ساده ‌شده است)، سیستم چرخش خودکار چراغ‌ها در پیچ‌ها، چراغ‌های تیره‌تر عقب، رینگ‌های متفاوت به همراه کالیبرهای ترمز با رنگ قرمز، دیفیوز جدید و بهینه‌شده بر روی سپر عقب، طراحی متفاوت و اسپرت تر رکاب‌های زیر درب­ها و اگزوزهای بهینه‌شده از طراحی به‌مراتب زیباتر، اسپرت تر و جذاب‌تری برخوردار است.

کیا اپتیما GT نسبت به نسل قبل از ابعاد بزرگ‌تری بهره می‌برد به صورتی که طول این خودرو از ۴۸۴۵ به ۴۸۵۵ میلی‌متر و عرض این خودرو از ۱۸۳۰ به ۱۸۶۰ میلی‌متر افزایش پیدا کرده است.

نمای جلویی کیا اپتیما GT شامل جلوپنجره‌ای کشیده می‌باشد که در دو انتها به چراغ‌های بازطراحی شده و کشیده متصل شده که در کنار ورودی‌های هوای زیر سپر نمایی نسبتاً اسپرت و جوان‌پسند را در اختیار ما قرار می‌دهد.

شیشه‌ی عقب کیا اپتیما GT نسبت به قبل از قوس بیشتری  بهره می‌برد که در کنار چراغ‌های باریک اما کشیده‌ی جدید، دو خروجی اگزوز اسپرت و دیفیوز عقب به اسپرت تر جلوه دادن خودرو کمک به سزایی کرده است.

نمای کناری کیا اپتیما GT کمترین تغییرات را نسبت به نسل قبل داشته و همچنان طراحی محافظه‌کارانه را می‌شود در آن دید اما بااین‌حال در عین سادگی و بدون حجم پردازی‌های زیاد و خطوط کاملاً نرمی که در آن به‌کاررفته با نمای جلو و عقب خودرو کاملاً هماهنگی دارد و حس خوشایندی را به شما منتقل می‌کند.

فضای داخل کیا اپتیما GT:

بررسی کیا اپتیما GT - کاربا کیا اپتیما gt

یکی از قابل‌توجه‌ترین قسمت‌های کیا اپتیما GT نسبت به نسل قبل فضای داخلی کاملاً بازطراحی شده‌ی آن است به صورتی که می‌توان فضای داخل این خودرو را جهشی روبه‌جلو برای کیا دانست.

فضای داخل کیا اپتیمای نسل سوم شباهت‌هایی به فضای داخل خودروهای دوج داشت ولی ناهماهنگی و سردرگمی‌هایی در آن دیده می‌شد از طرفی هم استفاده از پلاستیک خشک در برخی قسمت‌ها چندان رضایت‌بخش نبود ولی در نسل جدید کیا اپتیما GT فضای داخلی کاملاً بازطراحی شده و تا حد زیادی به‌سادگی در عین راحتی توجه شده و تمام قسمت‌ها ازجمله داشبورد و صندلی‌ها از مواد کاملاً باکیفیت‌تری بهره می‌برند. با ورود به فضای کابین کیا اپتیما GT اولین چیزی که توجه شمارا به خود جذب می‌کند شباهت بیش‌ازحد این خودرو به خودروهای ب ام و است به صورتی که حتی نمی‌توان نام الهام را بر روی آن گذاشت و فقط تفاوت‌هایی در برخی جزئیات مانند تفاوت طراحی دسته‌دنده دیده می‌شود!

ترکیب چرم و در برخی قسمت‌ها فلز، برای داشبورد و کنسول وسط در کنار سقف جیر حس لوکس‌تری را به شما منتقل می‌کند که با در دست گرفتن فرمان چرمی D شکل اسپرت این حس لوکس بودن با حس اسپرت مدل GT-LINE تلفیق می‌شود. صندلی‌ها از چرم باکیفیت نسبتاً مرغوبی پوشیده شده که به‌صورت کاملاً مناسبی شمارا در بر می‌گیرد به صورتی که در پیچ‌های تند با سرعت نسبتاً بالا هیچ مشکلی نخواهید داشت. البته باید خاطرنشان کرد که فضای داخلی مدل‌های ساده فاقد برخی از این قابلیت‌های نام‌برده شده در مدل GT-Line می‌باشند که می‌توان به مواردی همچون استفاده از پلاستیک به‌جای چرم و فلز به‌کاررفته در برخی قسمت‌های داشبورد و همچنین فرمان ساده بجای فرمان D شکل اسپرت اشاره کرد.

مقایسه کیا اپتیما استاندارد با مدل GT-Line را اینجا بخوانید

به لطف افزایش طول و به طبع فاصله‌ی محوری نسبت به قبل، این خودرو از فضای داخلی و فضای پای نسبتاً بیشتری خصوصاً برای سرنشینان عقب برخوردار است و کیا اپتیما GT را به خودروی جادار و راحتی برای خانواده‌ها تبدیل می‌کند.

مشخصات فنی و تجربه­ی رانندگی کیا اپتیما GT:

بررسی اپتیما GT - کاربا کیا اپتیما gt

کیا اپتیما GT که وارد بازار ایران شده ازنظر مشخصات فنی دقیقاً با مدل ساده برابر است که از یک پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجم ۲۴۰۰ سی‌سی بهره می‌برد. این پیشرانه توانایی تولید حداکثر ۱۷۲ اسب بخار را در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و ۲۲۲ نیوتن متر را در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه دارد که تمام این قدرت توسط جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته خودکار به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. کیا برای پیشرانه‌ی این خودرو گزینه‌های انتخاب بیشتری هم مانند پیشرانه‌ی ۲.۰ لیتری توربوشارژ قرار داده که متأسفانه در بازار ایران عرضه نشده است.

کیا اپتیما GT  دارای ظرفیت باک ۷۰ لیتری می‌باشد و مصرف سوخت ترکیبی آن در هر صد کیلومتر ۸.۱ لیتر اعلام‌شده است.

رانندگی با کیا اپتیما GT خصوصاً با طراحی زیبای غربیلک فرمان لذت‌بخش و دل‌نشین است و از نرمی و هندلینگ خوبی برخوردار است اما این سدان نسبتاً اسپرت با وزن ۱۶۵۰ کیلوگرمی خود شاید آن‌چنان‌که از چهره‌ی این خودرو انتظار دارید شمارا در شتاب و سرعت شگفت‌زده نکند و نباید انتظار خاصی از آن داشته باشید!

کیا اپتیما GT دارای DRIVE MODE می‌باشد که شامل حالت‌های اسپرت، اکو و ساده می‌باشد. در حالت اسپرت جعبه‌دنده در دور موتورهای بالاتر عمل تعویض دنده‌ها را انجام می‌دهد و سیستم تعلیق و فرمان کمی خشک‌تر می‌شود.

به‌طورکلی جعبه‌دنده از عملکرد روان و دقیقی برخوردار است و دنده‌ها یکی پس از دیگری به نرمی تعویض می‌شوند. فضای داخل کابین کاملاً بی‌صدا و آرام است و از عایق‌بندی مناسبی برخوردار است. عملکرد ترمزها و سیستم فرمان نیز کاملاً مناسب و دقیق است و حس اطمینان را به شما منتقل می‌کند.

یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد دید نه چندان خوب به فضای اطراف است که البته آن‌چنان هم آزاردهنده نیست.

تجهیزات کیا اپتیما GT:

بررسی اپتیما GT - کاربا کیا اپتیما gt

یکی از پیشرفت‌هایی که کیا اپتیما GT نسبت به نسل قبل داشته سطح تجهیزات به‌کاررفته در این خودرو است. کیا اپتیمای جدید خصوصاً در مدل GT-LINE مانند دیگر برادران کره‌ای خود از تجهیزات بسیار کامل، به‌روز و جذابی بهره می‌برد که هر فردی را می‌تواند راضی نگه دارد.

از تجهیزات به‌کاررفته در کیا اپتیما GT می‌توان به مواردی همچون مموری صندلی، پشت‌سری باقابلیت عکس‌العمل در برابر ضربه، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، گرم‌کن صندلی عقب، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC، سیستم اتوهولد، مدیریت پایداری خودرو VSM، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، سیستم صوتی حرفه‌ای هارمن کاردن در مدل GT-LINE، چراغ زنون (بای زنون در مدل GT-LINE)، سیستم کنترل اتوماتیک روشنایی، سیستم انطباق روشنایی چراغ‌های جلو با چرخش فرمان، سیستم شست و شوی چراغ‌های جلو، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب و ۳۶۰ درجه، اهرم تعویض دنده پشت فرمان، کروزکنترل، محفظه خنک نگه‌دارنده، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، ترمز پارک الکترونیک، سقف پانوراما، سیستم کنترل فشار باد لاستیک­ها، هشداردهنده نقطه کور، فرمان D شکل در مدل GT-LINE و… اشاره کرد.

جمع‌بندی:

بررسی اپتیما GT - کاربا کیا اپتیما gt

کیا اپتیما GT خودرویی اسپرت، جذاب و به‌روز است که می‌تواند نظر هر فردی را به سمت خود جذب کند البته نباید رقبای قدرتمندی همچون هیوندای سوناتا LF، دی اس ۵LS، رنو تلیسمان، تویوتا کمری و هوندا آکورد را از خاطر برد.

کیا اپتیما GT را می‌توان خودرویی با چهره‌ی جذاب، فضای داخلی کاملاً دوست‌داشتنی و باکیفیت، سطح تجهیزات بالا و سواری نرم دانست که دارای کاستی‌هایی همچون شتاب نچندان خوب و نسبتاً ضعیف، شباهت طراحی و پیشرانه نسبت به مدل قبلی و همچنین افزایش شدید قیمت آن می­باشد.

کیا اپتیما در دو نسخه‌ی ساده و GT-LINE به بازار ایران عرضه‌شده است که باقیمتی بین ۱۷۰ تا ۲۱۰ میلیون تومان بسته به سطح تجهیزات به فروش می‌رسد.

مشخصات فنی کیا اپتیما

عکس های بیشتر از کیا اپتیما GT

ویدیوی اختصاصی کاربا از کیا اپتیما GT

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *